Programplaner og emneplaner - Student
GVP6000 Colleague supervision in groups in NAV Course description
- Course name in Norwegian
- Kollegaveiledning i grupper i NAV
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om den norske arbeidslivsmodellens historiske utvikling, oppbygging og virkemåte
- kunnskap om arbeidslivets lov og avtaleverk som premiss for organisasjon og ledelse
- kunnskap om organisasjon og ledelse med vektlegging av norsk kontekst
- kunnskap om makt, opposisjon og konflikt i arbeidslivet
- kunnskap om medvirkning i utviklingsprosesser på arbeidsplassen
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kunnskapene i praksis på egen arbeidsplass og i samarbeid med andre på alle nivå i virksomheten
- identifisere og analysere problemer og problemstillinger på arbeidsplassen
- føre dialog og samarbeide med ledere og medarbeidere om å identifisere problemer
- bruke samarbeidsmodellen med partssamarbeid og medbestemmelse i planleggings-og gjennomføringsprosesser
- praktisere medbestemmelse i beslutningsprosesser
- identifisere og løse samarbeidsproblemer og konflikter
- bidra i planlegging og iverksetting av endringsprosesser på egen arbeidsplass
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til utvikling av relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte
- utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses og samarbeidsmodeller
- bruke de bedriftsdemokratiske ordningene i samhandling i drift og utviklingsøyemed
-
Required preliminary courses
Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, samtaler, nettdiskusjoner, webinarer og selvstudium.
-
Learning outcomes
Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet
-
Teaching and learning methods
Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 6 sider +/-10 %. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
-
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav: Ett skriftlig arbeidskrav. Studentgruppen deles inn i veiledningspar. Parene deler en skriftlig refleksjon basert på 2 til 3 sider transkribert materiale fra egen praksis med hverandre og gir tilbakemelding. Kopi av den skriftlige tilbakemeldingen sendes emneansvarlig innen angitt frist.
Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon;innen angitt frist.
;
Samlingene i emnet er obligatoriske. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. med relativt få undervisningsdager er krav om tilstedeværelse begrunnet i prosessundervisning og viktigheten av å reflektere sammen.
-
Assessment
Gradert skala A - F.
-
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes to sensorer til sensurering av alle besvarelsene.
-
Grading scale
Gradert skala A-F.;
-
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
-
Target group and admission
None
-
Course contact person
This course brings together theory and practice to explore the possibilities and challenges involved in contemporary reporting of climate and environmental issues. Climate change is a global problem, but it is experienced locally, as it is becoming a relevant dimension of ever more areas of life - and thus also across journalistic beats. Significant societal transformations need to take place over the next decade, and here journalism will have a key role to play. This course will help students pursue both the theoretical and practical development of climate journalism, including the understanding of journalism's own role in society, in a time of declared and perceived crisis.
Language of instruction is English.