EPN

GVP6000 Kollegaveiledning i grupper i NAV Emneplan

Engelsk emnenavn
Colleague supervision in groups in NAV
Studieprogram
Kollegaveiledning i grupper i NAV
Kollegaveiledning i grupper i NAV
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Studiet Kollegaveiledning i grupper i NAV er et oppdrag for NAV, og er etablert som et ledd i NAVs virksomhets- og kompetansestrategi. Kompetansestrategien har som mål å skape lokale arenaer for ferdighetstrening i veiledning. Direktoratet har utviklet en veiledningsplattform som skal bidra til en profesjonell måte å møte brukerne på og utgjøre et grunnlag for kompetansebygging på veiledningsområdet. Dette studiet inngår i veiledningsplattformens trinn 2, og har til hensikt å befeste og videreutvikle kompetansestrukturen gjennom en utvikling av gruppeveilederrollen. Studiet retter seg mot gruppeveiledere ansatt i NAV, og disse har en nøkkelposisjon for å utvikle veilederkompetansen i NAV. De står ansvarlige for veiledning av ansatte i grupper og skal bistå med individuell kollegaveiledning på det enkelte NAV kontor.

Målet er å styrke gruppeveilederrollen med ansatte som har god nok bredde og dybdekompetanse for å kunne tilby faglig veiledning til ansatte både individuelt og i gruppe. Systematisk veiledning kan bidra til en integrering av den teoretiske forståelsen og tilpasning til ulike utfordringer i samarbeidet med brukerne. Videre kan den bidra med ferdighetstrening i forhold til ferdigheter ansees som avgjørende for arbeidet i direkte kontakt med brukere.

Hovedhensikten med studiet er å dyktiggjøre studentene i å drive veiledning i grupper slik at de kan gi god kollegaveiledning. Studiet skal gi kunnskap om ulike teorier og modeller for veiledning, herunder aktuell forskning og utvikling på veiledningsfeltet. Videre skal studiet bidra til utvikling av en profesjonell gruppeveilederrolle og faglig trygghet, samt styrke evnen til kritisk refleksjon over egen veiledningspraksis. Gruppeveiledningens formål er å bidra til kvalitetssikring av opplæring og vedlikehold av kompetanse hos den enkelte ansatte. Gjennom studiet skal studentene tilegne seg en teoretisk forståelse, få praktisk trening og analysere materiale fra egen veiledning.

Studiet er organisert som deltidsstudium over ett semester.  

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om og kjennskap til sentrale veiledningsteorier, refleksjonsmodeller og metoder innen gruppeveiledning og gruppeprosesser

  • har kunnskap om forskjellen mellom gruppe- og individuell veiledning

  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor (gruppe)veiledning

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke veiledning i en relasjonell læringsprosess

  • anvende sentrale teorier og metoder innen gruppeveiledning

  • analysere, vurdere og lede veiledningsprosesser på en slik måte at de oppleves som virksom hjelp til kollegaer

  • være selvrefleksiv i veilederrollen

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til å reflektere kritisk over faglige, etiske problemstillinger som er relevante for utøvelse av veiledning

  • kan analysere relevante yrkesetiske problemstillinger/dilemmaer som NAV må håndtere og som inngår i veiledning av kollegaer

  • har holdninger som formidler aksept for og verdsetting av mangfold og forskjellighet, med en integrert verdibevissthet i veiledningsarbeidet

  • har evne til å analysere sin egen veiledningspraksis

Innhold

  • Veiledning som pedagogisk virksomhet i arbeid med fagpersonlig utvikling og kvalitetssikring av NAV tjenestene. Ulike veiledningsmodeller og teoretisk utgangspunkt.

  • Å lære er å oppdage - grunnleggende forutsetninger for læring. Voksenpedagogikk.

  • Utvikling av en grunnleggende forståelse for sentrale prosesser i veiledning med spesiell vekt på refleksjon og empati.

  • Gruppeveiledning - oppstart av en gruppe, faser i veiledning, arbeidsmåter.

  • Rollen som gruppeleder, styrker og utviklingsområder.

  • Verdier og holdninger i veiledning. Bevissthet om egne holdninger og profesjonell rolle i veiledning. Etiske dilemmaer.

  • Ferdigheter og pedagogiske virkemidler.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er organisert som blokkundervisning over et semester. Studiet benytter to arenaer for læring; OsloMet - storbyuniversitetet og arbeidsplassen. Det er en forutsetning at studentene driver gruppeveiledning parallelt med undervisningsblokkene. Hver student rekrutterer en gruppe med 4 deltakere som møtes til 6 gruppesamtaler, hver på 1 ½ time, i løpet av studiet. Oppstart av gruppen er uken etter 1. samling. Undervisningsblokkene omfatter 4 samlinger, den første på 3 dager, de tre siste på 2 dager. Hver samling, unntatt den første, består av 6 timer forelesning og undervisning i plenum, og 6 timer ferdighetslæring/trening i grupper.

Arbeidsmåter som benyttes er forelesninger, gruppearbeid, trening i sentrale veiledningsferdigheter, bruk av video og arbeidskrav mellom studiesamlingene. Det legges vekt på at studentene skal bruke egne erfaringer fra veiledning av kollegaer. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Noen av undervisningstimene gis som veiledning i grupper bestående av 6 studenter. Studentene skal trekke inn egne utfordringer og erfaringer fra egen veiledningspraksis i studiet.

De skal presentere eget veiledningsmateriale i form av videoopptak for sin faste veileder og de andre gruppedeltakerne. Det vil også være mulig å legge inn digitale veiledningsfortellinger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1. Krav om tilstedeværelse

Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. med relativt få undervisningsdager er krav om tilstedeværelse begrunnet i prosessundervisning og viktigheten av å reflektere sammen.

2. Ett skriftlig arbeidskrav

Studentgruppen deles inn i veiledningspar. Parene deler en skriftlig refleksjon basert på 2 til 3 sider transkribert materiale fra egen praksis med hverandre og gir tilbakemelding. Kopi av den skriftlige tilbakemeldingen sendes emneansvarlig innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Studiet består av ett emne på 15 studiepoeng. Eksamen i emnet er en prosesseksamen bestående av et refleksjonsnotat/essay på 8-10 sider knyttet til egen gruppeveiledning på arbeidsplassen. I essayet kobles refleksjonene til aktuell teori fra pensum, og egen veilederinnsats drøftes i lys av dette. Studentens selvrefleksjon og evne til å evaluere egen innsats står i sentrum. 

Studenter som har gyldig fravær eller ikke består eksamen kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Ved Ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en forbedret versjon av refleksjonsnotatet/essayet til sensur. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelser.

Opptakskrav

Målgruppe

Studiet er et tverrfaglig tilbud og retter seg mot de som innehar en gruppeveilederrolle i NAV.

Opptakskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende, og ansettelse i NAV.

Emneansvarlig

Berit Bergheim.