EPN-V2

IFHB3400 Subjects of Professions 3A (Didactics and Pedagogy) Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag 3A
Study programme
Bachelor Programme in Athletic Sports, Outdoor Life and Health
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Profesjonsfag 3 bygger på profesjonsfag 1 og 2. Temaer som læring, dannelse og motivasjon er teoretisk videreføring fra første og andre året. Kroppsøving, idrett og friluftsliv er praktiske og erfaringsbaserte fag hvor lærerrollen og det å planlegge og tilrettelegge for variert fysisk-motorisk læring og dannelse er sentralt. Profesjonsfaget skal formidle teoretisk og praktisk kunnskap som setter studentene i stand til å videreutvikle evne til faglig analyse, planlegging og formidling til forskjellige elevgrupper på forskjellige arenaer.

Required preliminary courses

Emnet har samlinger på ettermiddags- og kveldstid, totalt ca. 30 timers undervisning. Samlingene består av forelesninger, erfaringsutveksling og gruppetrening. I tillegg skal studentene mellom samlingene arbeide med oppgaver og øve på coaching i mindre grupper i minimum 15 timer. Gruppene kan selv bli enige om tidspunkter og steder for slike øvelser. Det forventes aktiv deltakelse fra hver enkelt for å bidra til egen og andres læring, og studentene må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser. Aktiv deltakelse og egentrening er en forutsetning for å kunne gjennomføre de ulike arbeidskravene.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om motivasjon, læring og dannelse og temaenes betydning for læringsarbeidet for ulike elevgrupper
  • har kunnskap om innhold og begrunnelser for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
  • har kunnskap om læreplaner i kroppsøving i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer
  • har kunnskap om verdier, normer og interesser i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
  • har kunnskap om kroppspress i ulike ungdomskulturer og betydningsfulle samfunnsmessige påvirkningsfaktorer
  • har kunnskap om fellesskapets og relasjoners betydning for læring
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep, og har kunnskap om igangsetting av tiltak etter gjeldende lovverk

FERDIGHETER

Studenten

  • kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
  • kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
  • kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring
  • kan iverksette tiltak som forebygger mobbing

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere. Har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg

Content

Sentrale temaer:

  • Læringsteoretiske perspektiv
  • Dannelsesteoretiske perspektiv
  • Motivasjonsteorier
  • Tilpasset opplæring for elever med spesielle behov
  • Flerkulturelt perspektiv på kroppsøving (elevkunnskap og ungdomskultur)
  • Identitet og selvoppfatning
  • Kroppspress
  • Profesjonsetikk
  • Læreplanteori og -historie
  • Kjennetegn på vold, seksuelle overgrep og mobbing

Teaching and learning methods

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave med utgangspunkt i egne erfaringer fra coaching relatert til teori. Oppgavens omfang skal være på 8-10 sider.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg godt inn i gjeldende regler.

Course requirements

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelsen.

Grading scale

Emnet tar opp relevante tema i coaching og kommunikasjon:

  • Definisjoner og teoretisk grunnlag
  • Rollen som relasjonsbygger og prosessleder
  • Coachingens systematikk
  • Virkemidler og ferdigheter i coaching og motiverende intervju
  • Etiske utfordringer og vurderinger
  • Coachingens anvendelse

Examiners

Intern og ekstern sensor.