EPN-V2

INTENPRA1 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, postoperativ-/recoveryavdelinger, anestesi-/operasjonsavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal under veiledning ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder ved medisinsk behandling og intensivsykepleie til akutt og/kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivsykepleie
    • kan, under veiledning, observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
    • kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
    • kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
    • kan, under veiledning, anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom

    Studenten kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

    • kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens ernæringsbehov.
    • kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten.
    • kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet.
    • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter.
    • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig.
    • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan, under veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i intensivsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
    • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
  • Innhold

    • Observasjoner og kliniske vurderinger ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov.
    • Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie.
    • Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie.
    • Kommunikasjon og samhandling med intensivpasienten og pårørende.
    • Ernæring ved akutt og kritisk sykdom.
    • Å forebygge og behandle intensivdelir.
    • Medisinsk utstyr.
    • Administrering av medisinske gasser, elektromedisinsk og gassteknisk utstyr.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Simulering og praksisstudier med veiledning.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    1. Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
    2. Studenten skal levere minst én skriftlig selvvurdering pr. måned.
  • Vurdering og eksamen

    In this course, nursing of patients in the context of care and rehabilitation is a key area. The course covers the nursing of patients with complex health challenges on short-term or long-term stays in different institutions. Students will gain experience of communicating and interacting with patients and next-of-kin related to long-term health challenges. Mapping of loss of function, challenges related to key patient phenomena and cognitive deficits will be part of the course. Emphasis is also placed on attention to the patients’ background as a basis for nursing. Management, organisational competence, ethics and work on the nurse's pedagogical function are also included.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ikke relevant.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ ikke bestått.

  • Sensorordning

    A digital coursework requirement is implemented before the start of studies and includes an e-learning module and is implemented via OsloMet's digital learning platform. Practical training:;in the municipal health service (8 weeks), including self-studies, lectures, digital learning resources and theme-based seminars with presentations.

  • Emneoverlapp

    Combined assessment and examination

    Part 1 Assessment of practical training.

    The assessment takes its point of departure in given criteria based on learning outcomes for the course, assessment criteria, the continuous assessment, the suitability assessment and compulsory activities carried throughout the practical training. Students’ practical training can only be assessed if their attendance is sufficiently high (90%). For more information, see the general part of the programme description about the assessment of practical training.

    ;

    If the student has failed the practical training, the whole practical training course must be retaken. This includes associated requirements.

    Part 2 Supervised individual written examination

    • Four hours

    Part 1 and part 2 can be taken independently of each other. The student must have obtained a pass on both parts in order to pass the course as a whole and earn the credits.