EPN-V2

INPE6000 Innovation Education and management of learning in Vocational subjects Course description

Course name in Norwegian
Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag
Study programme
Innovation Education and Management of Learning in Worklife
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Gjennom studiet skal studentene utvikle den entreprenørielle kompetansen, som innebærer å arbeide med kreative, innovative og induktive læringsformer i skapende og utforskende prosesser. Lærlingenes, kollegaers eller samarbeidspartneres individuelle forutsetninger, interesser og behov skal legge føringer for planlegging av læringsprosesser. Studiet skal gi studentene kompetanse i å samarbeide og ta hensyn til slike ulikheter for å kunne tilrettelegge for økt aktivitet i utvikling av egen arbeidsplass. Økt kunnskap om didaktiske valg i ledelse og utvikling av profesjonelle fagfellesskap kan styrke og gi økt kvalitet i opplæring på arbeidsplassen. Gjennom innovasjonspedagogisk tenkning skal studentene også utvikle sin evne til å lede slike prosesser ved bruk av entreprenørielle verktøy. Samarbeid med kolleger og ledelse av utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass vil være en sentral del av studiet.

Recommended preliminary courses

Knowledge

The student has knowledge of

  • the ways in which perspectives in social work are shaped within specific social and normative contexts and how the field of social work also shapes our understandings of the contexts within which we practice
  • the history and development of social work and its influence on contemporary understandings of social work globally
  • hegemonic knowledge production in social work, contemporary social problems, social inequalities and systems of oppression for social work in an international context

Skills 

The student can

  • identify different perspectives and apply knowledge about how these perspectives are shaped within specific contexts
  • critically reflect on how specific conceptualisations shape social work understandings, how context-based and power-based perspectives shape social work practice and how social work practices reinforce these perspectives
  • understand how context is key to understanding how social work practice and services are developed and delivered, with reference to values, ethics and anti-oppressive practice

General competence

The student can

  • identify and communicate knowledge concerning different, global perspectives on key issues taken up in the field of social work
  • exchange knowledge about how dominant norms within social work function to set the premises for models applied and for the meaning this has at the social and individual levels

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
  • kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av egen arbeidsplass
  • kunnskap om skole- og arbeidsliv, og sammenhengen mellom ungdomskultur og årsaker til frafall fra skole- og arbeidsliv

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
  • lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig gruppe
  • formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer i møte med sammensatte grupper
  • i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle deltakere
  • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovajsonspedagogikk og læringsledelse

Content

The course is based on lectures, class exercises, homework assignments and assigned literature. Students are expected to read the course literature and to actively participate in the course meetings, with an emphasis on dialogue.

If no students from abroad are registered for the course, teaching and discussions will alternate between Norwegian and English, as appropriate.

Teaching and learning methods

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Det vil bli lagt vekt på en kollektiv læringsprosess gjennom erfaringsutveksling og refleksjon. Samarbeid i en lærende organisasjon, forankring og felles kompetanseutvikling står sentralt i studiet. Studentene skal gjennomføre innovasjonsarbeid på egen arbeidsplass innen yrkesopplæring.

Læringsformene skal bidra til at studentene kan gjennomføre aktive læringsprosesser og lede for eksempel lærlinger, kollegaer, grupper eller samarbeidspartnere i innovasjon og endringsarbeid på arbeidsplassen. Organisering og innhold er konkret og praktisk der arbeid med eget prosjekt gjennomføres gjennom utvikling av samarbeidsprosesser og entreprenørielle ferdigheter.

Undervisning og læring skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger, cafèdialog (erfaringsutveksling), realøvelser, bruk av digitale verktøy og gjennomføring av entreprenøriell læringsledelse. Deler av disse aktivitetene kan være basert på veiledning via universitetets elektroniske læringsplattform og i tilknytning til egen arbeidssituasjon.

Course requirements

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær ut over 20 % må kompenseres ved et ekstra arbeidskrav etter avtale med faglærer.

Arbeidskrav:

1. Studentene skal i grupper på 3-5 studenter utforme utviklingsmål knyttet til innovasjonspedagogikk og læringsledelse på egen eller annen egnet arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

2. I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra arbeidet med entreprenørielle metoder og læringsledelse, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med arbeidstakere på egen eller annen egnet arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for medstudenter og aktuelle arbeidstakere. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

Assessment

Semesteroppgave i gruppe* på 3-5 studenter. Eksamensbesvarelsen leveres som en digital presentasjon. I besvarelsen skal studentene drøfte erfaringer av arbeid med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfanget på presentasjonen avtales med faglærer.

Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.

*Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.

Ny og utsatt eksamen

  • Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.
  • Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt

Grading scale

The aim of this course is to provide an understanding of the historical and contemporary context in which social work has been developed and is practised. The course will critically consider the Western, power-based knowledge and theoretical perspectives that inform and are reinforced in social work, and the influence this has globally. This will be considered through focus on decolonial history, intersectional perspectives and globalisation processes.

The course will also focus on how social work has been developed within specific contexts of practice. We will demonstrate how theory is connected to practice within social work. We use a case-based approach in which we explore social work, as practised in Norway and other countries, to demonstrate the importance of contextualisation as a framework for understanding social work theories and practice. Through an investigation of cases, we will also explore the ways in which practice reaffirms certain theories as ‘normal’ and ‘natural’.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.