EPN-V2

IFHH3400 Kropp, bevegelse og samspill II Emneplan

Engelsk emnenavn
Movement, Awareness and Communication II
Studieprogram
Bachelorstudium i idrett, friluftsliv og helse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Mange helseproblemer i dag knyttes til belastninger relatert til livsstil. Psykiske helseproblemer utgjør en stadig større del av sykdomsbelastningen. Helsefremmende arbeid er rettet mot å bidra til at mennesker kan ta kontroll over og forbedre egen helse.

Undervisningen legger grunnlaget for å utforske og oppdage sammenhenger mellom kroppslig beredskap, tanker og følelser. Fokus rettes mot respirasjon og muskelspenninger, samt å anvende metoder for bevisstgjøring og avspenning for å mestre belastninger i hverdagen. Med avspenningsmetoder menes her ulike tilnærminger som har til hensikt å sette i gang omstilling av kroppens holdnings- og bevegelsesmønster. Enkelte metoder er egnet for selvtrening, andre for gruppeaktivitet. Metodene kan grovt inndeles i to hovedkategorier:

  1. Kroppsbevissthetstrening med fokus på spenningsregulering og massasje.
  2. Aktive metoder med fokus på bevegelse, balanse, selvbilde og mestring.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for forholdet mellom emosjonelle belastninger og kroppslige reaksjoner
  • har kunnskap om begrepene smerte, smerteadferd og smertemestring
  • kan gjøre rede for det teoretiske grunnlaget for klassisk massasje som et helsefremmende tiltak
  • kan reflektere over muligheter, utfordringer og etiske problemstillinger ved fysisk kontakt, berøring og nærhet i helsefaglig arbeid
  • kan gjøre rede for forholdet mellom bevegelse, balanse og selvbilde hos barn

Ferdighet

Studenten

  • kan vise ferdigheter i klassisk massasje
  • kan anvende ergonomiske prinsipper for arbeid og bevegelse
  • kan tilrettelegge for aktiviteter i gruppe som bidrar til avspenning og bevisstgjøring
  • kan tilrettelegge for aktiviteter med fokus på bevegelse og balanse

Generell kompetanse

Studenten

  • opptrer i samhandling med medstudent/bruker på en empatisk og anerkjennende måte
  • behersker samhandling og kommunikasjon i grupper
  • kan reflektere over egen rolle i samspill med bruker, deltaker, pårørende og andresamarbeidspartnere

Innhold

Sentrale temaer:

  • Biologiske responser på emosjonelle og sosiale belastninger.
  • Teori om smerte og smertemekanismer.
  • Metode for klassisk massasje.
  • Overflateanatomi.
  • Metode for kroppsbevissthet og avspenning.
  • Ergonomiske prinsipper for arbeid og bevegelse.
  • Postural kontroll og balanse.
  • Kommunikasjon og samhandling.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av forelesninger, ferdighetstrening, gruppeoppgaver og skriftlige arbeidsoppgaver. Ferdigheter i klassisk massasje innøves med tanke på å fremme helse og forebygge helseplager. I undervisningen legges det vekt på å innarbeide gode grep og fatninger, samt oppøve varhet for reaksjoner og uttrykk fra den som blir massert. Fokus rettes mot det å berøre og det å bli berørt. De praktiske øvelsene som studentene får ved både å være utøver og "pasient", legger grunnlaget for praktisk-teoretisk refleksjon over handling. For å oppnå læringsutbyttene, forventes at studentene driver utstrakt grad av egenstudier og praktisk trening i kollokviegrupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være bestått før eksamen kan avlegges:

  • Individuell praktisk prøve i massasje og palpasjon, inntil 20 minutter.

Studentene møter i par - den ene er først terapeut for den andre, som er "pasient", og deretter byttes rollene. Parene kunngjøres en uke før prøven. Det vil normalt ikke være anledning til å bytte partner. Prøven gjennomføres med utgangspunkt i øvingsoppgaver som legges ut på digital læringsplattform to uker før prøven. Ved ikke godkjent arbeidskrav settes det opp ny tid for gjennomføring en uke før ny eksamen i emnet.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen med varighet ca. 20 minutter.

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

Sensorordning

Vurderes med intern og ekstern sensor.