EPN-V2

INTENPRA2 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 2
Studieprogram
Videreutdanning i intensivsykepleie
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, postoperativ-/recoveryavdelinger, anestesi-/operasjonsavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal med noe veiledning ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.

Forkunnskapskrav

INTENPRA1 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • har inngående kunnskap om hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom

Studenten kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

  • Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon, sirkulasjon, ernæring og nyreerstattende behandling
  • kan identifisere akutte situasjoner
  • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for intensivpasienten
  • kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten
  • kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
  • kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
  • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
  • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, med noe veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, med noe veiledning, gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

Innhold

  • Observasjoner og kliniske vurderinger ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov.
  • Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie.
  • Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie.
  • Kommunikasjon og samhandling med intensivpasienten og pårørende.
  • Å forebygge og behandle intensivdelir.
  • Helt og delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner og grunnleggende behov.
  • Ernæring ved akutt og kritisk sykdom.
  • Medisinsk utstyr.
  • Skriftlig og muntlig dokumentasjon av intensivsykepleien.

Arbeids- og undervisningsformer

To start developing an authentic, sustainable organization, one must begin with ethical leadership. A leader is an important role model for the employees and sets the standard for responsible behavior in daily life. Furthermore, the manager is the person who represents the organization’s values and communicates these to the employees. He/she is responsible for developing a safe climate to avoid ethical challenges and to create safe notification routines.

This course provides insight into the underlying principles of ethical leadership and ethical dilemmas in modern organisations. This course provides students with an overview of relevant, contemporary theories and research findings. The theories are related to both ethical principles and management theory. Students should be able to analyze, discuss and reflect on complex issues related to ethical leadership.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

No required preliminary courses.

Vurdering og eksamen

Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

Individual project assignment to be submitted at the end of the course.

The answer must have a scope of 23 000 characters including space, (+/- 10%). Font and font size Arial/Calibri 12, line spacing 1,5. The assignment can be written in Norwegian as well as English. In the event of a failed exam, the student is given the opportunity to submit a revised version of the project assignment for examination once.

Emneansvarlig

All aids are allowed as long as the rules on source reference are followed.

Emneoverlapp

INTENPRA2 og MINTPRA2 er 100% overlappende.