EPN

GLU-NOR-E4 Norsk Emne 4 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian, 5-10 Grade, Module 4
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se fagplanen.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse ifølge Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10 trinn.  

Kunnskap

Studenten 

  • har utvidet forståelse av tekst-, litteratur- og sjangerbegrepene
  • har omfattende kunnskap om hva som kjennetegner språket i muntlige, skriftlige og sammensatte tekster; skjønnlitteratur og sakprosatekster i ulike sjangre, og tekster fra eldre og nyere medium
  • har kunnskap om videreutvikling av leseforståelse og lesestrategier, både hos elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk
  • har omfattende innsikt i hvordan elever på ungdomstrinnet kan videreutvikle skriveferdighetene sine, både elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk
  • har kunnskap om barnelitteratur og litteratur som vender seg mot voksne lesere
  • har kunnskap om muntlige sammensatte tekster i moderne medier
  • har god innsikt i språklige endringsprosesser i fortid og samtid
  • har kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som andrespråk
  • har innsikt i språkutvikling hos barn og unge som allerede har tilegnet seg grunnleggende lese- og skriveferdigheter 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan skrive godt på nynorsk og bokmål
  • kan vurdere og bruke relevante undervisningsmetoder i lese- og skriveopplæring fra 5. til 10. trinn, for elever med norsk som førstespråk og elever med norsk som andrespråk
  • kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av mellomspråkstekster
  • kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter, sette i verk relevante tiltak for tilpasset opplæring og oppdage lese- og skrivevansker
  • kan vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. trinn og grunngi faglige valg 
  • kan vurdere ulike typer norskfaglige læremiddel ut fra ulike kriterium og med tanke på læringsutbyttet til elevene 
  • kan skape og vurdere digitale, sammensatte tekster 
  • kan sammenlikne tekster tematisk, estetisk og didaktisk 
  • kan sette litterære tekster (i oversetting) inn i en historisk sammenheng og se dem i lys av nordisk og internasjonal litteratur 
  • kan bruke varierte estetiske arbeidsmåter for økt litteraturforståelse og leseglede hos elevene  - kan bruke litteraturteori i undervisningssammenheng

Generell kompetanse

Studenten

  • er sikker muntlig språkbruker og stødig i skriftlig bokmål og nynorsk
  • kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
  • kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljøer og utvikle en språk- og kulturforståelse som tar den flerkulturelle virkeligheten på alvor - kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
  • kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv

Innhold

Lesing, skriving og muntlige ferdigheter - med fordypning

  • Fagbøker for barn og unge.
  • Oversatt barne- og ungdomslitteratur inkludert triviallitteratur.
  • Tekstbegrepet, litterasitetsbegrepet (literacy), leseforståelse.
  • Leseutvikling med vekt på den andre leseopplæringa og norsk som andrespråk.
  • Film og dataspill.
  • Sammensatte tekster (bildebøker, tegneserier og læremidler).
  • Sjangerkunnskap: essay, kåseri og (voksen-) novelle.
  • Lese- og skrivevansker.
  • Skriveutvikling med vekt på skriving på andrespråket (mellomspråkstekster).
  • Språkfilosofi og språklæringsteorier.
  • Flerspråklighet.
  • Språkutvikling og språklæring, med vekt på norsk som andrespråk.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:  

  • Kåseri : Utarbeide et kåseri (400-500 ord) knyttet til arbeidet med et faglig tema. Framføre kåseriet individuelt. Tilbakemelding fra lærer og medstudenter. 
  • Bildebok/sammensatt tekst: Produksjon av en bildebok eller annen sammensatt tekst etter utleverte retningslinjer. Gruppebasert. Målform: Fritt valg. Tilbakemelding fra lærer og medstudenter. 
  • Skriftlig innlevering: Læreboktekst (to og to studenter). Omfang: 1500 ord +/- 10 prosent. Valgfri målform. Skriftlig tilbakemelding fra lærer. 

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler med litterære, språklige og didaktiske oppgaver:

  • Del 1: 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Målform: Nynorsk. 
  • Del 2: 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Målform: Bokmål. 

Det gis en samlet karakter for eksamen, og begge deler må være bestått for å oppnå dette. Del 1 og del 2 teller 50 prosent hver av den samlede karakteren.

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Begge eksamensdelene vurderes av en intern og en ekstern sensor.