EPN-V2

HEL6320 Familiens helse - skolebarn og ungdom (6-20 år) Emneplan

Engelsk emnenavn
The Health of the Family - School Children and Adolecents (6-20 Years)
Studieprogram
Helsesykepleierutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal gjennomføre et gruppeprosjekt. Gruppeprosjektet skal resultere i en medieproduksjon, som er et journalistisk gravearbeid. Det er tre arbeidskrav i tilknytning til gruppeprosjektet:

  • Prosjektskisse, der hensikten er at studentene viser at de har forstått hva undersøkende journalistikk er, samt at de kan anvende denne kunnskapen i et konkret graveprosjekt. Omfang: ca 4 A4-sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Gruppeoppgave.
  • Teori-/analyseoppgave, der hensikten er at studentene skal analysere strukturer og økonomiske forhold på feltet de planlegger å undersøke i graveprosjektet. Omfang: ca 5 A4-sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Individuell oppgave.
  • En muntlig presentasjon av metodene bak prosjektet, der hensikten er å få praktisk trening i gruppepresentasjon. Omfang: ca 10 minutter. Gruppeoppgave.

Arbeidskravene må være innlevert/gjennomført innen fastsatt frist og godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan studenten avtale en egen frist med faglærer.

De journalistiske arbeidene skal kunne publiseres i nettavisa Journalen. Informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene framgår av emnebeskrivelsen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart. For utfyllende opplysninger om arbeidskrav, se programplanen.

Forkunnskapskrav

Vurderingsformen er en tredagers hjemmeeksamen, som består av tre deler.

Del 1 er den undersøkende reportasjen som er laget i løpet av emnet (gruppeprosjekt). Grunnstammen i den undersøkende dokumentarreportasjen/temaartikkelen er tekst. Tekstdelen skal ha en lengde på anslagsvis mellom 10.000 og 20.000 tegn, men her er det prosjektets innhold og form som bestemmer lengden. For denne produksjonsoppgaven vil omfanget derfor variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes, og avtales nærmere med faglærer.

Del 2 er en individuell metoderapport, der studenten reflekterer over arbeidet med graveprosjektet i lys av pensum.

Del 3 er en individuell teoretisk refleksjonsoppgave knyttet til pensum.

Del 2 og 3 har et samlet omfang på ca. 8 sider, ikke inkludert referanselister. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.

Det gis en samlet karakter. Alle delene av hjemmeeksamen må være vurdert til bestått for at hele emnet skal være bestått. Kandidater som ikke består eksamen eller har gyldig fravær, kan levere en omarbeidet versjon av del 1 og 2 til ny/utsatt eksamen. For del 3 vil det bli gitt en ny oppgave til ny/utsatt eksamen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om helsesøsters funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor skolebarn, ungdom og deres familier
  • har avansert kunnskap om barn og unges fysiske, psykiske og sosiale utvikling og helse, samt oppvekstmiljø
  • har avansert kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer og hva som stimulerer til mestring hos barn, unge og deres familie
  • har avansert kunnskap om pubertetsutvikling og seksuell helse og rettigheter hos barn og unge
  • har inngående kunnskap om kommunikasjon og veiledning relatert til seksuell og reproduktiv helse samt rekvirering av prevensjonsmidler

Ferdigheter Studenten

  • kan identifisere barn og unge med spesielle behov og vurdere, planlegge og gjennomføre kunnskapsbaserte tiltak i forhold til deres helse og livskvalitet
  • kan vurdere og anvende ulike pedagogiske metoder i møte med barn, unge og deres familier
  • kan rekvirere og administrere prevensjonsmidler
  • kan analysere og vurdere behovet for tverrfaglig samarbeid og henvisning videre i hjelpeapparatet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre helsefremmende og forebyggende kunnskapsbaserte tiltak for barn og unges helse og livskvalitet
  • kan anvende en kultursensitiv tilnærming til barn, unge og deres familier ¿
  • kan anvende etiske prinsipper i fagutøvelse og i møte med brukerne

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige gruppeoppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminar, ferdighetstrening og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80% tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
  • 80 % deltagelse på undervisning som omhandler rekvisisjonsrett på prevensjon
  • skriftlig oppgave på inntil 1500 ord, i gruppe på ca. 2-4 studenter i form av digital samskriving.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over 3 dager, inntil 2000 ord

Hjelpemidler ved eksamen

Gunhild Ring Olsen

Vurderingsuttrykk

bestått - ikke bestått

Sensorordning

To interne sensorer. Det er tilknyttet ekstern tilsynssensor til emnet.