EPN-V2

IFHB3400 Profesjonsfag 3A Emneplan

Engelsk emnenavn
Subjects of Professions 3A (Didactics and Pedagogy)
Studieprogram
Bachelorstudium i idrett, friluftsliv og helse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Profesjonsfag 3 bygger på profesjonsfag 1 og 2. Temaer som læring, dannelse og motivasjon er teoretisk videreføring fra første og andre året. Kroppsøving, idrett og friluftsliv er praktiske og erfaringsbaserte fag hvor lærerrollen og det å planlegge og tilrettelegge for variert fysisk-motorisk læring og dannelse er sentralt. Profesjonsfaget skal formidle teoretisk og praktisk kunnskap som setter studentene i stand til å videreutvikle evne til faglig analyse, planlegging og formidling til forskjellige elevgrupper på forskjellige arenaer.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om motivasjon, læring og dannelse og temaenes betydning for læringsarbeidet for ulike elevgrupper
  • har kunnskap om innhold og begrunnelser for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
  • har kunnskap om læreplaner i kroppsøving i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer
  • har kunnskap om verdier, normer og interesser i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
  • har kunnskap om kroppspress i ulike ungdomskulturer og betydningsfulle samfunnsmessige påvirkningsfaktorer
  • har kunnskap om fellesskapets og relasjoners betydning for læring
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep, og har kunnskap om igangsetting av tiltak etter gjeldende lovverk

FERDIGHETER

Studenten

  • kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
  • kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
  • kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring
  • kan iverksette tiltak som forebygger mobbing

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere. Har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg

Innhold

Sentrale temaer:

  • Læringsteoretiske perspektiv
  • Dannelsesteoretiske perspektiv
  • Motivasjonsteorier
  • Tilpasset opplæring for elever med spesielle behov
  • Flerkulturelt perspektiv på kroppsøving (elevkunnskap og ungdomskultur)
  • Identitet og selvoppfatning
  • Kroppspress
  • Profesjonsetikk
  • Læreplanteori og -historie
  • Kjennetegn på vold, seksuelle overgrep og mobbing

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil benyttes forelesninger, gruppediskusjoner og workshop med studentframlegg. Studentundervisning og fordypningsidrett vil være øvingsarenaer for studenter for å anvende teori i praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende krav om aktiv deltakelse må være godkjent før muntlig eksamen kan avlegges:

  • Minimum 80 % deltakelse på seminarundervisning
  • Hver gruppe på 3-4 studenter skal ha et muntlig framlegg på 10-15 minutter på en av workshopene

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen av 30 minutters varighet.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Det gis karakter hvor A som beste og E som dårligste karakter for bestått. F er uttrykk for ikke bestått.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.