EPN

GLU-NOR-E3 Norsk Emne 3 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian, 5-10 Grade, Module 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se fagplanen.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i følge nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10.trinn.

Kunnskap

Studenten  

  • har kunnskap om skriftlig og muntlig språk som ungdom bruker
  • har kunnskap om nordiske nabospråk, samisk og nasjonale minoritetsspråk
  • har god innsikt i språklige endringsprosesser i fortid og samtid
  • har kunnskap om relevante teorier innen muntlig opplæring
  • har kunnskap om retorikk, blant annet talekunst og argumentasjon
  • har innsikt i språkutvikling hos barn og unge som allerede har tilegnet seg grunnleggende lese- og skriveferdigheter
  • har god innsikt i talemålsvariasjonen i moderne norsk på historisk og dialektologisk grunnlag
  • har kunnskap om muntlig fortelling
  • har kunnskap om opplesing
  • har kunnskap om ulike muntlige tradisjoner
  • har kunnskap om drama som metode og stemmebruk
  • har kunnskap om kriterier for vurdering av muntlige kunnskaper

Ferdigheter

Studenten 

  • kan legge til rette for arbeid med muntlige ferdigheter på ulike trinn fra 5. til 10. trinn
  • kan bruke og vurdere ulike undervisningsmetoder i arbeidet med muntlige ferdigheter
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere muntlig norskundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. trinn og grunngi faglige valg
  • kan bruke ulike vurderingsmåter i det muntlige norskfaget
  • kan stimulere til variert muntlig bruk av språket
  • kan legge til rette for at elevene kan bruke muntlig språk i ulike situasjoner
  • kan planlegge og gjennomføre samtaler om språk og litteratur i klasserommet
  • kan bruke retorisk kunnskap i arbeid med muntlige ferdigheter
  • kan legge til rette for elevenes muntlige språkutvikling
  • kan bruke digitale verktøy i arbeidet med muntlige ferdigheter

Generell kompetanse

Studenten

  • er sikker muntlig språkbruker
  • kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
  • kan bruke faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
  • kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv

Innhold

Muntlig

  • Teorier om muntlig opplæring.
  • Muntlig fortelling.
  • Høytlesning.
  • Retorikk og argumentasjon.
  • Litterære samtaler.
  • Samtaler om språk.
  • Lyrikk og fremføring av lyriske tekster.
  • Bruk av digitale verktøy i muntlige presentasjoner.
  • Talespråksvariasjoner i moderne norsk - dialekter, sosiolekter og opplæringsspråk.
  • Talespråksendringer i språkhistorisk perspektiv (indre språkhistorie).
  • Nabospråkskunnskap - reseptiv talespråkskompetanse.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før muntlig eksamen i emnet kan avlegges:

  • Muntlig fortelling : En individuell framføring (ca. fem min.) av en muntlig fortelling med tilknyttet refleksjon som begrunner tekstvalg og framføringsmåte. Individuelt. Det gis tilbakemelding fra lærer og medstudenter.
  • Tale : En individuell tale (inntil ti minutter) til kollega  i Norden om et språklig tema fra emne 1 eller 3. Individuelt. Det gis tilbakemelding fra lærer og medstudenter.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Læring i norskstudiet forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene for emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emne 3 har derfor følgende krav om deltakelse:

  • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer. Form og innhold til kompensasjonsoppgavene presiseres av faglæreren.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Muntlig gruppeeksamen, samtale om litterære og språklige temaer fra emne 2 og emne 3. Mulighet for individuell eksaminasjon i tillegg til gruppeeksamen. Det er 30 minutters forberedelsestid etter utlevert oppgave. Eksaminasjon 20 minutter med ev. ca. ti minutter individuell utdyping. Det gis individuell karakter. 

Ny/utsatt eksamen

Individuell muntlig eksamen. Omfang: maks. 20 minutter. Ingen forberedelsestid.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.