Programplaner og emneplaner - Student
IFHH3400 Kropp, bevegelse og samspill II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Movement, Awareness and Communication II
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i idrett, friluftsliv og helse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Mange helseproblemer i dag knyttes til belastninger relatert til livsstil. Psykiske helseproblemer utgjør en stadig større del av sykdomsbelastningen. Helsefremmende arbeid er rettet mot å bidra til at mennesker kan ta kontroll over og forbedre egen helse.
Undervisningen legger grunnlaget for å utforske og oppdage sammenhenger mellom kroppslig beredskap, tanker og følelser. Fokus rettes mot respirasjon og muskelspenninger, samt å anvende metoder for bevisstgjøring og avspenning for å mestre belastninger i hverdagen. Med avspenningsmetoder menes her ulike tilnærminger som har til hensikt å sette i gang omstilling av kroppens holdnings- og bevegelsesmønster. Enkelte metoder er egnet for selvtrening, andre for gruppeaktivitet. Metodene kan grovt inndeles i to hovedkategorier:
- Kroppsbevissthetstrening med fokus på spenningsregulering og massasje.
- Aktive metoder med fokus på bevegelse, balanse, selvbilde og mestring.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for forholdet mellom emosjonelle belastninger og kroppslige reaksjoner
- har kunnskap om begrepene smerte, smerteadferd og smertemestring
- kan gjøre rede for det teoretiske grunnlaget for klassisk massasje som et helsefremmende tiltak
- kan reflektere over muligheter, utfordringer og etiske problemstillinger ved fysisk kontakt, berøring og nærhet i helsefaglig arbeid
- kan gjøre rede for forholdet mellom bevegelse, balanse og selvbilde hos barn
Ferdighet
Studenten
- kan vise ferdigheter i klassisk massasje
- kan anvende ergonomiske prinsipper for arbeid og bevegelse
- kan tilrettelegge for aktiviteter i gruppe som bidrar til avspenning og bevisstgjøring
- kan tilrettelegge for aktiviteter med fokus på bevegelse og balanse
Generell kompetanse
Studenten
- opptrer i samhandling med medstudent/bruker på en empatisk og anerkjennende måte
- behersker samhandling og kommunikasjon i grupper
- kan reflektere over egen rolle i samspill med bruker, deltaker, pårørende og andresamarbeidspartnere
Innhold
Sentrale temaer:
- Biologiske responser på emosjonelle og sosiale belastninger.
- Teori om smerte og smertemekanismer.
- Metode for klassisk massasje.
- Overflateanatomi.
- Metode for kroppsbevissthet og avspenning.
- Ergonomiske prinsipper for arbeid og bevegelse.
- Postural kontroll og balanse.
- Kommunikasjon og samhandling.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger, ferdighetstrening, gruppeoppgaver og skriftlige arbeidsoppgaver. Ferdigheter i klassisk massasje innøves med tanke på å fremme helse og forebygge helseplager. I undervisningen legges det vekt på å innarbeide gode grep og fatninger, samt oppøve varhet for reaksjoner og uttrykk fra den som blir massert. Fokus rettes mot det å berøre og det å bli berørt. De praktiske øvelsene som studentene får ved både å være utøver og "pasient", legger grunnlaget for praktisk-teoretisk refleksjon over handling. For å oppnå læringsutbyttene, forventes at studentene driver utstrakt grad av egenstudier og praktisk trening i kollokviegrupper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være bestått før eksamen kan avlegges:
- Individuell praktisk prøve i massasje og palpasjon, inntil 20 minutter.
Studentene møter i par - den ene er først terapeut for den andre, som er "pasient", og deretter byttes rollene. Parene kunngjøres en uke før prøven. Det vil normalt ikke være anledning til å bytte partner. Prøven gjennomføres med utgangspunkt i øvingsoppgaver som legges ut på digital læringsplattform to uker før prøven. Ved ikke godkjent arbeidskrav settes det opp ny tid for gjennomføring en uke før ny eksamen i emnet.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen med varighet ca. 20 minutter.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Sensorordning
Vurderes med intern og ekstern sensor.