Programplaner og emneplaner - Student
IFHB1100 Aktivitetslære 1B Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical Activity Skills 1B
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i idrett, friluftsliv og helseBachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Innledning
Aktivitetslære er læren om aktivitetene og om praktisk metodisk kunnskap og ferdigheter knyttet til kroppsøving og idrettsfag. Kjernen i aktivitetslæren er bevegelsesaktivitet og den betydning bevegelse og forskjellige bevegelseskulturer har i opplæring og oppdragelse av barn og unge.
I aktivitetslære 1B vil gjeldende læreplaner for grunnskole og videregående opplæring være utgangspunkt for valg av aktiviteter. Dette betyr at idrett, dans og alternative bevegelsesaktiviteter er grunnlag for vurdering av studentenes sluttkompetanse. Leik skal integreres i både idrett, dans, friluftsliv og alternative bevegelsesaktiviteter.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om et bredt utvalg av individuelle idretter og lagidretter, samt andre aktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om ulike former for dans samt koreografi og analyse som grunnlag for å skape dans
- har kunnskap om leik og leikens betydning som innfallsvinkel til læring og opplevelse
- kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i formidling av leik, idrett, dans og alternative bevegelsesaktiviteter
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen leik, idrett, dans og alternative bevegelsesaktiviteter innen barne- og ungdomskultur
- kan bruke leik som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen idrett, dans og alternative bevegelsesaktiviteter
- har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg individuelle idretter og lagidretter
- kan danse et utvalg danser fra ulike kulturer, og skape egne danser
- kan ivareta elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
- kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
- kan bidra til utvikling med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskultur, og gjennom dette opparbeide seg en fleksibel kompetanse i forhold til en bevegelseskultur i stadig endring.
- kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
Innhold
Idrett
Gjennom idrett kan barn og unge få tilfredsstilt behov for mestring, utforskning og utfordringer, samt opplevelse av tilhørighet og identitet.
Sentrale temaer:
- Bredt utvalg av lagspill og individuelle idretter.
- Sentrale verdier i idrett og leik.
- Praktisk anvendelse av prinsipper i treningslære og bevegelseslære.
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i idrett og leik.
- Allsidig bevegelsesleik.
Dans
Dans er en samlebetegnelse for et mangfold av kulturelle uttrykk. Studiet skal gi erfaring med, kunnskap om og ferdigheter i forskjellige former for dans.
Sentrale temaer:
- Nasjonale og internasjonale danser.
- Skape dans selv.
- Dans som treningsform.
- Dans med utgangspunkt i ungdomskulturen.
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i dans og leik.
Alternative bevegelsesaktiviteter
Studiet skal ivareta tradisjonelle bevegelsesformer i samfunnet, men samtidig fremme alternative, nyskapende bevegelsesaktiviteter og stimulere til eksperimentering og kreativ utfoldelse. Studiet skal også oppfordre til å søke nye aktiviteter fra andre kulturer og prøve ut alternative varianter av allerede etablerte idretter.
Sentrale temaer:
- Nye og tidsaktuelle leiker og ballspill som ikke er etablert i Norge.
- Alternative bevegelsesaktiviteter som opprinnelig har utspring i ungdomskulturen i byene uten regelverk og uklar/spontan organisering som bygger på egenverdi, spontanitet, bevegelsesglede og leik.
- Idrettsbaserte eller idrettslige aktiviteter med regler og organisering.
- Aktiviteter fra andre kulturer som kan være store idretter, men som ikke er like etablert i Norge.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Gjennomført livredningsprøve.
80 prosent deltakelse i hver av følgende praktiske undervisning:
- Praktisk undervisning på og rundt Campus.
- Undervisning i svømming.
- Friluftsliv høst.
- Friluftsliv vinter.
- Skikurs.
Hvis en ikke får gjennomført livredningsprøve sammen med medstudenter, kan den tas med en studentgruppe på grunnskolelærerutdanningen.
Ved manglende deltakelse i praktisk undervisning som er nevnt over, gis det mulighet til, og hvis det er praktisk mulig, å gjennomføre tilsvarende opplegg med årsenhet idrett/kroppsøving.
Vurdering og eksamen
Individuell, praktisk-muntlig eksamen på ca. 20 minutter per student. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen.
Karakterskala
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Pensumliste
Enoksen, E., Brunes, A.O., Sletten, S.H. 2006: Aktivitetslære . Gyldendal, s. 1 - 469 (469 sider)
Grinaker, A. (2010). Dans . Kompendium HiOA, s. 1 - 18 (18 sider)
Hollekim, I. og Vingdal I. M. (2001). Mestring og glede. Gyldendal, s. 7-288 (282 sider)
Madsen, Ø. og Irgens, P. (2008). Slik lærer du å svømme 2.opplag, Bodoni Forlag, s. 6 - 154 (149 sider)
Norges gymnastikk- og turnforbund (2000). Salto , s. 5 - 163 (159 sider)
Ronglan, L. T. (2008). Lagspill, læring og ledelse. Om lagspillenes didaktikk . Akilles forlag, s. 6 - 186 (183 sider)
Steinsland, I. og Fjeld, J. (2002). Fra lek til friidrett . Fagbokforlaget, s. 5 - 119 (115 sider)
Vingdal, I. M. og Hollekim, I. (2001). Barn i naturen . Gyldendal, s. 104 - 279 (176 sider)
Til sammen 1440 sider.
(Pensumliste ajour: 26. mai 2016)