Programplaner og emneplaner - Student
IFHB1200 Basisfag 1 og aktivitetslære 1C Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Core Subjects of Physical Education 1 and Physical Activity Skills 1C
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i idrett, friluftsliv og helseBachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Innledning
Basisfag 1 er sammensatt av fagområder og temaer som skal danne grunnlag for forståelse av kroppsøvings- og idrettsfagets betydning og for sammenhengen mellom bevegelsesaktivitet og helse.
Aktivitetslære er læren om aktivitetene og om praktisk metodisk kunnskap og ferdigheter knyttet til kroppsøving og idrettsfag. Temaene i aktivitetslære 1C er temaer som kan belyse temaene i basisfag 1 ut fra et praktisk ståsted.
Læringsutbytte
For å fungere godt i kunst- og kultursektoren er det viktig å kunne lede, styre og jobbe med prosjekter i samspill med andre aktører. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i prosjektledelse.
Innhold
Basisfag 1
Sentrale temaer:
- Anatomi og fysiologi.
- Treningslære.
- Idrettsskader.
- Motorikk, koordinasjon og teknikk.
- Fysisk aktivitet og helse.
- Bevegelseslære.
Aktivitetslære 1C
Sentrale temaer:
- Praktisk treningslære.
- Organisk og mekanisk analyse.
- Praktisk motorikk, koordinasjon og teknikk.
Arbeids- og undervisningsformer
Det blir vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer som rene teoriforelesninger, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Godkjent semesteroppgave i treningslære. Omfang på 2700 ord (+/- ti prosent). Besvarelsen skal være en skriftlig dokumentasjon på egen treningsperiode og skal minimum inneholde teori, treningsplan, treningslogg og drøfting av treningsresultat.
Ved ikke godkjent semesteroppgave gis det mulighet til å utbedre besvarelsen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer. Hvis en ikke får gjennomført livredningsprøve sammen med medstudenter, kan den, hvis det er praktisk mulig, tas med en studentgruppe på grunnskolelærerutdanningen. Studenter som har fravær som overstiger 20 prosent i praktisk undervisning, vil så langt det er praktisk mulig få tilbud om å gjennomføre tilsvarende undervisning sammen med andre studentgrupper.
Vurdering og eksamen
Individuell 6-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Kalkulator.
Karakterskala
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Pensumliste
Behm D. G., Blazevich A. J., Kay AD, McHugh M. (2016). Acute effects of muscle stretching on physical performance, range of motion, and injury incidence in healthy active individuals: a systematic review Appl Physiol Nutr Metab. Jan, 41(1): 1-11. (11 sider)
Bahr, R. (2014) Idrettsskader - diagnostikk og behandling. Fagbokforlaget. s. 1-57. Kompendium (57 sider)
Garber, C. E., Blissmer, B., Deschenes, M. R., Franklin, B. A., Lamonte, M. J., Lee, I. M., Nieman, D. C., Swain, D. P. American College of Sports Medicine position stand. (2011). Quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory, musculoskeletal, and neuromotor fitness in apparently healthy adults: guidance for prescribing exercise. Med Sci Sports Exerc. 2011 Jul, 43(7): 1334-59. s. 1344-1345 (1 side).
Gjerset, A. (red.). (2015). Idrettens treningslære. Gyldendal. (640 sider).
Helsedirektoratet (2014). Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet. Helsedirektoratet. s. 11-14 (4 sider)
Kvikstad, I. (red.) (2016). Motorikk i et didaktisk perspektiv. Gyldendal Norsk Forlag. Kapittel 1, 4 & 12. (55 sider). Kompendium.
McHugh MP, Cosgrave CH. (2010). To stretch or not to stretch: the role of stretching in injury prevention and performance. Scand J Med Sci Sports. Apr, 20(2): 169-81. (12 sider).
Sand, O., Sjaastad, Ø., Haug, E., Bjålie, J. (2006). Menneskekroppen - fysiologi og anatomi. Cappelen Forlag, s. 12 - 331, 354 - 378, 422 - 479 (403 sider)
Sigmundsson, H. (red.). (2008). Læring og ferdighetsutvikling. Tapir akademisk forlag, s. 13 - 127 (115 sider)
Tveit, P., (2000). Bevegelseslære. Idrett Kropp Teknikk (4. opplag). Universitetsforlaget/NIF/NIH. s. 9 - 160 (152 sider)
Øverby, N. C., Torstveit, M. K., Høigaard, R., (2011). Folkehelsearbeid. Høyskoleforlaget. s. 163-182 (19 sider)
Til sammen 1436 sider.
(Pensumliste ajour: 14. juni 2016)