EPN-V2

INPE6000 Innovation Education and management of learning in Vocational subjects Course description

Course name in Norwegian
Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag
Study programme
Innovation Education and Management of Learning in Worklife
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav.

Recommended preliminary courses

Gradert skala A - F.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
  • kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av egen arbeidsplass
  • kunnskap om skole- og arbeidsliv, og sammenhengen mellom ungdomskultur og årsaker til frafall fra skole- og arbeidsliv

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
  • lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig gruppe
  • formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer i møte med sammensatte grupper
  • i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle deltakere
  • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovajsonspedagogikk og læringsledelse

Content

Sentrale temaer i studiet:

  • Entreprenørielle verktøy
  • Ledelse av entreprenørielle læreprosesser
  • Innovasjon i faglig opplæring
  • Ungdomskultur og flerkulturell forståelse
  • Multimodale presentasjoner

Teaching and learning methods

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon. Samarbeid i en lærende organisasjon, forankring og felles kompetanseutvikling står sentralt i studiet. Studentene skal gjennomføre innovasjonsarbeid på egen arbeidsplass innen yrkesopplæring.

Læringsformene skal bidra til at studentene kan gjennomføre aktive læringsprosesser og lede for eksempel lærlinger, kollegaer, grupper eller samarbeidspartnere i innovasjon og endringsarbeid på arbeidsplassen. Organisering og innhold er konkret og praktisk der arbeid med eget prosjekt gjennomføres gjennom utvikling av samarbeidsprosesser og entreprenørielle ferdigheter.

Undervisning og læring skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger, cafèdialog (erfaringsutveksling), realøvelser, bruk av digitale verktøy og gjennomføring av entreprenøriell læringsledelse. Deler av disse aktivitetene kan være basert på veiledning via universitetets elektroniske læringsplattform og i tilknytning til egen arbeidssituasjon.

Course requirements

Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner, rollespill og gruppediskusjoner.

Merk at det anbefales sterkt å ta dette emnet i første semester da emnet gir et godt faglig grunnlag for de andre emnene på studiet.

Assessment

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Gruppepresentasjon på 45 minutter for resten av klassen. En utdypning av krav til gruppepresentasjonens innhold vil bli delt ut på første forelesning.
  • Arbeidskrav 2: Skisse til prosjektoppgave. Skissen danner grunnlag for veiledning og skal godkjennes av faglærer.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen gis samme karakter

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.