Programplaner og emneplaner - Student
IFHB2100 Physical Activity Skills 2A Course description
- Course name in Norwegian
 - Aktivitetslære 2A
 
- Weight
 - 15.0 ECTS
 
- Year of study
 - 2017/2018
 
- Course history
 - 
                                                    
 
- 
    
Introduction
Aktivitetslære 2A består av friluftsliv. Friluftsliv har en lang og særegen tradisjon i norsk kultur. Emnet tar utgangspunkt i det tradisjonelle friluftslivet til ulike årstider og i ulike miljøer. Tradisjonelle verdier i friluftsliv som naturopplevelser, det enkle liv, fellesskap og respekt for naturen står sentralt i undervisningen. Dette emnet har som mål å utdanne kvalifiserte personer med god fagkunnskap til å undervise og veilede i friluftsliv i grunnskolen, videregående skole og på idrettsfag
 - 
    
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
 - 
    
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om praktisk friluftsliv som kreves for å ferdes trygt i naturen som blant annet orientering, førstehjelp, regelverk, sikkerhet og planlegging
 - har fagdidaktiske kunnskaper som kreves for å kunne tilrettelegge, lede og vurdere friluftslivsopplegg i ulike naturmiljø for grupper med varierende alder, forutsetninger og kulturell bakgrunn
 - har kunnskap om hvordan pedagogisk arbeid kan gjennomføres med perspektiv på tilrettelegging, opplevelse, refleksjon og læring i natur
 
FERDIGHETER
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i friluftsliv i ulike naturmiljø, for å kunne ferdes trygt i naturen kan planlegge, gjennomføre og evaluere friluftslivsturer for grupper i ulike aldersgrupper
 - har grunnleggende ferdigheter innen førstehjelp og sikker ferdsel på vinteren
 
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har evne til fagdidaktisk refleksjon omkring teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i friluftsliv
 - har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv
 - har forståelse for hvilken verdi friluftsliv kan ha for livskvalitet
 
 - 
    
Content
Allsidige erfaringer i friluftsliv kan skape grunnlag for utvikling av respekt og omsorg for natur-miljøet, økologisk bevissthet og handlingskompetanse i natur. Sentralt i friluftsliv står opplevelse, oppdagelse, utforsking og mestring i samhandling med og i natur. I studiet skal studentene møte praktisk friluftsliv gjennom turer i ulike naturmiljø.
Sentrale temaer:
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av ulike opplegg i friluftsliv
 - Grunnleggende kunnskap og ferdigheter i vinterfriluftsliv
 - Sikkerhet og førstehjelp om vinteren
 - Sentrale verdier i friluftsliv
 
 - 
    
Teaching and learning methods
Undervisningen i friluftsliv har varierte arbeidsformer i ulike miljøer både i klasserom og utendørs. Turene vil foregå i ulike naturmiljø og vil ofte være basert på friluftslivsveiledning eller være studentstyrt.
Studentene skal på følgende turer og aktiviteter:
- Friluftsliv vinter
 - Skogsfriluftsliv vinter
 - Egentur vinter
 - Klatring
 - Friluftsliv for barn
 
 - 
    
Course requirements
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- En obligatorisk 6-dagers tur på fjellet om vinteren
 - En obligatorisk 3-dagers tur i skogen om vinteren
 - En obligatorisk egentur på minimum tre dager uten lærer om vinteren. Ferdselsplan for turen skal godkjennes av faglærer
 - En muntlig presentasjon av egenturen, ca. 10 minutter per gruppe
 - En digital historie fra egenturen
 
Dersom man ikke er med på 6-dagers vintertur, må man vente til neste år med å ta igjen arbeidskravet. Ved manglende egentur kan man gjøre avtale med faglærer om å ta den igjen samme semester. Ved ikke godkjent presentasjon av egentur, gis det mulighet til å utbedre presentasjonen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer.
 - 
    
Assessment
Innlevering av en individuell hjemmeoppgave i form av en rapport på 5000 ord +/-10 % i forbindelse med turene på høsten.
 - 
    
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
 - 
    
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
 - 
    
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.