EPN-V2

GVP6000 Colleague supervision in groups in NAV Course description

Course name in Norwegian
Kollegaveiledning i grupper i NAV
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
  • Introduction

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om den norske arbeidslivsmodellens historiske utvikling, oppbygging og virkemåte
    • kunnskap om arbeidslivets lov og avtaleverk som premiss for organisasjon og ledelse
    • kunnskap om organisasjon og ledelse med vektlegging av norsk kontekst
    • kunnskap om makt, opposisjon og konflikt i arbeidslivet
    • kunnskap om medvirkning i utviklingsprosesser på arbeidsplassen

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende kunnskapene i praksis på egen arbeidsplass og i samarbeid med andre på alle nivå i virksomheten
    • identifisere og analysere problemer og problemstillinger på arbeidsplassen
    • føre dialog og samarbeide med ledere og medarbeidere om å identifisere problemer
    • bruke samarbeidsmodellen med partssamarbeid og medbestemmelse i planleggings-og gjennomføringsprosesser
    • praktisere medbestemmelse i beslutningsprosesser
    • identifisere og løse samarbeidsproblemer og konflikter
    • bidra i planlegging og iverksetting av endringsprosesser på egen arbeidsplass

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • bidra til utvikling av relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte
    • utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses og samarbeidsmodeller
    • bruke de bedriftsdemokratiske ordningene i samhandling i drift og utviklingsøyemed
  • Required preliminary courses

    Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, samtaler, nettdiskusjoner, webinarer og selvstudium.

  • Learning outcomes

    Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

  • Teaching and learning methods

    Eksamen i emnet er en hjemmeeksamen over 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 6 sider +/-10 %. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav: Ett skriftlig arbeidskrav. Studentgruppen deles inn i veiledningspar. Parene deler en skriftlig refleksjon basert på 2 til 3 sider transkribert materiale fra egen praksis med hverandre og gir tilbakemelding. Kopi av den skriftlige tilbakemeldingen sendes emneansvarlig innen angitt frist.

    Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon;innen angitt frist.

    ;

    Samlingene i emnet er obligatoriske. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. med relativt få undervisningsdager er krav om tilstedeværelse begrunnet i prosessundervisning og viktigheten av å reflektere sammen.

  • Assessment

    Gradert skala A - F.

  • Permitted exam materials and equipment

    Det benyttes to sensorer til sensurering av alle besvarelsene.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.;

  • Examiners

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

  • Target group and admission

    None

  • Course contact person

    This course brings together theory and practice to explore the possibilities and challenges involved in contemporary reporting of climate and environmental issues. Climate change is a global problem, but it is experienced locally, as it is becoming a relevant dimension of ever more areas of life - and thus also across journalistic beats. Significant societal transformations need to take place over the next decade, and here journalism will have a key role to play. This course will help students pursue both the theoretical and practical development of climate journalism, including the understanding of journalism's own role in society, in a time of declared and perceived crisis.

    Language of instruction is English.