EPN-V2

IFHB3500 Physical Activity Skills 3B Course description

Course name in Norwegian
Aktivitetslære 3B
Study programme
Bachelor Programme in Athletic Sports, Outdoor Life and Health
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Aktivitetslære 3B består av valgbar fordypningsaktivitet, dans og skikurs. Hensikten med valgbar fordypning er at studentene skal få erfaring med å planlegge i gruppe samt gjennomføre teoretisk og praktisk undervisning i en faglig, fagdidaktisk og strukturert sammenheng. Studentene velger en idrett, en aktivitetsform eller dans. I grupper på to til fire studenter samarbeider de om planlegging og gjennomføring av undervisning av medstudenter. Det er knyttet obligatorisk veiledning til planleggingen og i etterkant av gjennomført undervisning. I særskilte tilfeller kan kun en student gjennomføre fordypningen. Fordypningsaktiviteten er todelt. Den ene delen er planlegging og praktisk gjennomføring av undervisning av medstudenter. Del to består av å skrive en rapport. Rapporten vurderes av både intern og ekstern sensor og med karakter. Valgbar fordypning er et internasjonalt kurs. Hvis det er internasjonale studenter på kurset, skal all undervisning foregå på engelsk.

Required preliminary courses

ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Del 1: Alle hjelpemidler tillatt

Del 2: Notater fra undervisningen og litteratur fra pensumlista

Content

Sentrale temaer:

  • Planlegging og gjennomføring av teoretisk og praktisk undervisning.
  • Reflektere over og formidle fordypningsaktivitetens aktualitet i skole-, treningslære- og samfunnssammenheng.
  • Sammenheng i undervisning fra kompetansemål, konkretisering av mål til valg av innhold og metode, tilbakemeldinger for læring underveis og avsluttende refleksjon over læringsarbeidet.
  • Tilpasset opplæring.
  • Tilbakemeldinger og vurdering av måloppnåelse.
  • Refleksjon over egen og medstudenters undervisningspraksis.

Teaching and learning methods

Gjennomføring av fordypningsaktiviteten skal gi studentene erfaring i å planlegge og gjennomføre undervisning. Planlegging skjer med obligatorisk veiledning. Studentene gjennomfører undervisningen med de øvrige studentene som målgruppe. Studentene skal også levere en skriftlig oppgave hvor fordypningsaktiviteten reflekteres over i skole-, treningslære- og samfunnssammenheng.

Course requirements

Praktisk del av fordypningsaktiviteten må være gjennomført og godkjent for å kunne levere skriftlig fordypningsoppgave. Følgende arbeidskrav må også være godkjent for å kunne levere skriftlig fordypningsoppgave:

  • Gjennomføring av all egen undervisning (100 %) i fordypningsidretten, herunder også veiledningen
  • 80 % deltakelse på medstudenters undervisning av deres fordypningsidretter
  • 80 % deltakelse på undervisning i dans
  • 80 % deltakelse på skikurs

Assessment

Det benyttes to interne sensorer på begge eksamensdelene.

Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år

Permitted exam materials and equipment

Emnet utgjør 15 studiepoeng. Det er fokus på veiledning av grupper gjennom at studentene må planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningsprosesser i grupper. Studentene skal ha innsikt og ferdigheter i metoder og modeller for veiledning i grupper, og ha inngående kjennskap til grunnleggende organisasjons- og systemteori/profesjonskunnskap, samt arbeide med utviklings- og endringsprosesser.

Temaet Pedagogisk gruppeveiledning,;handler om planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsprosesser i grupper, metoder og modeller i veiledning og gruppen som læringsarena. Emnet tar også for seg organisasjons- og systemkunnskap og det å være en del av et kollegium.

Grading scale

Det gis gradert vurdering (A-F) der A er beste, E dårligste og F ikke bestått.

Examiners

Oppgaven vurderes av intern og ekstern sensor.