Programplaner og emneplaner - Student
GLU-NOR-E4 Norsk Emne 4 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian, 5-10 Grade, Module 4
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i følge nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10.trinn.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skriftlig og muntlig språk som ungdom bruker
- har kunnskap om nordiske nabospråk, samisk og nasjonale minoritetsspråk
- har god innsikt i språklige endringsprosesser i fortid og samtid
- har kunnskap om relevante teorier innen muntlig opplæring
- har kunnskap om retorikk, blant annet talekunst og argumentasjon
- har innsikt i språkutvikling hos barn og unge som allerede har tilegnet seg grunnleggende lese- og skriveferdigheter
- har god innsikt i talemålsvariasjonen i moderne norsk på historisk og dialektologisk grunnlag
- har kunnskap om muntlig fortelling
- har kunnskap om opplesing
- har kunnskap om ulike muntlige tradisjoner
- har kunnskap om drama som metode og stemmebruk
- har kunnskap om kriterier for vurdering av muntlige kunnskaper
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for arbeid med muntlige ferdigheter på ulike trinn fra 5. til 10. trinn
- kan bruke og vurdere ulike undervisningsmetoder i arbeidet med muntlige ferdigheter
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere muntlig norskundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. trinn og grunngi faglige valg
- kan bruke ulike vurderingsmåter i det muntlige norskfaget
- kan stimulere til variert muntlig bruk av språket
- kan legge til rette for at elevene kan bruke muntlig språk i ulike situasjoner
- kan planlegge og gjennomføre samtaler om språk og litteratur i klasserommet
- kan bruke retorisk kunnskap i arbeid med muntlige ferdigheter
- kan legge til rette for elevenes muntlige språkutvikling
- kan bruke digitale verktøy i arbeidet med muntlige ferdigheter
Generell kompetanse
Studenten
- er sikker muntlig språkbruker
- kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
- kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
- kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
- kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv
Innhold
Muntlig
- Teorier om muntlig opplæring.
- Muntlig fortelling.
- Høytlesning.
- Retorikk og argumentasjon.
- Litterære samtaler.
- Samtaler om språk.
- Lyrikk og fremføring av lyriske tekster.
- Bruk av digitale verktøy i muntlige presentasjoner.
- Talespråksvariasjoner i moderne norsk - dialekter, sosiolekter og opplæringsspråk.
- Talespråksendringer i språkhistorisk perspektiv (indre språkhistorie).
- Nabospråkskunnskap - reseptiv talespråkskompetanse.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler med litterære, språklige og didaktiske oppgaver:
- Del 1: 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Målform: Nynorsk.
- Del 2: 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn. Målform: Bokmål.
Det gis en samlet karakter for eksamen, og begge deler må være bestått for å oppnå dette. Del 1 og del 2 teller 50 prosent hver av den samlede karakteren. Begge eksamensdelene vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Karakterskala
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.
Pensum Emne 4
Oppdatert 6. juni 2016.
FAGLITTERATUR
Bildebøker
Bjorvand, A-M. (2014). Bildebøker i Slettan, S. (red.): Bildebøker. Kap. 9. Oslo: Cappelen Damm (18 sider)
Nikolajeva, M. (2000). Inledning I: Bilderbokens pusselbitar . Stockholm: Studentlitteratur (s.
7-44) (30 sider)
Ommundsen, Å. M. 2014: Picture books for adults . New York: Routledge (40 sider)
Mjør, I. & Birkeland, T. (2012). Barnelitteratur: sjangrar og teksttypar. (Kap. 4)Oslo:
Cappelen Damm Akademisk , (s. 69-90) (21 sider)
Traavik, I. (2012). På liv og død. Tabu i bildeboka. Analyser og refleksjoner . Oslo: Gyldendal. (Kap 65. Vold i nære relasjoner) (s. 99-114) (15 sider)
Tegneserieteori
Mc Cloud, S. (1994). Tegneserier. Oslo: Gyldendal. (Kapittel 3: «Blod i rendestenen») (s. 60-93) (33 sider).
Fagbok/Lærebok/Sammensatte tekster
Askeland, N. (2006). Metaforar i fagtekstar og lærebøker. I: Maagerø, E. og
Tønnesen, E. S. Å lese i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget (s. 88-108) ( 20 sider )Løvland, A. (2010). Faglesing som risikosport. I: Tønnessen, E. S. (red.).
Sammensatte tekster. Barns tekstpraksis. Oslo:Universitetsforlaget (s. 158-170) (12 sider).
Skaftun, A. (2010). «Lesing som dialogisk aktivitet - i alle fag». I: Skjelbred, D. &
Aamotsbakken, B. (red.). Faglig lesing i skole og barnehage . Novus (s. 11-26) (15 sider).
Tønnesen, E. S.(red.) (2014) . Jakten på fortellingen. Oslo. Universitetsforlaget (s. 13-60) ( 47 sider )
Lesekompetanse: Leseforståelse, leseutvikling og skrive- og lesestrategier
Golden, A. og Kulbrandstad, L. I. (2007). «Teksten som utgangspunkt for arbeid med lesing og ordforråd. Andrespråksdidaktiske utfordringer i videregående opplæring.» I tidsskriftet Norsk som andrespråk, NOA 2007, 2 Oslo: Novus forlag (20 sider)
Mortensen-Buan, A. -B. (2010). Viderekommen leseopplæring. I: Skjelbred,
D. og Aamotsbakken, B. (red.). Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet. Novus Forlag (s. 125-142) (15 sider.)
Roe, A. (2012). Lesedidaktikk - etter den første leseopplæringa, Universitetsforlaget. (Kap. 2 og 9) (Brukes også i emne 2 og emne 3) (45 sider)
Indre språkhistorie
Spurkland, T. (2002). Språkhistoria før 1814. I Børre-Johnsen, E. Vårt eget språk. Oslo: Aschehoug (s. 52-61) (Videreføring fra emne 3) (9 sider)
Otnes, H, & Aamotsbakkern, B. (2012): Tekst i tid og rom . Norsk språkhistorie . Oslo: Samlaget (Kap. Om norsk språkhistorie, Norskdidaktikk og Nordiske nabospråk) (90 sider)
Språkfilosofi og språklæringsteorier
Dysthe, O. og Igland, M -A. (2001). «Vygotskij og sosiokulturell teori»,
I Dysthe, O. (red.): Dialog, samspel og læring .Oslo: Abstrakt forlag (18 sider) Faarlund, J. T. (2005).Revolusjon i lingvistikken. Noam Chomskys språkteori . Oslo:
Samlaget (s. 25-45) (20 sider)
Nergård, M. E. (2013). Inn i språkarbeid med store spørsmål i bagasjen. I: Bjarnø, V.,
Nergård, M. E., Aarsæther, F.: Språklig mangfold og læring. (Brukt i Emne 1) (15 sider)
Språket som system
Iversen, H. M. m. fl. (2007). Grammatikken i bruk, Cappelen Akademiske
Kapittel 6, 7, 8, 9 (s.149-236) (87 sider)
Klaus, P. N. og Sammallahti, P. (2011). Nordsamisk grammatikk , (s.1-17), Davvi Girji forlag (17 sider)
Næss, Å. (2011). Global grammatikk , (Kort om nordsamisk språk), Gyldendal Akademiske (s. 253-254) (1 side)
Sidemålsdidaktikk
Jansson, B.K. og Skjong, S (2011). Norsk=nynorsk og bokmål. Samlaget. kap. 7 og 8. (s. 162-202). (40 sider)
Flerspråklighet
Nergård, M. E. og Tonne, I. (red.) (2008). Språkdidaktikk - mangfold i språk og tekster i undervisningen. Oslo: Universitetsforlaget. (Dette kapitlet: Hilditch, G. og Aarsæther, F.: Andrespråkeleven og målspråket) (Boka brukes også i emne 1) ( 12 sider )
Svendsen, B. A. (2009). Flerspråklighet i teori og praksis. I: Hvistendahl, Rita (red.)
Flerspråklighet i skolen . Universitetsforlaget (15 sider)
Bergreen, H., Sørland, K. & Alver, V. (2012). God nok i norsk? (ss. 7-60) (53 sider)
Hvistendahl, R. (2007). Unge lesere fra språklige minoriteter. I: Bråten, I. (red.).
Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet - teori og praksis. Oslo: Cappelen Akademiske Forlag (s. 147-167) (20 sider)
Lesekompetanse/lesevansker
Knivsberg, A-M. & Heber, E., (2009). Lese- og skrivevansker. Fra teori til IKT-baserte tiltak.
2. utg. Stavanger: Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. (s. 6-28) (22 sider)
Refsahl, V. (2012). Når lesing er vanskelig. Leseopplæring på grunnleggende nivåer for unge og voksne. Kap. 6. Cappelen Damm Akademiske. (s. 87-176) (89 sider)
Film og sammensatte tekster
Andersen, P.T., Mose, G. & Nordheim, T. (red.) (2012). Litterær analyse. En innføring . Oslo: Pax Forlag. Kap 7: Sammensatte tekster (s. 157-188) (31 sider)
Løvland, A. (2006). Sammensatte fagtekster - en multimodal utfordring? I Maagerø,
E. & Tønnesen, E. S.: Å lese i alle fag . Oslo: Universitetsforlaget. (s. 109-125) (16
sider)
Penne, S. (2011) Litteratur og film i klasserommet . Oslo: Universitetsforlaget.
Del 2, (s. 160-206) ( 46 sider) .
Essay, noveller og kåseri
Aase, L. (1994). Er det noen poeng i at elever lærer å skrive kåseri? I Michelsen, P. A. (red.): Sjangerbrudd. Om stilskriving i den videregående skolen. Oslo: Cappelen/LNU ( 11 sider)
Andersen, P.T., Mose, G. & Nordheim, T. (red.) (2012). Litterær analyse. En innføring . Oslo: Pax Forlag. Kap 6: Litterær sakprosa. (s. 132-156) (24 sider)
Grøntoft, E. (2014): Noveller. i Slettan, S.: Ungdomslitteratur - en innføring. Cappelen Damm .S 59-71) (12 sider)
Tønnesson, J. L., (2008). Hva er sakprosa . Oslo: Universitetsforlaget.(s. 58-94) (35 sider).
Totalt faglitteratur Emne 4: 993 sider
SKJØNNLITTERATUR
Tre oversatte barne- og ungdomsbøker:
Fantastisk litteratur For eksempel:
Meyer, S. (2000). Twilightsagaen: Evighetens kyss. Gyldendal
(Film: Twilight - Evighetens kyss , Amerikansk film fra 2008, Regi: Catherine Hardwicke. Nordisk Filmdistribusjon)
Realistisk litteratur For eksempel :
Boyne, J. (2006). Gutten i den stripete pyjamasen. Oslo: Damm
(Film: (DVD 2012) The Boy in The Striped Pyjamas (Regi: Mark Herman. Distributør: Nordisk Film Distribusjon)
Klassiker
For eksempel:
Rowling, J. K. (1997) Harry Potter og de vises stein . Oslo: CappelenDamm (første boka) (281 sider) (Film: UK, 2001: "Harry Potter and the Philosopher`s Stone". Regissør: Chris Columbus)
3 barne- og ungdomsfilmer, et dataspill.
For eksempel:
Summit Entertainment. (2008). Twilight, DVD. LLC.
Norsk filminstitutt: Anne Frank. En dokumentar om Anne Franks liv. DVD.
Gerig, T. (1996). The Diary of Anne Frank. DVD. London: BBC Dataspill med riddermytologi som tema, etter avtale med faglærer.
4 bildebøker, 1 bilderoman og 1 tegneserie for barn og unge.
For eksempel:
Haq, I. & Skandfer, E. (2009). Skylappjenta. Oslo: Cappelen Damm
Hoel S., (2008). Garmanns gate . Oslo: Cappelen Damm
Dale, G. og Nyhus, S. (2003). Sinna mann . Oslo: Cappelen
Øverli, F. (2012). Pondus Eliteserien. Bind/Hefte 14. Oslo: Egmont serieforlag Kleiva, R. (2005). Eg rømmer. Oslo: Samlaget
Noveller, essay og kåseri
8 noveller, 1 kåseri og 2 essays etter avtale med faglærer
Noveller:
For eksempel:
Lars Saabye Christensen: Den misunnelige frisør (1997) og Jubel (1997)
Aleksander Kielland: "Karen" (1882)
Amalie Skram: "Karens jul" (1885)
Bjørnstjerne Bjørnson: "Faderen"(1860)
Tor Åge Bringsverd: "Matt. 18.20" (1967) Ingvar Ambjørnsen: "En liten gylden sko" (1988) Ray Bradbury "Den korte sommaren" (1959).
Jon Fosse.: "Caps"
Kåseri
For eksempel:
Tor Åge Bringsværd: «Hvorfor dreper vi ikke fantasien før»? (K.)
Essay
For eksempel:
Fosse, J. (1999). «Eg ser hennar minne att». I Fosse, J. Gnostiske essay . Oslo: Samlaget (4 sider) (K.)
Gulliksen, G. (1996). «Guds finger». I Virkelighet og andre essays . Oslo: Oktober. (K.)
Sæterbakken, S. (1994). «Digresjonen som livsverk». I Sæterbakken, S. Estetisk salighet . Essays. Oslo: J.W.
Cappelens Forlag. A.s. (s. 33-51) Finn den på Nationalbibliotekets digitale bokhylle:http://www.nb.no/nbsok/nb/5b8b427af90bd2bf63e3c3421f873db1?index=3#32
To fagbøker
For eksempel:
Ousland, B. (2012). Nansen over Grønland . Oslo: Cappelen Damm
Stubhaug, A. (2004). Skjulte kodar: Niels Henrik Abel: ein biografi . Oslo: Samlaget
Fire utvalgte læreboktekster Etter avtale med faglærer.
OPPSLAGSVERK FOR ALLE EMNER
Andersen, P. T. (2012). Norsk litteraturhistorie. Oslo: Universitetsforlaget
Birkeland, T., Risa, G. og Vold K.B (2005). Norsk barnelitteraturhistorie . Oslo: Det Norske Samlaget
Claudi, M. B. (2010). Litterære grunnbegreper . Fagbokforlaget. (197 sider)
Lothe, J., Refsum, C. & Solberg, U. (2007). Litteraturvitenskapelig leksikon . Oslo: Kunnskapsforlaget
Faarlund, J. T., Lie S. & Vannebo, K.I. (1995). Norsk referansegrammatikk. Oslo: Universitetsforlaget Grepstad, O. (1997). Det litterære skattkammer. Sakprosaen i teori og retorikk. Oslo: Samlaget
Johnsen, E. B. og Eriksen, T.B. (red.) (1998). Norsk litteraturhistorie. Sakprosa. Bind I og 2. Oslo: Universitetsforlaget
Nynorskordboka og bokmålsordbok. For eksempel ordbøkene Lingua fra Kunnskapsforlaget, som ble revidert i 2009 og fikk flere ordklassebetegnelser i tråd med ny ordklasseinndeling (nettressursene nevnt under er oppdatert fra høsten 2012).
Bokmålsordboka og Nynorskordboka på nett: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Læreplanverket for Kunnskapsløftet LK06 (Utdanningsdirektoratet, 2013)
Det tas forbehold om endring/revidering av pensumlitteraturen. Endring/revidering av pensumlitteraturen vil bli gjort i samråd med studentene og under forutsetning av at studieleder godkjenner foreslåtte endringer