Programplaner og emneplaner - Student
IFHB2400 Basisfag 2A og aktivitetslære 2B Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Core Subjects of Pysical Education 2A and Physical Activity Skills 2B
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i idrett, friluftsliv og helse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Basisfag 2A og aktivitetslære 2B er sammensatt av to temaer og består av Fysisk aktivitet, ernæring og helse og Trenings- og bevegelseslære 2. Fysisk aktivitet, ernæring og helse skal danne grunnlag for forståelse av sammenhengen mellom livsstilsfaktorer som kosthold og bevegelsesaktivitet på helse og prestasjon. Dette gir utvidet kompetanse i å forstå de vanligste utfordringene innen helse, kosthold og bevegelse som man kan møte i rollen som kroppsøvings- og idrettsfagslærer.
Trenings- og bevegelseslære 2 gir utvidet kompetanse i å jobbe med grunntrening av barn og ungdom i idrettshallen, utendørs og på treningssentre med fokus på forståelse og tilrettelegging av trening for andre, både med og uten utstyr.
Emnet skal utdanne fagpersoner som kan veilede både elever og andre individer i fysisk aktivitet, trening og sunn livsstil. Emnet omhandler både veiledning av funksjonsfriske og personer med ulike tilpasningsbehov.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og kosthold påvirker helse
- har kunnskap om helsegevinster ved fysisk aktivitet og helsekonsekvenser ved fysisk inaktivitet
- har kunnskap om veiledning og tilrettelegging av trening og fysisk aktivitet, både for funksjonsfriske og personer med ulike tilstander, sykdommer og lidelser
- har kunnskap om treningsplanlegging, treningsprinsipper og treningsmetoder
- har kunnskap om kroppens oppbygning og funksjon og hvordan man foretar en organisk- og mekanisk analyse av ulike bevegelsesaktiviteter
- har kunnskap om kroppen i bevegelse og hvordan bevegelsesevnen utvikler seg
FERDIGHETER
Studenten
- kan anvende kunnskap om positive helseeffekter ved fysisk aktivitet og sunt kosthold i arbeidet med å motivere andre til økt aktivitetsnivå og sunne vaner
- kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt
- kan bruke elektroniske og digitale læremidler som for eksempel bilder og video, EMG-analyseverktøy, aktivitetsmålere, treningsplanleggere og kostholdsplanleggere
- kan vurdere elevers bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for inkluderende undervisning og tilpasset opplæring
- kan integrere praktisk-metodiske kunnskaper og ferdigheter fra aktivitetslære med basisfag og fagdidaktikk for å oppnå en helhetlig forståelse av hvordan kroppen fungerer
- kan anvende kunnskap innen basisfag og fagdidaktikk i arbeidet med å legge til rette for og lede læringsarbeid innen kroppsøving og idrettsfag
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan vurdere verdien av fysisk aktivitet, kroppsøving og idrett i et folkehelseperspektiv
- kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap som grunnlag for å veilede i undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan forstå utøve og utvikle egen profesjonalitet som lærer i kroppsøving og idrettsfag
Innhold
Sentrale temaer:
- Energi fra kosten og energimetabolismens rolle i helse og prestasjon
- Fysisk aktivitet og trening rettet mot forebyggende og helsefremmende arbeid
- Fysisk aktivitet og trening med tanke på vanlige livsstilssykdommer som overvekt, diabetes, astma og forstyrret spiseatferd.
- Grunntrening for barn og ungdom
- Fysisk aktivitet og funksjonshemming
- Dans og kamp i skolen
Arbeids- og undervisningsformer
Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Godkjent gruppefremlegg i kosthold, trening og helse
- Godkjent gjennomføring av treningsperiode for en annen person, inkludert godkjent rapport. Rapporten skal være en skriftlig dokumentasjon på gjennomført treningsperiode. Rapporten skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10 %
- Godkjent fagartikkel. Fagartikkelen skal ha et omfang på 2700 ord +/- 10 %
- Godkjent gruppefremføring i Fysisk aktivitet, ernæring og helse
Ved ikke godkjent rapport og fagartikkel, gis det mulighet til å utbedre besvarelsen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer.
Vurdering og eksamen
30 minutters individuell muntlig eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.