EPN-V2

GLU-NOR-E1 Norsk Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian, 5-10 Grade, Module 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk
  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i følge Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10.trinn.

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om språket som system og språket i bruk
    • har bred kunnskap om relevante teorier om skriving og skriveopplæring
    • har kunnskap om skrivestrategier
    • har omfattende innsikt i hvordan elever på ungdomstrinnet kan videreutvikle skriveferdighetene sine
    • har kunnskap om norsk språkhistorie etter 1800 og om gjeldende normering av bokmål og nynorsk
    • har metaspråk og språklig bevissthet
    • har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag
    • har kunnskap om bruk av digitale verktøy i norskfaget

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vurdere og bruke relevante undervisningsmetoder i skriveopplæring fra 5. til 10. trinn, for elever som skriver på bokmål og elever som skriver på nynorsk
    • kan kontrastere norsk med andre språk og bruke kontrastive metoder i språkopplæringa
    • kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av skriftlige elevtekster for å fremme læring
    • kan legge til rette for at elevene får skrive sakprega tekster og fiksjonstekster av ulikt slag
    • kan bruke kunnskap om skriftspråksnormering i skriveopplæringa
    • kan rettlede elever i ulike former for skriftlig argumentasjon
    • kan vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. trinn og grunngi faglige valg
    • kan legge til rette og gjennomføre undervisning i den målforma som er sidemål for elevene
    • kan sette i gang, rettlede og vurdere skriftlig tekstproduksjon hos elever på ungdomstrinnet og grunngi karakterene en setter
    • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
    • kan bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget

    Generell kompetanse

    Studenten

    • er stødig i skriftlig bokmål og nynorsk
    • kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
    • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
    • kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv

    Siden faget er en integrert del av grunnskolelærerutdanningen, vil flere av læringsutbytteformuleringene stå sentralt i samarbeidet med faget pedagogikk og elevkunnskap og med de ulike trinnene i profesjonsutdanningens praksisopplæring.

  • Innhold

    Skriving med vekt på språklige emner

    • Språket som system og språket i bruk.
    • Språkhistorie etter 1800 (ytre) & språk og normer.
    • Norsk språk i et nordisk og internasjonalt perspektiv, inklusive norsk i et kontrastivt perspektiv - Språkutvikling og språklæring (særlig knyttet til metaspråklig bevissthet og skriveutvikling).
    • Nynorsk og bokmål.
    • Språkdidaktikk, nynorsk- og bokmålsdidaktikk.
    • Elevtekstanalyse og -vurdering.
    • Skriving i ulike sjangre, særlig sakprosasjangre.
    • Skrivestrategier og teorier om skriving.
    • Retorikk (knyttet til skriving).
    • Bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser i skriving.
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

    • Prøve om språk: En kunnskapsprøve (elektronisk) i grunnleggende grammatikkunnskap (fonologi, morfologi og syntaks) og en kunnskapsprøve (elektronisk) i nynorsk formverk.
    • Argumenterende tekst: En skriftlig innlevering (på bokmål), i form av en fagartikkel (på ca. 1000 ord) om et undervisningsopplegg om argumenterende skriving. I arbeidet skal studentene dokumentere kompetanse i bruk av kilder. Faglærer gir respons på teksten.

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    Læring i norskstudiet forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene for emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emne 1 har derfor følgende krav om deltakelse:

    • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer. Form og innhold til kompensasjonsoppgavene presiseres av faglæreren.

    Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn og uten hjelpemidler. Omfang seks timer. Vekt på språklige temaer som er relatert til skriving. Målform: Bokmål. Det benyttes intern og ekstern sensor.

    Eksamen gjennomføres i første semester.

    Karakterskala

    Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

    Pensum Emne 1

    Oppdatert 6. juni 2016.

    FAGLITTERATUR

    Språket som system og språket i bruk

    Rønning, M., Sørland, K. og Vaagen, O. (2014). Norsk grammatikk for grunnskolelæreren , Oslo: Cappelen Damm (186 sider)

    Kulbrandstad, L. A. (2005). Språkets mønstre . Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 2: "Betydningsmønstre" (10 sider)

    Norsk språk i et nordisk og internasjonalt perspektiv

    Torp, A. (2004). Nordiske språk i fortid og nåtid Nordens språk med røtter og føtter . Foreningen Norden (http://eplads.norden.org/nordenssprak/kap2/2a/01.asp) ( 40 sider )

    Språkutvikling og språklæring, også når norsk er et andrespråk

    Rønning, M., Sørland, K. og Vaagen, O. (2014). Norsk grammatikk for grunnskolelæreren ,

    Oslo: Cappelen Damm (kap 5) (38 sider)

    Elevtekstanalyse og -vurdering

    Haugaløkken, O. K. (m.fl.) (red.) (2009). Tekstvurdering som didaktisk utfordring. Oslo: Universitets- forlaget. (Disse artiklene: Evensen, L.S.: Vurdering av skrivekompetanse; Igland, M-A.: Ein ettertankens didaktikk; Dysthe, O. & Hertzberg, F.: Den nyttige tekstresponsen) (25 sider).

    Senje T og Skjong S (2005). Elevfortellinger . Kap: "En didaktisk beskrivelse av fortellingen". Oslo: Cappelen Damm . (19 sider)

    Skjelbred, D. (2014). Elevens tekst - et utgangspunkt for skriveopplæring . Oslo: LNU/Cappelen

    Akademiske Forlag (Kap. 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10) (134 sider)

    Skriving i ulike sjangre, særlig sakprosasjangre

    Skjelbred, D. (2014). Elevens tekst - et utgangspunkt for skriveopplæring . Oslo: LNU/Cappelen

    Akademiske Forlag. (Kap. 4, 5, 6) (Se også ovenfor) (46 sider)

    Ytre språkhistorie etter 1800

    Torp, A. og Vikør, l. (2003). Hovuddrag i norsk språkhistorie. Oslo: Gyldendal akademisk. (Kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 13) (Boka brukes også i emne 4) (88 sider)

    Teorier om lesing og skriving

    Fjørtoft, H. (2014). Norskdidaktikk, Bergen: Fagbokforlaget, (kap 6: Skriving) (31 sider)

    Matre, S., Sjøhelle, D. K. og Solheim, R. (2012). Ekspressive tekstar av unge skrivarar: om kjensleutløp, identitetsarbeid og skriveutvikling. I: Matre, S., Sjøhelle, D.K, Solheim, R.

    (red.). Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser . Oslo: Universitetsforlaget (s. 101-113)(12 sider) .

    Kalleberg, K. og Kleiveland, A. E. (red.) (2010). Sakprosa i skolen . Bergen: LNU/Fagbokforlaget

    (Boka er også brukt i emne 4)

    (Kap 4: Skjelbred, D.: Sakprosa i lærebøkene - et historisk perspektiv.) (s. 55 - 64) (8 sider)

    (Kap 6: Frønes, S. og Roe, A.: Sakprosalesing i skolen (s. 72 - 90) (15 sider) .

    Øgreid, A. K. (2008). Stjålen skrivefrihet? Om argumenterende skriving på ungdomstrinnet. I:

    Nergård, M. E. og Tonne, I. (red .): Språkdidaktikk for norsklærere. Mangfold av språk og tekster i undervisningen. Oslo: Universitetsforlaget (s. 68 - 81) (13 sider)

    Språkholdninger og etikk & Språk og kjønn

    Mæhlum, B. m.fl. (red.) (2008). Språkmøte. Innføring i sosiolingvistikk . Oslo: Cappelen Damm. (Kap. 6) (Boka brukes også i emne 3 og emne 4) (21 sider)

    Språkdidaktikk, normer, nynorsk- og bokmålsdidaktikk & Nynorsk og bokmål

    Kolberg Jansson, B. og Skjong, S. (red.) (2011). Norsk = Bokmål og nynorsk . Oslo: Det Norske Samlaget. (s. 33-108) (s.136 -160) (99 sider)

    Fretland, J.O og Søyland, A. (2013). Rett og godt. Handbok i nynorskundervisning , Oslo: Det Norske Samlaget (s. 21-48 og s.101-112) (38 sider)

    Mæhlum, B. (m. fl.) (2008). Språkmøte. Innføring i sosiolingvistikk . Oslo: Cappelen Akademisk forlag.

    (Kap. 5: Normer og Kap. 9: Skriftvariasjon). (Boka brukes også i emne 3) (50 sider)

    Nergård, M. E. og Tonne, I. (red.) (2008): Språkdidaktikk - mangfold i språk og tekster i undervisningen.

    Oslo: Universitetsforlaget. Disse artiklene: Innledninga; Herzberg, F.; Nergård, M. E. og Tonne, I.; Tonne, I. og Sakshaug, L.; Skjong, S. og Vederhus, I. ( 80 sider )

    Bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser i skriving

    Bjarnø, V. (2013).Internett som portåpner til skriving. I: Bjarnø, V., Nergård M. E. & Aarsæther, F.:

    Språklig mangfold og læring. Oslo: Gyldendal Akademisk (10 sider).

    Iversen, H.M. og Otnes, H. (2016) Å lære å skrive , Oslo: Universitetsforlaget (Kap 3 og 4) (55 sider). Denne boka er også aktuell på Emne 4.

    Retorikk

    Bakken, J. (2014). Retorikk i skolen. Oslo:Universitetsforlaget. (Kap 2-8) (Boka er også relevant for elevtekstanalyse, se over. Den brukes også i emne 3.) (56 sider)

    Totalt faglitteratur Emne 1: 1074 sider

    Nettressurser, grammatikkøvelser mm.

    http://www.sprakrad.no/Tema/Skole/

    http://www.nynorsksenteret.no/ http://www.tekstlab.uio.no/grei/

    Øvingsbok i nynorsk: Almenningen, Bjørkvold og Søyland (2012). Praktisk

    nynorsk for lærarstudentar. Oslo: Samlaget.

    OPPSLAGSVERK FOR ALLE EMNER

    Andersen, P. T. (2012). Norsk litteraturhistorie. Oslo: Universitetsforlaget

    Birkeland, T., Risa, G. og Vold, K.B. (2005). Norsk barnelitteraturhistorie . Oslo: Det Norske Samlaget

    Claudi, M. B. (2010). Litterære grunnbegreper . Fagbokforlaget. (197 sider)

    Lothe, J., Refsum, C. & Solberg, U. (2007). Litteraturvitenskapelig leksikon . Oslo: Kunnskapsforlaget

    Faarlund, J. T., Lie, S. & Vannebo, K.I. (1995). Norsk referansegrammatikk. Oslo: Universitetsforlaget Grepstad, O. (1997). Det litterære skattkammer. Sakprosaen i teori og retorikk. Oslo: Samlaget

    Johnsen, E. B. og Eriksen, T.B. (red.) (1998). Norsk litteraturhistorie. Sakprosa. Bind I og 2. Oslo: Universitetsforlaget

    Nynorskordboka og bokmålsordbok. For eksempel ordbøkene Lingua fra Kunnskapsforlaget, som ble revidert i 2009 og fikk flere ordklassebetegnelser i tråd med ny ordklasseinndeling (nettressursene nevnt under er oppdatert fra høsten 2012).

    Bokmålsordboka og Nynorskordboka på nett: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Læreplanverket for Kunnskapsløftet LK06 (Utdanningsdirektoratet, 2013)