Programplaner og emneplaner - Student
IFHB3400 Profesjonsfag 3A Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Subjects of Professions 3A (Didactics and Pedagogy)
 
- Omfang
 - 15.0 stp.
 
- Studieår
 - 2018/2019
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- 
    
Innledning
Profesjonsfag 3 bygger på profesjonsfag 1 og 2. Temaer som læring, dannelse og motivasjon er teoretisk videreføring fra første og andre året. Kroppsøving, idrett og friluftsliv er praktiske og erfaringsbaserte fag hvor lærerrollen og det å planlegge og tilrettelegge for variert fysisk-motorisk læring og dannelse er sentralt. Profesjonsfaget skal formidle teoretisk og praktisk kunnskap som setter studentene i stand til å videreutvikle evne til faglig analyse, planlegging og formidling til forskjellige elevgrupper på forskjellige arenaer.
 - 
    
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
 - 
    
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om motivasjon, læring og dannelse og temaenes betydning for læringsarbeidet for ulike elevgrupper
 - har kunnskap om innhold og begrunnelser for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
 - har kunnskap om læreplaner i kroppsøving i et historisk perspektiv
 - har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer
 - har kunnskap om verdier, normer og interesser i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
 - har kunnskap om kroppspress i ulike ungdomskulturer og betydningsfulle samfunnsmessige påvirkningsfaktorer
 - har kunnskap om fellesskapets og relasjoners betydning for læring
 - har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep, og har kunnskap om igangsetting av tiltak etter gjeldende lovverk
 
FERDIGHETER
Studenten
- kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
 - kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
 - kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
 - kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring
 - kan iverksette tiltak som forebygger mobbing
 
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
 - kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
 - kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere. Har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
 - kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
 
 - 
    
Innhold
Sentrale temaer:
- Læringsteoretiske perspektiv
 - Dannelsesteoretiske perspektiv
 - Motivasjonsteorier
 - Tilpasset opplæring for elever med spesielle behov
 - Flerkulturelt perspektiv på kroppsøving (elevkunnskap og ungdomskultur)
 - Identitet og selvoppfatning
 - Kroppspress
 - Profesjonsetikk
 - Læreplanteori og -historie
 - Kjennetegn på vold, seksuelle overgrep og mobbing
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil benyttes forelesninger, gruppediskusjoner og workshop med studentframlegg. Studentundervisning og fordypningsidrett vil være øvingsarenaer for studenter for å anvende teori i praksis.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende krav om aktiv deltakelse må være godkjent før muntlig eksamen kan avlegges:
- Minimum 80 % deltakelse på seminarundervisning
 - Hver gruppe på 3-4 studenter skal ha et muntlig framlegg på 10-15 minutter på en av workshopene
 
 - 
    
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen av 30 minutters varighet.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Det gis karakter hvor A som beste og E som dårligste karakter for bestått. F er uttrykk for ikke bestått.
 - 
    
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.