EPN-V2

IFHB1100 Physical Activity Skills 1B Course description

Course name in Norwegian
Aktivitetslære 1B
Study programme
Bachelor Programme in Athletic Sports, Outdoor Life and Health
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Introduction

Knowledge

The student has

  • in-depth insight into management theories with particular relevance to the practice of management
  • in-depth knowledge of ethical challenges associated with the manager role
  • in-depth knowledge of conflict and conflict management

Skills

The student is capable of

  • working systematically on their own leadership challenges
  • communicating and cooperating in relation to the leadership role
  • analysing conflicts and dealing with different types of conflicts
  • facilitating learning and teambuilding

Competence

The student is capable of

  • applying knowledge and skills to prepare interaction processes with colleagues and other leaders
  • communicating about relevant issues and analyses in the leadership field

Learning outcomes

A significant part of the learning will take place through the students' own experiences and work experience. This will be facilitated through group work, exercises and work-related assignments. Between teaching sessions, the students will receive assignments related to the course activities.

Content

Idrett

Gjennom idrett kan barn og unge få tilfredsstilt behov for mestring, utforskning og utfordringer, samt opplevelse av tilhørighet og identitet.

Sentrale temaer:

  • Bredt utvalg av lagspill og individuelle idretter.
  • Sentrale verdier i idrett og leik.
  • Praktisk anvendelse av prinsipper i treningslære og bevegelseslære.
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i idrett og leik.
  • Allsidig bevegelsesleik.

Dans

Dans er en samlebetegnelse for et mangfold av kulturelle uttrykk. Studiet skal gi erfaring med, kunnskap om og ferdigheter i forskjellige former for dans.

Sentrale temaer:

  • Nasjonale og internasjonale danser.
  • Skape dans selv.
  • Dans som treningsform.
  • Dans med utgangspunkt i ungdomskulturen.
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i dans og leik.

Alternative bevegelsesaktiviteter

Studiet skal ivareta tradisjonelle bevegelsesformer i samfunnet, men samtidig fremme alternative, nyskapende bevegelsesaktiviteter og stimulere til eksperimentering og kreativ utfoldelse. Studiet skal også oppfordre til å søke nye aktiviteter fra andre kulturer og prøve ut alternative varianter av allerede etablerte idretter.

Sentrale temaer:

  • Nye og tidsaktuelle leiker og ballspill som ikke er etablert i Norge.
  • Alternative bevegelsesaktiviteter som opprinnelig har utspring i ungdomskulturen i byene uten regelverk og uklar/spontan organisering som bygger på egenverdi, spontanitet, bevegelsesglede og leik.
  • Idrettsbaserte eller idrettslige aktiviteter med regler og organisering.
  • Aktiviteter fra andre kulturer som kan være store idretter, men som ikke er like etablert i Norge.

Teaching and learning methods

Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.

Course requirements

Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Gjennomført livredningsprøve.

80 prosent deltakelse i hver av følgende praktiske undervisning:

  • Praktisk undervisning på og rundt Campus.
  • Undervisning i svømming.
  • Friluftsliv høst.
  • Friluftsliv vinter.
  • Skikurs.

Hvis en ikke får gjennomført livredningsprøve sammen med medstudenter, kan den tas med en studentgruppe på grunnskolelærerutdanningen.

Ved manglende deltakelse i praktisk undervisning som er nevnt over, gis det mulighet til, og hvis det er praktisk mulig, å gjennomføre tilsvarende opplegg med årsenhet idrett/kroppsøving.

Assessment

The students will take a written individual home exam over 3 days. The hand-in will be 8 to 10 pagers at 12 point font and 1.5 line spacing.