EPN-V2

IFHB3400 Profesjonsfag 3A Emneplan

Engelsk emnenavn
Subjects of Professions 3A (Didactics and Pedagogy)
Studieprogram
Bachelorstudium i idrett, friluftsliv og helse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav.

Forkunnskapskrav

All referenced material is allowed.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om motivasjon, læring og dannelse og temaenes betydning for læringsarbeidet for ulike elevgrupper
  • har kunnskap om innhold og begrunnelser for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet
  • har kunnskap om profesjonsetiske retningslinjer
  • har kunnskap om verdier, normer og interesser i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
  • har kunnskap om kroppspress i ulike ungdomskulturer og betydningsfulle samfunnsmessige påvirkningsfaktorer
  • har kunnskap om fellesskapets og relasjoners betydning for læring
  • har kunnskap om barn og seksuelle overgrep

FERDIGHETER

Studenten

  • kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
  • kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
  • kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere. Har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg

Innhold

Alicja Olkowska

Arbeids- og undervisningsformer

Simon Innvær

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over 7 dager med oppgitt tema. Omfanget på besvarelsen skal være 3000 ord (+/- 10 %).

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.