EPN

INP6100 Læringsledelse i innovasjonsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Management of Learning in Innovation Processes
Studieprogram
Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 1: INP6100 Læringsledelse i innovasjonsprosesser (15 studiepoeng).

Management of Learning in Innovation Processes

Innovasjonspedagogikk og innovasjonskompetanse er nødvendig å tilegne seg i vår tid der endringer skjer raskt, og samfunnet er i kontinuerlig endring. Emnet vektlegger videreutvikling av studentenes evne til å samarbeide bredt og legge til rette for læring på en måte som fanger interesse og motivasjon hos både elever og aktuelle samarbeidspartnere i videregående opplæring.

Forkunnskapskrav

Opptak på programmet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om hvordan entreprenørielle holdninger og ferdigheter utvikles i individet
  • bred kunnskap og forståelse for hvordan innovasjonsmetodikk kan fremme utvikling av yrkesfagene
  • bred kunnskap om skole- og arbeidsliv, og årsaker til frafall (fra skole- og arbeidsliv)
  • kunnskap om ungdomskultur

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende ulike innovative og entreprenørielle strategier for utvikling av aktiviteter og tiltak, eksempelvis bygging av nettverk og samarbeid med lokalt arbeidsliv
  • lede innovative og entrepreniørielle læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
  • formidle sentralt fagstoff digitalt, muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer i møte med en sammensatt elevgruppe
  • i samarbeid med kollegaer, bidra til utvikling av et godt læringsmiljø for alle elever
  • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med innovasjonsprosesser og læringsledelse

Innhold

Sentrale temaer i studiet:

  • Entreprenørielle verktøy
  • Ledelse av entreprenørielle læreprosesser
  • Innovasjon i yrkesfaglig opplæring 
  • Multimodale presentasjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Studentene skal i grupper på to til fire studenter utforme utviklingsmål knyttet til innovasjonspedagogikk og læringsledelse på egen arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang: om lag 12 minutters varighet, der tekst bilder og eventuelt film er dokumentasjonsformen. 

2. I grupper på to til fire studenter skal studentene dele erfaringer fra arbeidet med entreprenørielle metoder og læringsledelse, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med andre kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Dokumentasjonen har et omfang på om lag 10 minutter og består av tekst, bilder og film.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær som overskrider 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse, se programplandelen.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering er en prosjekteksamen i grupper på to til fire studenter. Prosjekteksamen bygger på de to arbeidskravene samt refleksjoner og vurdering av gruppens læring knyttet til læringsutbyttene og det faglige innholdet. Prosjekteksamen gjennomføres i siste halvdel av emnet, med innlevering av eksamen i slutten av emnet. Eksamensbesvarelsen leveres som en multimodal presentasjon, med omfang minimum 10, maksimum 12 minutter. I besvarelsen skal studentene drøfte erfaringer av arbeid med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved eventuell stryk på ordinær eksamen kan den multimodale presentasjonen forbedres én gang, ved senere forsøk må det utarbeides ny multimodal presentasjon.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen gis samme karakter. 

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.

Opptakskrav

Se programplanen.