Programplaner og emneplaner - Student
IFHB1000 Profesjonsfag 1 og aktivitetslære 1A Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Subjects of Professions 1 (didactics and pedagogy) and Physical Activity Skills 1A
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i idrett, friluftsliv og helseBachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Profesjonsfag 1 skal gi en innføring i pedagogiske og didaktiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget. Dette er studentenes første møte med pedagogikk og fagdidaktikk. Det blir lagt vekt på å gi de en innføring i planlegging av kroppsøvingsundervisning, samt utvikle en refleksjon hos studenten rundt legitimeringen av kroppsøvingsfaget. Studentene vil få en innføring i pedagogisk teori med vekt på lærer-elev relasjon, klasseledelse og profesjonsetikk.
Aktivitetslære er læren om aktivitetene og om praktisk metodisk kunnskap og ferdigheter knyttet til kroppsøving og idrettsfag. Aktivitetslære 1A består av friluftsliv, der studentene skal få en innføring i et tradisjonelt friluftsliv i ulike naturmiljø. Sentralt i friluftsliv står opplevelse, oppdagelse, utforsking og mestring i samhandling med og i natur. Studentene skal gjennom studiet kunne integrere kunnskap fra profesjonsfag og basisfag for å kunne planlegge, veilede og vurdere friluftslivsopplegg for ulike grupper i ulike naturmiljø.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer knyttet til de praktiske og estetiske fagene
- har kunnskap om barn og unges utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
- har kunnskap om klasseledelse og samarbeid med elever,
- har kunnskap om skolens og aktuelle skolefags historiske utvikling
FERDIGHETER
Studenten
- kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen
- kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i formidling av leik, idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
- kan legge til rette for kreative prosesser i forbindelse med elevenes læring
- kan mestre et enkelt friluftsliv i ulike naturmiljø
- kan ivareta elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
- kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer med kolleger
- kan gjøre rede for lærerrollens utvikling
- kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
- kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
Innhold
Profesjonsfag 1
Sentrale temaer:
Profesjonsfag 1 er bygd opp rundt tre overbyggende temaer som skal gi studentene en god innføring i sentrale fagdidaktiske temaer, bidra til refleksjon rundt fagets formål og skape økt innsikt i de læringsprosessene som utspiller seg i kroppsøvingsundervisningen.
Kroppsøvings - et lærings- og dannelsesfag Kroppsøving er et obligatorisk og allmenndannende fag og studentene må derfor kunne reflektere over fagets legitimering, dets rolle i skolen og i samfunnet for øvrig, og ifra et faglig perspektiv kunne gjøre seg opp en formening om hva man ønsker å oppnå gjennom undervisningen i faget. Fagets læringsfremmende aspekt blir spesielt vektlagt, og studentene vil bli godt kjent med innholdet i begrepene allmenndannelse, physical literacy og kroppslig dannelse.
Lærerrollen i kroppsøving Kroppsøvingsfagets egenart gjør at det stilles spesifikke krav til utøvelsen av lærerrollen generelt og klasseledelse spesielt. Studentene vil også få en grundig innføring i planlegging og gjennomføring av kroppsøvingsundervisning, med utgangspunkt i gjeldende læreplan dokumenter. Undervisningen vil også legge vekt på at studentene skal tilegne seg kunnskap til å kunne vurdere elevers læring og utvikling i faget, og bli kjent med begrepene vurdering for læring og vurdering av læring .
Kropp og læring I faget kroppsøving står kroppen naturlig nok sentralt, og gjennom undervisningen skal studentene få utvidet sin forståelse av kroppen og dens rolle (som erfaringsmedium) i forbindelse med ulike læringsprosesser. De skal også få kjennskap til relevante teorier som setter kroppslig læring i sentrum, og som forklarer læringsprosessene i forbindelse med utvikling av motoriske ferdigheter. Leik som pedagogisk metode blir også belyst i undervisningen.
Aktivitetslære 1A - Friluftsliv
Sentrale temaer: I 1. studieår er friluftslivundervisningen knyttet opp mot to ulike turer. Tidlig på høsten i 1. semester er det lagt opp til en hel uke med vekt på sjøfriluftsliv, der livet i fjæra, mat fra sjøen og leik i naturen er sentrale temaer. I 2. semester er det lagt opp til en tredagers vintertur i nærområdet, der etablering av leir, ledelse av grupper på tur og orientering er de læringsmålene som vektlegges.
Arbeids- og undervisningsformer
I både profesjonsfaget og i aktivitetslære blir det vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer, som rene teoriforelesninger, ulike diskusjonsformer, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The master's thesis is worth 30 credits, which constitutes a part-time workload over two semesters or full-time workload of about five months. The master's thesis is an independent scientific work. Students will choose and elucidate a topic from the subject areas covered by the programme through systematic use of social science methods. The research question may be linked to the student's own experiences.
Vurdering og eksamen
To be able to start on the master's thesis, the student must have passed MSL4200 Research Methods and Theory of Science.
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- advanced knowledge of a specialised field of public management, primarily in the public sector
- in-depth knowledge of theories relevant to the topic of the master's thesis
- in-depth insight into a topic or phenomenon from several different perspectives
- insight into academic requirements for analysis and written work
Skills
The student is capable of
- carrying out a limited research project under supervision and in accordance with applicable standards of research ethics
- using relevant methods in report work and evaluations
- writing a text with the strucure and content required of a master¿s thesis
General competence
The student is capable of
- reading research literature in a critical and reflective manner
- evaluating the use of methods in and results of studies and evaluations
- communicating knowledge and own research results orally and in writing
- applying knowledge and skills in obtaining and using relevant sources, literature and other information, masters reference and quotation techniques, and is capable of defining what constitutes plagiarism and cheating
Vurderingsuttrykk
The students are encouraged to select a topic and research question early in the course of the programme and to use the options available in connection with courses and written works to prepare for the master's thesis. The topic, research question and methodological approach to the study can be presented at a seminar dedicated to work on the master's thesis early in the first semester.
Supervision
Each student will be appointed a supervisor. The students have a right to up to eight hours of individual supervision (if relevant two students together), and must attend at least four supervision sessions and joint supervision seminars. Supervision is not normally given for more than one year after normal study progress.
When a supervisor has been appointed, the student and supervisor must review the content of and sign the supervision agreement during the first supervision hour. This regulates the relationship between supervisor and student, rights and obligations in the supervision relationship.
Sensorordning
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
Coursework 1: A project plan of 3 - 5 pages must be approved before work on the master's thesis begins. The project plan must include the research question and plans for the thesis.;
Coursework 2: Participation in a method seminar in the autumn semester and an test trial oral examination, including assessment of a fellow student, in the spring semester.;
Coursework 3: Four of the individual supervision hours are compulsatory.;
All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam.