Programplaner og emneplaner - Student
IFHH3300 Folkehelse II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health II
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i idrett, friluftsliv og helse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Folkehelsearbeid foregår på et vidt spekter av arenaer, fra arbeidslivet til små og store lokalsamfunn. Emnet tar sikte på å gi en oversikt over relevant lovverk og retningslinjer for folkehelsearbeidet på ulike nivåer. Handlingskompetanse og evne til å gjennomføre prosjekter er viktige egenskaper i dagens samfunn, og i dette emnet vil studentene få praktisk erfaring ved planlegging, gjennomføring og evaluering av et helsefremmende prosjekt. Å fremme god livsstil og helseatferd er en stor samfunnsutfordring. Undervisningen i emnet tar også sikte på å gi studentene god kunnskap om teori og modeller for atferdsendring, samt gode ferdigheter i endringsfokusert kommunikasjon.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til tiltak og offentlige føringer med sikte på å fremme helse i arbeidslivet, og har kunnskap om planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak for økt fysisk aktivitet
- har kunnskap om organiseringen av folkehelsearbeidet nasjonalt, regionalt og lokalt i Norge
- har kunnskap om sentrale teorier for atferdsendring og endringsfokusert kommunikasjon med fokus på en helsefremmende livsstil
- har kunnskap om ulike helsefremmende og forebyggende intervensjoner med fokus på fysisk aktivitet og ernæring
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap for å planlegge, gjennomføre og evaluere helsefremmende tiltak i arbeidslivet med utgangspunkt i offentlige føringer, lovverk og gjeldende rammevilkår
- kan finne, vurdere og benytte forskningsbasert kunnskap om helsefremmende tiltak knyttet til fysisk aktivitet og ernæring
- kan lede en samtale med sikte på å hjelpe personer til livsstilsendring
- kan drøfte anvendelse av modeller for atferdsendring med utgangspunkt praktiske eksempler
Generell kompetanse
Studenten
- kan møte mennesker med empati og respekt og utøve etisk forsvarlig praksis
- kan formidle sentralt fagstoff skriftlig og muntlig via bruk av egnede uttrykksformer i ulike sammenhenger og i ulike grupper
- kjenner til politisk og forvaltningsmessig struktur i offentlig sektor, og kan diskutere folkehelsearbeidets plass i samfunnet
- kan utveksle synspunkter og erfaringer innen fagområdet med andre og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Innhold
Emnet inneholder fire hovedområder med tilhørende oppgaver og undervisning. De sentrale temaene er
- arbeidshelse - pauseaktivitetsprosjekt
- livsstilsendring og friskliv
- organisering av folkehelsearbeidet
- helsefremmende og forebyggende fysisk aktivitet og ernæring
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene varierer mellom ferdighetstrening, praksisstudier, forelesninger og gruppearbeid. Praksisstudiene er knyttet til flere av hovedområdene og inneholder både observasjonspraksis og gjennomføring av eget aktivitetsopplegg i pauseaktivitetsprosjektet. For å oppnå læringsutbyttene forventes det også at studentene gjør selvstudier gjennom semesteret.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Folkehelse II kan avlegges:
- Parvis studentpresentasjon i klassen. Knyttet til temaet «Helsefremmende og forebyggende fysisk aktivitet og ernæring», omfang 15-25 minutter
Pauseaktivitetsprosjekt:
- Obligatorisk testgjennomføring av aktivitetsplan.
- 8 x 15 minutter praksis.
- Muntlig presentasjon i par av prosjektet inkludert evaluering, omfang 15 minutter per par.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen på tre dager med gitt oppgavetekst. Omfang 2500 ord (+/- ti prosent).
Ny/utsatt eksamen foregår som på ordinær eksamen. Ny oppgavetekst vil bli gitt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor.