Programplaner og emneplaner - Student
INKL6000 Inclusion in the workplace – a holistic approach to people with comprehensive needs Course description
- Course name in Norwegian
- Inkludering på arbeidsplassen - helhetlig oppfølging av mennesker med sammensatte behov
- Study programme
-
Inclusion in the workplace - a holistic approach to people with comprehensive needs
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskap om endringsprosesser med mål om økt arbeidsdeltagelse er blitt et stadig mer sentralt kompetanseområde for både offentlige og private aktører, som arbeider med mennesker som av ulike årsaker er ekskludert fra arbeidslivet. Hva som kreves for å følge opp brukere med sammensatte utfordringer enten det er psykisk helse, lærevansker, eller utviklingshemming i en arbeidsinkluderingsprosess, er det gjennomgående temaet for kurset. Kommunikasjonsferdigheter og relasjonsbygging til arbeidssøkere, arbeidsgiver og andre aktuelle samarbeidspartnere med fokus på å fremme motivasjon og vekst er sentrale kunnskapsområder det blir undervist i.
Ferdighetstrening med fokus på hvordan et slikt endringsarbeid kan praktiseres er et sentralt pedagogisk virkemiddel i dette emnet.
Emnet bygger på de faglige tilnærmingsmåtene som vektlegger ordinært arbeid som mål og middel i arbeidsinkludering («place - train»). Det er anbefalt å ha kjennskap til Supported Employment og femtrinnsprosessen på forhånd.
Helhetlig oppfølging i arbeidsinkludering krever kunnskap om:
Endringsprosessers dynamikk, mestringsstrategier i lys av empowermenttenkning, en salutogen forståelsen av helse, tverrfaglig samarbeid, arbeidsgiverperspektivet på arbeidsinkludering og arbeidsinkludering i et samfunnsperspektiv. I tillegg blir det undervist i relevant kunnskap innen jussen slik som: Midlertidig og fast ansettelse, prøvetidsordninger og taushetsplikt.
Undervisningen er lagt opp med forelesninger, diskusjon- og refleksjonsgrupper og praktisk trening der studentene får mulighet til å øve på kommunikasjonsferdigheter. Denne ferdighetstreningen gir anledning til å omsette teori i praksis, samtidig som studentene blir bevisst på hvordan tilbakemelding kan gis på en konstruktiv måte.
Emnet passer godt som påbygging til emnet Supported Employment
Recommended preliminary courses
Anbefalt forkunnskap er kjennskap til Supported Employment og femtrinnsprosessen.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet, ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- forhold som på individ-, system- og samfunnsnivå hemmer eller fremmer inkludering og tilknytning til arbeidsliv og utdanning for personer med ulike behov
- endringsprosessers dynamikk
- mestringsfremmende prosesser i lys av empowermenttenkning
- en salutogene forståelsen av helse
- arbeidsgiverperspektivet i ansettelses- og inkluderingsprosesser
- relevante lovverket knyttet til arbeidsinkludering for eksempel taushetsplikt og hvilket ansvar arbeidsgiver påtar seg ved ansettelse
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i arbeidsinkluderingsprosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan drive endringsprosesser med fokus på å etablere eller opprettholde arbeidsforhold for mennesker med sammensatte utfordringer
- kan anvende faglig kunnskap for å bistå i relasjonen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver
- evner å tilpasse sine arbeidsmåter til personers forutsetninger, livssituasjon og erfaringsbakgrunn
- kan kommunisere på måter som fremmer mestring
- kan tilegne seg ny kunnskap og forskning på inkluderingsfeltet
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i faglige og etiske utfordringer knyttet til arbeid med økt arbeidsdeltakelse av for mennesker med sammensatte utfordringer
- kan anvende faglig kunnskap og metoder i målrettet inkluderingsarbeid og kan reflektere over egen rolle og eget faglig ståsted
Teaching and learning methods
Pass/fail
Course requirements
Practical training
The midway and final assessments are made by the practical training supervisor and the lecturer at the university.
The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.
Exam
An external and internal examiner will assess all exams.
Assessment
Eksamen i emnet er en skriftlig individuell hjemmeeksamen over 4 dager. Besvarelsen skal ha en ramme på 10 sider (+/-10 %). Forside og litteraturliste kommer i tillegg. Innlevering av eksamen foregår digitalt i Inspera.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til å framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det blir gitt ny eksamensoppgave.En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Admission requirements
Emnet retter seg bredt mot yrkesutøvere innen inkluderingsfeltet, både offentlige og private aktører. Dette kan være ansatte i Nav, jobbspesialister, tiltaksarrangører, men er også relevant for ansatte i skole slik som rådgivere.
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Course contact person
Michaela Nilsen