Programplaner og emneplaner - Student
IFHB3400 Subjects of Professions 3A (Didactics and Pedagogy) Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsfag 3A
- Study programme
-
Bachelor Programme in Athletic Sports, Outdoor Life and Health
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
Introduction
Profesjonsfag 3 bygger på profesjonsfag 1 og 2. Temaer som læring, dannelse og motivasjon er teoretisk videreføring fra første og andre året. Kroppsøving, idrett og friluftsliv er praktiske og erfaringsbaserte fag hvor lærerrollen og det å planlegge og tilrettelegge for variert fysisk-motorisk læring og dannelse er sentralt. Profesjonsfaget skal formidle teoretisk og praktisk kunnskap som setter studentene i stand til å videreutvikle evne til faglig analyse, planlegging og formidling til forskjellige elevgrupper på forskjellige arenaer.
Required preliminary courses
Emnet har samlinger på ettermiddags- og kveldstid, totalt ca. 30 timers undervisning. Samlingene består av forelesninger, erfaringsutveksling og gruppetrening. I tillegg skal studentene mellom samlingene arbeide med oppgaver og øve på coaching i mindre grupper i minimum 15 timer. Gruppene kan selv bli enige om tidspunkter og steder for slike øvelser. Det forventes aktiv deltakelse fra hver enkelt for å bidra til egen og andres læring, og studentene må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser. Aktiv deltakelse og egentrening er en forutsetning for å kunne gjennomføre de ulike arbeidskravene.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om motivasjon, læring og dannelse og temaenes betydning for læringsarbeidet for ulike elevgrupper
- har kunnskap om innhold og begrunnelser for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
- har kunnskap om læreplaner i kroppsøving i et historisk perspektiv
- har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer
- har kunnskap om verdier, normer og interesser i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
- har kunnskap om kroppspress i ulike ungdomskulturer og betydningsfulle samfunnsmessige påvirkningsfaktorer
- har kunnskap om fellesskapets og relasjoners betydning for læring
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep, og har kunnskap om igangsetting av tiltak etter gjeldende lovverk
FERDIGHETER
Studenten
- kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
- kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
- kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring
- kan iverksette tiltak som forebygger mobbing
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
- kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
- kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere. Har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
- kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
Content
Sentrale temaer:
- Læringsteoretiske perspektiv
- Dannelsesteoretiske perspektiv
- Motivasjonsteorier
- Tilpasset opplæring for elever med spesielle behov
- Flerkulturelt perspektiv på kroppsøving (elevkunnskap og ungdomskultur)
- Identitet og selvoppfatning
- Kroppspress
- Profesjonsetikk
- Læreplanteori og -historie
- Kjennetegn på vold, seksuelle overgrep og mobbing
Teaching and learning methods
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave med utgangspunkt i egne erfaringer fra coaching relatert til teori. Oppgavens omfang skal være på 8-10 sider.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg godt inn i gjeldende regler.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Gradert skala A-F.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelsen.
Grading scale
Emnet tar opp relevante tema i coaching og kommunikasjon:
- Definisjoner og teoretisk grunnlag
- Rollen som relasjonsbygger og prosessleder
- Coachingens systematikk
- Virkemidler og ferdigheter i coaching og motiverende intervju
- Etiske utfordringer og vurderinger
- Coachingens anvendelse
Examiners
Intern og ekstern sensor.