Studieinfo emne GLU-NOR-E4 2018 HØST
GLU-NOR-E4 Norsk Emne 4 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian, 5-10 Grade, Module 4
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se fagplanen.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse ifølge Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10 trinn.
Kunnskap
Studenten
- har utvidet forståelse av tekst-, litteratur- og sjangerbegrepene
- har omfattende kunnskap om hva som kjennetegner språket i muntlige, skriftlige og sammensatte tekster; skjønnlitteratur og sakprosatekster i ulike sjangre, og tekster fra eldre og nyere medium
- har kunnskap om videreutvikling av leseforståelse og lesestrategier, både hos elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk
- har omfattende innsikt i hvordan elever på ungdomstrinnet kan videreutvikle skriveferdighetene sine, både elever med norsk som førstespråk og norsk som andrespråk
- har kunnskap om barnelitteratur og litteratur som vender seg mot voksne lesere
- har kunnskap om muntlige sammensatte tekster i moderne medier
- har god innsikt i språklige endringsprosesser i fortid og samtid
- har kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som andrespråk
- har innsikt i språkutvikling hos barn og unge som allerede har tilegnet seg grunnleggende lese- og skriveferdigheter
Ferdigheter
Studenten
- kan skrive godt på nynorsk og bokmål
- kan vurdere og bruke relevante undervisningsmetoder i lese- og skriveopplæring fra 5. til 10. trinn, for elever med norsk som førstespråk og elever med norsk som andrespråk
- kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av mellomspråkstekster
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter, sette i verk relevante tiltak for tilpasset opplæring og oppdage lese- og skrivevansker
- kan vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. trinn og grunngi faglige valg
- kan vurdere ulike typer norskfaglige læremiddel ut fra ulike kriterium og med tanke på læringsutbyttet til elevene
- kan skape og vurdere digitale, sammensatte tekster
- kan sammenlikne tekster tematisk, estetisk og didaktisk
- kan sette litterære tekster (i oversetting) inn i en historisk sammenheng og se dem i lys av nordisk og internasjonal litteratur
- kan bruke varierte estetiske arbeidsmåter for økt litteraturforståelse og leseglede hos elevene - kan bruke litteraturteori i undervisningssammenheng
Generell kompetanse
Studenten
- er sikker muntlig språkbruker og stødig i skriftlig bokmål og nynorsk
- kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
- kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljøer og utvikle en språk- og kulturforståelse som tar den flerkulturelle virkeligheten på alvor - kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
- kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
- kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv
Innhold
Lesing, skriving og muntlige ferdigheter - med fordypning
- Fagbøker for barn og unge.
- Oversatt barne- og ungdomslitteratur inkludert triviallitteratur.
- Tekstbegrepet, litterasitetsbegrepet (literacy), leseforståelse.
- Leseutvikling med vekt på den andre leseopplæringa og norsk som andrespråk.
- Film og dataspill.
- Sammensatte tekster (bildebøker, tegneserier og læremidler).
- Sjangerkunnskap: essay, kåseri og (voksen-) novelle.
- Lese- og skrivevansker.
- Skriveutvikling med vekt på skriving på andrespråket (mellomspråkstekster).
- Språkfilosofi og språklæringsteorier.
- Flerspråklighet.
- Språkutvikling og språklæring, med vekt på norsk som andrespråk.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Kåseri : Utarbeide et kåseri (400-500 ord) knyttet til arbeidet med et faglig tema. Framføre kåseriet individuelt. Tilbakemelding fra lærer og medstudenter.
- Bildebok/sammensatt tekst: Produksjon av en bildebok eller annen sammensatt tekst etter utleverte retningslinjer. Gruppebasert. Målform: Fritt valg. Tilbakemelding fra lærer og medstudenter.
- Skriftlig innlevering: Læreboktekst (to og to studenter). Omfang: 1500 ord +/- 10 prosent. Valgfri målform. Skriftlig tilbakemelding fra lærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler med litterære, språklige og didaktiske oppgaver:
- Del 1: 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Målform: Nynorsk.
- Del 2: 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Målform: Bokmål.
Det gis en samlet karakter for eksamen, og begge deler må være bestått for å oppnå dette. Del 1 og del 2 teller 50 prosent hver av den samlede karakteren.
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Begge eksamensdelene vurderes av en intern og en ekstern sensor.