Programplaner og emneplaner - Student
IFHB2200 Subjects of Professions 2 (didactics and pedagogy) Course description
- Course name in Norwegian
 - Profesjonsfag 2
 
- Weight
 - 15.0 ECTS
 
- Year of study
 - 2017/2018
 
- Course history
 - 
                                                    
 
- 
    
Introduction
I profesjonsfag 2 står uterommet og uteskolen i sentrum, med spesielt vekt på friluftslivpedagogikk. Faget skal også gi en innføring i gruppedynamiske prosesser og veiledningsmetodikk som studentene vil få bruk for i sin rolle som lærere, trenere og friluftslivsledere. I tillegg videreføres det læringsteoretiske perspektivet fra profesjonsfag 1, med spesielt fokus på læring og utvikling av bevegelsesferdigheter.
 - 
    
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
 - 
    
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om motivasjon, læring og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper av elever og hvilke muligheter praktiske og estetiske tilnærmingsmåter gir
 - har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø, og hvordan praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra til å håndtere og forebygge konflikter og mobbing
 - har kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
 - har kunnskap om utfordringer knyttet til de praktiske og estetiske fagene
 
FERDIGHETER
Studenten
- kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen, videregående opplæring og eventuelle andre praksisarenaer
 - kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
 - kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring
 
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
 - har engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid og samhandling med eksterne aktører
 - kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
 - kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalt samfunn
 
 - 
    
Content
Sentrale temaer
Innholdet i profesjonsfag 2 har som mål å gi studentene en utvidet fagpedagogisk innsikt og kunnskap som skal gjøre de i stand til å forstå kroppsøvingsfaget rolle i forbindelse med barn og unges utvikling i et større perspektiv. Det er bygd opp rundt følgende 4 hovedtemaer.
- Pedagogisk psykologi og læringsmiljø Studentene vil få innføring i sentrale teorier innenfor utvikling av motivasjon og selvoppfatning. De vil også kjennskap til hva om kjennetegner et godt læringsmiljø i kroppsøving, og hvordan de som lærere kan bidra til å påvirke og utvikle elevenes motivasjon, selvregulering og selvoppfatning i og gjennom kroppsøving.
 - Inkludering i kroppsøvingsfaget Kroppsøvingslærere må ha evnen til å kunne inkludere alle elever og alle elevgrupper i læringsarbeidet, og gjøre sitt for at ingen faller utenom uavhengige av forutsetninger og utfordringer. Tilpasset opplæring og diskusjoner omkring bruk av kjønnsdelt undervisning vil derfor være relevante temaer i kurset. Mangfold, den flerkulturelle skolen, interkulturell læring og inkluderende læringsaktiviteter er andre sentrale tema i faget.
 - Læring og dannelse God undervisning i kroppsøving fordrer også at lærere har omfattende kunnskap om sentrale, tradisjonelle læringsteoretiske perspektiver som forklarer læringsprosesser på ulike områder og fra forskjellige innfallsvinkler. I og med kroppsøvingsfagets egenart vil praksisfellesskap som læringsbegrep - og arena bli spesielt vektlagt. Dette kurset bygger også videre på temaene innenfor «kropp og læring» fra 1. klasse, men utvider perspektivet ved også å belyse kroppen som symbol i dagens samfunn og kroppsøvingsfaget rolle for utvikling av barn og unges kroppsbilde og fysiske selvoppfatning. Helse - og fitnessdiskursen vil av den grunn også løftes fram som et sentralt tema i kurset. I tillegg vil uteskole gjennom begrepet «klasserommet utenfor» bli løftet fram som en egnet metodikk og arbeidsform med sikte på læring i framtidens skole. Dette knyttes opp imot den fysisk aktive læringensom også bidrar til å ivareta det tverrfaglige perspektivet i faget.
 - Formidling og veiledning Kompetanse innenfor veiledning og formidling blir stadig mer aktuelt og etterspurt både innenfor skoleverket og ellers i arbeidslivet. Studentene skal derfor bli kjent med de mest sentrale teoriene innenfor fagfeltet, og hvordan disse kan anvendes i forbindelse med kroppsøvings - og idrettsfagundervisning.
 
 - 
    
Teaching and learning methods
Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, ulike diskusjonsformer, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer.
 - 
    
Course requirements
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse på uteskole - prosjekt.
 
 - 
    
Assessment
6 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
 - 
    
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
 - 
    
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
 - 
    
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.