Studieinfo emne INTENPRA3 2022 HØST
INTENPRA3 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 3
- Omfang
- 10 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, anestesiavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal selvstendig ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i intensivsykepleie. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.
Forkunnskapskrav
INTENPRA20/MINTPRA20 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
har avansert kunnskap innenfor intensivsykepleie og spesialisert innsikt i helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
-
har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
-
har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
-
kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i intensivsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
-
kan anvende kunnskap på nye områder innen intensivsykepleie
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
-
kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
-
kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
-
kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
-
kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
-
kan anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom
-
kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
-
kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
Studenten kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
-
kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon, assistert sirkulasjon, ernæringsbehandling og nyreerstattende behandling
-
kan identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
-
kan ta initiativ til å avvenne pasienten fra helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
-
kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
-
kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
-
kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
-
kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
-
kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
-
kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
-
kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
-
kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
-
kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
-
har handlingskompetanse i intensivsykepleie
-
kan analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
-
kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
-
kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor intensivsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
-
kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
-
kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Innhold
- Observasjoner og kliniske vurderinger ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
- Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
- Kommunikasjon og samhandling med intensivpasienten og pårørende
- Å forebygge og behandle intensivdelir
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
- Ernæring ved akutt og kritisk sykdom
- Medisinsk utstyr
- Når behandling ikke fører frem - palliativ fase
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av intensivsykepleien
- Undervisning og veiledning
- Administrasjon og ledelse
Arbeids- og undervisningsformer
Simulering og praksisstudier med veiledning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Studenten skal levere minst en skriftlig vurdering per måned
- Undervisning/veiledning til pasient.
- Undervisning/veiledning til medstudenter.
- Gjennomført AHLR-simulering x 2
Vurdering og eksamen
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Sensorordning: Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av universitetet.
Emneansvarlig
Emneoverlapp
INTENPRA3 og MINTPRA3 er 100% overlappende.