EPN-V2

IFHB2100 Aktivitetslære 2A Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Activity Skills 2A
Studieprogram
Bachelorstudium i idrett, friluftsliv og helse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Aktivitetslære 2A består av friluftsliv. Friluftsliv har en lang og særegen tradisjon i norsk kultur. Emnet tar utgangspunkt i det tradisjonelle friluftslivet til ulike årstider og i ulike miljøer. Tradisjonelle verdier i friluftsliv som naturopplevelser, det enkle liv, fellesskap og respekt for naturen står sentralt i undervisningen. Dette emnet har som mål å utdanne kvalifiserte personer med god fagkunnskap til å undervise og veilede i friluftsliv i grunnskolen, videregående skole og på idrettsfag

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om praktisk friluftsliv som kreves for å ferdes trygt i naturen som blant annet orientering, førstehjelp, regelverk, sikkerhet og planlegging
  • har fagdidaktiske kunnskaper som kreves for å kunne tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsopplegg i ulike naturmiljø for grupper med varierende alder, forutsetninger og kulturell bakgrunn
  • har kunnskap om hvordan pedagogisk arbeid kan gjennomføres med perspektiv på tilrettelegging, opplevelse, refleksjon og læring i natur

FERDIGHETER

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i friluftsliv i ulike naturmiljø, for å kunne ferdes trygt i naturen kan planlegge, gjennomføre og evaluere friluftslivsturer for grupper i ulike aldersgrupper
  • har grunnleggende ferdigheter innen førstehjelp og sikker ferdsel på vinteren

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv
  • har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv
  • har forståelse for hvilken verdi friluftsliv kan ha for livskvalitet

Innhold

Allsidige erfaringer i friluftsliv kan skape grunnlag for utvikling av respekt og omsorg for natur-miljøet, økologisk bevissthet og handlingskompetanse i natur. Sentralt i friluftsliv står opplevelse, oppdagelse, utforsking og mestring i samhandling med og i natur. I studiet skal studentene møte praktisk friluftsliv gjennom turer i ulike naturmiljø.

Sentrale temaer:

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike opplegg i friluftsliv
  • Grunnleggende kunnskap og ferdigheter i vinterfriluftsliv
  • Sikkerhet og førstehjelp om vinteren
  • Sentrale verdier i friluftsliv

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i friluftsliv har varierte arbeidsformer i ulike miljøer både i klasserom og utendørs. Turene vil foregå i ulike naturmiljø og vil ofte være basert på friluftslivsveiledning eller være studentstyrt.

Studentene skal på følgende turer og aktiviteter:

  • Friluftsliv vinter
  • Skogsfriluftsliv vinter
  • Egentur vinter
  • Klatring
  • Friluftsliv for barn

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • En obligatorisk 6-dagers tur på fjellet om vinteren
  • En obligatorisk 3-dagers tur i skogen om vinteren
  • En obligatorisk egentur på minimum tre dager uten lærer om vinteren. Ferdselsplan for turen skal godkjennes av faglærer
  • En muntlig presentasjon av egenturen, ca. 10 minutter per gruppe
  • En digital historie fra egenturen

Dersom man ikke er med på 6-dagers vintertur, må man vente til neste år med å ta igjen arbeidskravet. Ved manglende egentur kan man gjøre avtale med faglærer om å ta den igjen samme semester. Ved ikke godkjent presentasjon av egentur, gis det mulighet til å utbedre presentasjonen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer.

Vurdering og eksamen

Innlevering av en individuell hjemmeoppgave i form av en rapport på 5000 ord +/-10 % i forbindelse med turene på høsten.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.