EPN

HEL6920 Folkehelse på individ- og gruppenivå med fordypning i helsesykepleierfaget Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health Nursing among Individuals and Groups, including thesis
Studieprogram
Helsesykepleierutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar utgangspunkt i sentrale teorier og metoder innen folkehelsevitenskap. Det gis en innføring i fagområdets historie og plass i dagens samfunn. Helsepolitiske føringer, rammebetingelser og lovverk som er sentrale for helseykepleiers fagutøvelse blir belyst. Helsesykepleiers helsefremmende og forebyggende innsats for barn, unge og deres familier på individ, gruppe og samfunnsnivå vektlegges ut fra et forskningsbasert perspektiv.

Studenten formulerer en problemstilling som har relevans for helseykepleiers faglige funksjon. Med bakgrunn i problemstillingen utarbeider studenten en fordypningsoppgave i form av en litteraturstudie.

Fordypningsoppgaven kan danne grunnlag for en prosjektbeskrivelse for en masteroppgave eller et FoU-prosjekt i praksis, og skal utarbeides i henhold til gjeldende retningslinjer.

Forkunnskapskrav

Emnene HEL6210 og HEL6050må være bestått for å få levere fordypningsoppgaven til sensur.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om ulike teorier knyttet til begrepene helse og livskvalitet

  • har inngående kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid overfor individer og befolkningsgrupper, inkludert epidemiologi

  • har avansert kunnskap om helsesykepleiers funksjon og ansvarsområder og kan identifisere profesjonens rolle i samfunnet

  • har inngående kunnskap om betydningen av det helsefremmende- og forebyggende arbeid i et globalt perspektiv

  • har kunnskap om samfunnets forvaltningsnivå og beslutningsprosesser som har betydning for fagutøvelsen

  • har inngående kunnskap om relevante lover, forskrifter, retningslinjer og veiledere

  • har inngående kunnskap om litteratursøk og vurdering av kunnskapskilder

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og kritisk vurdere fagutøvelsen i et folkehelseperspektiv og basert på gjeldende nasjonale retningslinjer

  • kan anvende relevante teorier og metoder innen helsefremmende og forebyggende arbeid

  •  

  • kan reflektere over forholdet mellom ulike kunnskapssyn og forholdet mellom vitenskapelig og faglig kunnskap

  • kan utarbeide en problemstilling innen fagområdet og utføre systematisk litteratursøk

  • kan skriftlig fremstille prosess og resultat fra litteratursøk

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å analysere faktorer i samfunnet som påvirker folkehelsen

  • kan analysere og vurdere kvalitetssikring i arbeidet

  • kan anvende og vurdere etiske perspektiv som utgangspunkt ved kritisk refleksjon i fagutøvelsen

  • kan analysere relevante fag, yrkes- og forskningsetiske prinsipper i fordypningsoppgaven

  • kan formidle fag og forskning muntlig og skriftlig

  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige gruppeoppgaver med framlegg, praktisk øvelse, seminarer og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

 

  • Minimum 80% tilstedeværelse i praktisk øvelse, på seminarer og timeplanlagt gruppearbeid

  • Oppgave i gruppe på 3-4 studenter som skal munne ut i et abstrakt, med muntlig gruppepresentasjon

  • Individuell skriftlig flervalgsoppgave

  • Deltakelse og presentasjon på ett veiledningsseminar i forbindelse med fordypningsoppgaven

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

 

Eksamensform: Litteraturstudie på inntil 3000 ord i gruppe på 2- 3 studenter

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

A-F

Sensorordning

Intern og ekstern sensor. Det er tilknyttet ekstern tilsynssensor til emnet.