Programplaner og emneplaner - Student
IFHB1000 Profesjonsfag 1 og aktivitetslære 1A Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Subjects of Professions 1 (didactics and pedagogy) and Physical Activity Skills 1A
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i idrett, friluftsliv og helseBachelorstudium: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Innledning
Profesjonsfag 1 skal gi en innføring i pedagogiske og didaktiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget. Dette er studentenes første møte med pedagogikk og fagdidaktikk. Det blir lagt vekt på å gi de en innføring i planlegging av kroppsøvingsundervisning, samt utvikle en refleksjon hos studenten rundt legitimeringen av kroppsøvingsfaget. Studentene vil få en innføring i pedagogisk teori med vekt på lærer-elev relasjon, klasseledelse og profesjonsetikk.
Aktivitetslære er læren om aktivitetene og om praktisk metodisk kunnskap og ferdigheter knyttet til kroppsøving og idrettsfag. Aktivitetslære 1A består av friluftsliv, der studentene skal få en innføring i et tradisjonelt friluftsliv i ulike naturmiljø. Sentralt i friluftsliv står opplevelse, oppdagelse, utforsking og mestring i samhandling med og i natur. Studentene skal gjennom studiet kunne integrere kunnskap fra profesjonsfag og basisfag for å kunne planlegge, veilede og vurdere friluftslivsopplegg for ulike grupper i ulike naturmiljø.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om motivasjon, læring og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper av elever og hvilke muligheter praktiske og estetiske tilnærmingsmåter gir
- har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer knyttet til de praktiske og estetiske fagene
- har kunnskap om barn og unges utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
- har kunnskap om skolen som organisasjon, rammebetingelser, styringsstruktur, klasseledelse og samarbeid med kolleger, elever, foresatte og eksterne instanser
- har kunnskap om skolens og aktuelle skolefags historiske utvikling
- kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i formidling av leik, idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
- kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
- kan legge til rette for kreative prosesser, estetisk opplevelse, erfaring og erkjennelse og nyttiggjøre seg lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevenes læring
- kan mestre et enkelt friluftsliv i ulike naturmiljø
- kan ivareta elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer med kolleger
- kan gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et mangfoldig og internasjonalt samfunn
- har kunnskap, engasjement og metoder for å videreutvikle seg selv, sitt fag og sin profesjon gjennom kollegialt samarbeid
- kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
Innhold
Profesjonsfag 1
Sentrale temaer:
- Grunnleggende teori for planlegging, gjennomføring og vurdering av kroppsøvingsundervisning.
- Legitimering av kroppsøvingsfaget.
- Klasseledelse.
- Innledende læringsteorier.
- Bevegelseslæring.
- Motivasjon og selvoppfatning.
- Profesjons - og idrettsetikk.
- Leik.
- Idrett og kjønn.
- Skolen som organisasjon.
Aktivitetslære 1A - Friluftsliv
Sentrale temaer:
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av friluftslivsturer.
- Etablering av leir.
- Mat på tur.
- Lek i naturen.
- Orientering.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av både praktisk og teoretisk undervisning. Studentene skal i Aktivitetslære 1A gjennomføre en uke med friluftsliv, med vekt på sjøfriluftsliv. I Profesjonsfag 1 skal studentene skrive en semesteroppgave.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 80 prosent deltakelse på friluftslivsaktiviteter.
- Godkjent orienteringsprøve.
- Godkjent semesteroppgave i fagdidaktikk. Besvarelsen skal minimum inneholde teori, en årsplan, to emneplaner i emner som står oppført i årsplanen og tre øktplaner fra en av emneplanene. Omfang på teoridelen skal være 5000 ord (+/- ti prosent). I tillegg kommer planene og begrunnelse for disse.
Ved manglende deltakelse på friluftsliv, gis det mulighet til, og hvis det er praktisk mulig, å gjennomføre tilsvarende opplegg med årsenhet idrett/kroppsøving.
Hvis en ikke får gjennomført orienteringsprøve sammen med medstudenter, kan den tas med en studentgruppe på grunnskolelærerutdanningen.
Ved ikke godkjent semesteroppgave gis det mulighet til å utbedre besvarelsen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer.
Vurdering og eksamen
Individuell sekstimers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen
Ingen
Karakterskala
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Pensumliste
Aktivitetslære 1A
Monsen, L. (2013). 101 villmarkstips . Larsforlag, s. 7 - 141 (135 sider)
Mytting, I. & Bischoff, A. (2010). Friluftsliv , 7-15, s. 98-109, s. 110-122, s. 138- 148, s. 149-168, s. 218-243 (85 sider)
Vingdal, I. M. og Hollekim, I. (2001). Barn i naturen . Gyldendal, s. 8 - 103 og 281 - 319 (134 sider)
Profesjonsfag 1
Aasland, E. og Brøgger, R. M. J. (2013). Klasseledelse i kroppsøving. Forhold ved faget som innvirker på lærerens klasseledelse. I Christensen, H. og Ulleberg, I. (red.) Klasseledelse, fag og danning. Gyldendal Akademisk, s. 125 - 138 (14 sider)
Annerstedt, C. (2008). Physical education in Scandinavia with a focus on Sweden: a comparative perspective. I Physical education and Sport Pedagogy. Vol. 13, No. 4, s. 303-318 (16 sider)
Brattenborg, S. og Engebretsen, B. (2013). Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Cappelen Damm Akademiske, s. 14 - 180 (167 sider)
Briseid, L. G. (2013). Klasseledelse i et danningsperspektiv. I Christensen, H. og Ulleberg, I. (red.). Klasseledelse, fag og danning. Gyldendal Akademisk, s. 21 - 40 (20 sider)
Green, K. (2010). Aktiv livsstil, helse og kroppsøving: Utfordringer og begrensninger. I Steinsholt, K. og Gurholt, K. P. (red.) Aktive liv. Idrettspedagogiske perspektiv på kropp, bevegelse og dannelse. Tapir Akademisk Forlag, s. 219 - 232 (14 sider)
Hattie, J. og Yates, G.(2014). Synlig læring - hvordan lærer vi? s. 107-116, s. 287-301 (24 sider)
Imsen, G. (2009). Lærerens verden. Tano Aschehoug, s. 377 - 396 og 449 - 474 (46 sider)
Jagtøien, G. L. og Hansen, K. (2010). I Bevegelse. Gyldendal, s. 130 - 156 (27 sider)
Kvikstad, I. og Sandell, M. B. (2016). Kroppsøving og fair play-begrepet. I Vinje, E.E.(red.) Kroppsøvingsdidadiktiske utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. 18 sider
Larsson, H., Fagrell, B. og Redelius, K. (2005). Køn-Idrott-Skola. www.idrettsforum.org, s. 1 - 28 (29 sider)
Loland, S. (2015). Idrettsetikk. Akilles. 134 sider
Lyngsnes, K. og Rismark, M. (1999). Didaktisk arbeid. Universitetsforlaget, s. 13 - 43 (31 sider)
Møller, L.(2016). Ballspillundervisning i et dannelsesteoretisk perspektiv. I Vinje, E.E. (red.) Kroppsøvingsdidadiktiske utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. 17 sider
Nyberg, G. og Larsson, H. (2012) Exploring «what» to learn in physical education. I Physical Education and Sport Pedagogy 1 - 13, first article, s. 1 - 13 (13 sider)
Ohnstad, F. O. (2010). Profesjonsetikk i skolen. Høyskoleforlaget, s. 64 - 89 (26 sider)
Ommundsen, Y. (2013). Fysisk-motorisk ferdighet gjennom kroppsøving - et viktig bidrag til allmenndanning og læring i skolen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, s. 155 - 166 (12 sider)
Ommundsen, Y. (2008). Danning eller helse. I Arneberg, P. og Briseid, L. G. (red.) Fag og danning . Fagbokforlaget, s. 193 - 206 (14 sider)
Ommundsen, Y. (2006). Psykologisk læringsklima i kroppsøving og idrett. I Sigmundsson, H. og Ingebrigtsen, J. E. (red). Idrettspedagogikk. Universitetsforlaget, s. 47-65 (19 sider)
Skaalvik, E. M., Skaalvik, S. (2013). Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring. Universitetsforlaget, s. 19-56, s. 134-155, s. 258-271 (73 sider)
Säfvenbom, R. (2005). Bevegelsesaktivitet og idrett. I Säfvenbom, R (red.) Fritid og aktiviteter i moderne oppvekst - grunnbok i aktivitetsfag. Universitetsforlaget, s. 240 - 261 (22 sider)
Säfvenbom, R. (2010). Om å lede de unge ut i fristelse - og det gode liv. I Steinsholt, K og Gurholt, K. P. (red) Aktive liv. Idrettspedagogiske perspektiv på kropp, bevegelse og dannelse. Tapir Akademisk Forlag, s. 155 - 173 (19 sider)
Vinje, E. E. og Brattenborg, S. (2016). Vurdering i kroppsøvingsfaget - gamle og nye utfordringer. I Vinje, E.E. (red.) Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. (13 sider)
Vinje, E. E. (2016). Kroppsøvingsfaget i dag og i morgen: hva, hvordan og hvorfor? I Vinje E.E. (red.) Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. Cappelen Damm Akademisk. (15 sider)
Til sammen 724 sider.
(Pensumliste ajour: 26. mai 2016)