EPN-V2

IFHB3300 Aktivitetslære 3A Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Activity Skills 3A
Studieprogram
Bachelorstudium i idrett, friluftsliv og helse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet består av studentundervisning og friluftsliv. Innholdet i dette fagområdet vil dels være nye aktiviteter og dels påbygning av aktiviteter fra første og andre studieår. I tillegg knyttes aktivitetslæren til teoretiske perspektiver fra profesjonsfag. Dette fungerer som grunnlag for tilrettelegging for læring i ulike aktiviteter på alle trinn i grunnskolen og videregående opplæring. I aktivitetslære skal studentene tilegne seg kunnskaper om og ferdigheter i utvalgte aktiviteter og kunne reflektere over undervisning, læring og trening. Studentene skal både fordype seg i selve aktivitetene og i fagdidaktiske problemstillinger knyttet til disse.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter endt emne har studentene følgende læringsutbytte i faget, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende læreplaner i kroppsøving og idrett fra 1. til 13. trinn
  • har kunnskap om idretts- og kroppsøvingsfagets egenart
  • har kunnskap om sentrale pedagogiske og fagdidaktiske teorier som er sentrale i arbeidet med å planlegge, gjennomføre og vurdere kroppsøvings-, idretts- og friluftslivsundervisning
  • har kunnskap om tilrettelegging for tilpasset opplæring i kroppsøving, idrett og friluftsliv
  • har kunnskap om bruk av digitale hjelpemidler i undervisningen

FERDIGHETER

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i et bredt utvalg aktiviteter og forskjellige former for friluftsliv
  • har grunnleggende ferdigheter i å planlegge samt undervise, veilede, formidle og vurdere ut i fra kroppsøvingsfaglig og friluftslivsfaglig teori og praksis
  • har grunnleggende ferdighet i å vurdere elevenes forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
  • kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold og arbeidsmåter med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskole og videregående opplæring.

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har generell kompetanse i å undervise og veilede i kroppsøving, idrett og friluftsliv
  • kan vurdere analytisk og kritisk hvordan kroppsøving, idrett og friluftsliv bidrar til elevens helhetlige utvikling og dannelse
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i kroppsøving, idrett og friluftsliv
  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kollegaer og andre samarbeidspartnere.

Innhold

Sentrale temaer:

  • Studentundervisning - Planlegge, begrunne, gjennomføre og evaluere egen undervisning og medstudenters undervisning i henhold til gjeldende læreplanverk.
  • Planlegge, begrunne og gjennomføre friluftlivstur for grunnskoleelever ut i fra gjeldende læreplanverk.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen tar utgangspunkt i sentrale problemstillinger innenfor ulike fagområder og varierer mellom planlegging, praktisk undervisning og ekskursjoner. Det blir lagt vekt på praktisk virksomhet som formidles gjennom ulike aktiviteter på ulike arenaer. Det blir også vektlagt å utvikle evne til å bruke pedagogisk og fagdidaktisk teori til å begrunne valg i planleggingsarbeid. Denne praktisk-metodiske tilnærmingen krever aktiv deltakelse og innsats av studentene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før individuell praktisk-metodisk eksamen i aktivitetslære 3A kan avlegges i høstsemesteret:

  • Godkjent individuell studentundervisning
  • Krav om 80 prosent deltagelse på medstudenters studentundervisning.
  • Krav om 80 prosent deltakelse på friluftslivstur

Vurdering og eksamen

Eksamen i høstsemesteret:

  • Individuell praktisk-metodisk eksamen.

Eksamen gjennomføres som praktisk-metodisk eksamen ved undervisning av medstudenter. Grunnlag for sluttvurdering er planleggingsdokument, praktisk gjennomføring og muntlig eksaminasjon. Praktisk gjennomføring og muntlig eksamen varer i ca. 40 minutter.

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Det blir gjennomført praktisk-metodiske eksamener to ganger i året.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Det gis gradert vurdering (A-F) der A er beste, E dårligste og F ikke bestått.

Sensorordning

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.