Programplaner og emneplaner - Student
INPE6000 Innovation Education and management of learning in Vocational subjects Course description
- Course name in Norwegian
- Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag
- Study programme
-
Innovation Education and Management of Learning in Worklife
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen forkunnskapskrav.
Recommended preliminary courses
Gradert skala A - F.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
- kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av egen arbeidsplass
- kunnskap om skole- og arbeidsliv, og sammenhengen mellom ungdomskultur og årsaker til frafall fra skole- og arbeidsliv
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
- lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig gruppe
- formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer i møte med sammensatte grupper
- i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle deltakere
- anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovajsonspedagogikk og læringsledelse
Content
Sentrale temaer i studiet:
- Entreprenørielle verktøy
- Ledelse av entreprenørielle læreprosesser
- Innovasjon i faglig opplæring
- Ungdomskultur og flerkulturell forståelse
- Multimodale presentasjoner
Teaching and learning methods
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.
Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon. Samarbeid i en lærende organisasjon, forankring og felles kompetanseutvikling står sentralt i studiet. Studentene skal gjennomføre innovasjonsarbeid på egen arbeidsplass innen yrkesopplæring.
Læringsformene skal bidra til at studentene kan gjennomføre aktive læringsprosesser og lede for eksempel lærlinger, kollegaer, grupper eller samarbeidspartnere i innovasjon og endringsarbeid på arbeidsplassen. Organisering og innhold er konkret og praktisk der arbeid med eget prosjekt gjennomføres gjennom utvikling av samarbeidsprosesser og entreprenørielle ferdigheter.
Undervisning og læring skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger, cafèdialog (erfaringsutveksling), realøvelser, bruk av digitale verktøy og gjennomføring av entreprenøriell læringsledelse. Deler av disse aktivitetene kan være basert på veiledning via universitetets elektroniske læringsplattform og i tilknytning til egen arbeidssituasjon.
Course requirements
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner, rollespill og gruppediskusjoner.
Merk at det anbefales sterkt å ta dette emnet i første semester da emnet gir et godt faglig grunnlag for de andre emnene på studiet.
Assessment
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Gruppepresentasjon på 45 minutter for resten av klassen. En utdypning av krav til gruppepresentasjonens innhold vil bli delt ut på første forelesning.
- Arbeidskrav 2: Skisse til prosjektoppgave. Skissen danner grunnlag for veiledning og skal godkjennes av faglærer.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt
Grading scale
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen gis samme karakter
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.