Programplaner og emneplaner - Student
IFHB2500 Basisfag 2B og aktivitetslære 2C Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Core Subjects of Pysical Education 2B and Physical Activity Skills 2C
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i idrett, friluftsliv og helse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Basisfag 2B og aktivitetslære 2C består av idrett og friluftsliv i et samfunn preget av mangfold (IFSM) og friluftsliv, friluftslivsfilosofi og -historie . Emnet skal danne grunnlag for forståelse og kritisk refleksjon av sammenhengen mellom sosial differensiering, og verdier og tradisjoner i friluftsliv og idrett. Emnet skal stimulere til hvordan idrett og friluftsliv kan benyttes som arena for inkludering gjennom undervisning og veiledning.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om hvordan idrett og friluftsliv har utviklet seg i et historisk og filosofisk perspektiv
- har kunnskap om innvandrings- og integrasjonspolitikk og hvordan norsk idrett arbeider med integrasjonsspørsmål
- har kunnskap om hvordan sosial differensiering preger barn og ungdoms deltagelse i friluftsliv, idrett og fysisk aktivitet
- har kunnskap om hvordan friluftsliv kan gjennomføres med perspektiv på tilrettelegging, opplevelse, refleksjon og læring for barn med minoritetsspråklig bakgrunn
FERDIGHETER
Studenten
- kan legge til rette for idrett og friluftsliv i et samfunn preget av mangfold
- kan ferdes og oppholde seg på forsvarlig måte i skog og fjell
- har kompetanse til å lede og veilede andre i friluftsliv
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har innsikt i hvordan kulturelt mangfold kan prege deltagelse i idrett og friluftsliv
- har forståelse for hvilke verdier idrett og friluftsliv kan ha for livskvalitet
- har innsikt i etiske problemstillinger i idrett og friluftsliv
- kan reflektere over hvilke verdier som er sentrale i idrett og friluftsliv
Innhold
Sentrale temaer:
- Norsk idrettshistorie
- Idrettssosiologi
- Friluftslivshistorie
- Friluftslivsfilosofi
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike opplegg i friluftsliv
- Grunnleggende ferdigheter i friluftsliv
- Friluftsliv og sikkerhet
Arbeids- og undervisningsformer
Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer.Studentene skal på følgende turer:
- Fjellfriluftsliv, høst
- Sykkel og kanotur
- Skogbruk og fiske
- Egentur, høst
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Gjennomføring av 5 dagers fjellfriluftsliv, høst
- Gjennomføring av 3 dagers egentur, høst
- En muntlig presentasjon av egenturen, ca. 10 minutter per gruppe
- En digital historie fra egenturen
- Essay på 2500 ord +/-10 % med utgangspunkt i et selvvalgt tema innenfor temaet IFSM
Ved ikke godkjent essay gis det mulighet til å utbedre besvarelsen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer. Ved ikke gjennomført fjellfriluftliv kan ny gjennomføring skje året etter. Ved manglende egentur kan man gjøre avtale med faglærer om å ta den igjen samme semester. Ny gjennomføring av egentur og presentasjon må avtales med ansvarlig faglærer.
Vurdering og eksamen
4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.