EPN-V2

INTENPRA1 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Intensive and Critical Care Nursing, Level 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Studenten skal gjennomføre kliniske studier ved intensivavdelinger som tilbyr respiratorbehandling, overvåkningsavdelinger, postoperativ-/recoveryavdelinger, anestesi-/operasjonsavdelinger og/eller akuttmottak. Studenten skal under veiledning ivareta intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder ved medisinsk behandling og intensivsykepleie til akutt og/kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av intensivsykepleie.

  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor intensivsykepleie
    • kan, under veiledning, observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
    • kan, under veiledning, forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
    • kan, under veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie
    • kan, under veiledning, anvende kunnskap om ernæring ved akutt og kritisk sykdom

    Studenten kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:

    • Kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved alvorlig svikt i pasientens ernæringsbehov.
    • Kan administrere og evaluere sedasjon av intensivpasienten.
    • Kan utøve intensivsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet.
    • Kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter.
    • Kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig.
    • Kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan, under veiledning, analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan, under veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i intensivsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov
    • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
  • Innhold

    • Observasjoner og kliniske vurderinger ved alvorlig svikt i pasientens grunnleggende behov.
    • Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie.
    • Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved avansert medisinsk behandling og intensivsykepleie.
    • Kommunikasjon og samhandling med intensivpasienten og pårørende.
    • Ernæring ved akutt og kritisk sykdom.
    • Å forebygge og behandle intensivdelir.
    • Medisinsk utstyr.
    • Administrering av medisinske gasser, elektromedisinsk og gassteknisk utstyr.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Simulering og veiledede kliniske studier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    1. Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Vurdering og eksamen

    Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ ikke bestått.

    Det er obligatorisk tilstedeværelse i kliniske studier. For at et klinisk emne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 prosent av den planlagte tiden i hvert kliniske emne. Fravær utover ti prosent må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 prosent medfører at det kliniske emnet vurderes til ikke bestått.

  • Sensorordning

    Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet og én representant fra høgskolen. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått fattes av høgskolen.