Programplaner og emneplaner - Student
GLU-NOR-E1 Norsk Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian, 5-10 Grade, Module 1
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i følge Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10.trinn.
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om språket som system og språket i bruk
- har bred kunnskap om relevante teorier om skriving og skriveopplæring
- har kunnskap om skrivestrategier
- har omfattende innsikt i hvordan elever på ungdomstrinnet kan videreutvikle skriveferdighetene sine
- har kunnskap om norsk språkhistorie etter 1800 og om gjeldende normering av bokmål og nynorsk
- har metaspråk og språklig bevissthet
- har kunnskap om den gjeldende læreplanen for skolens norskfag
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy i norskfaget
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere og bruke relevante undervisningsmetoder i skriveopplæring fra 5. til 10. trinn, for elever som skriver på bokmål og elever som skriver på nynorsk
- kan kontrastere norsk med andre språk og bruke kontrastive metoder i språkopplæringa
- kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av skriftlige elevtekster for å fremme læring
- kan legge til rette for at elevene får skrive sakprega tekster og fiksjonstekster av ulikt slag
- kan bruke kunnskap om skriftspråksnormering i skriveopplæringa
- kan rettlede elever i ulike former for skriftlig argumentasjon
- kan vurdere norskundervisning på ulike trinn fra 5. til 10. trinn og grunngi faglige valg
- kan legge til rette og gjennomføre undervisning i den målforma som er sidemål for elevene
- kan sette i gang, rettlede og vurdere skriftlig tekstproduksjon hos elever på ungdomstrinnet og grunngi karakterene en setter
- kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
- kan bruke ulike vurderingsmåter i norskfaget
Generell kompetanse
Studenten
- er stødig i skriftlig bokmål og nynorsk
- kan formidle norskfaglige innsikter og tilpasse form og innhold til ulike målgrupper
- kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og på tvers av fag
- kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevene og oppfordre dem til aktiv deltakelse i det offentlige liv
Siden faget er en integrert del av grunnskolelærerutdanningen, vil flere av læringsutbytteformuleringene stå sentralt i samarbeidet med faget pedagogikk og elevkunnskap og med de ulike trinnene i profesjonsutdanningens praksisopplæring.
-
Innhold
Skriving med vekt på språklige emner
- Språket som system og språket i bruk.
- Språkhistorie etter 1800 (ytre) & språk og normer.
- Norsk språk i et nordisk og internasjonalt perspektiv, inklusive norsk i et kontrastivt perspektiv - Språkutvikling og språklæring (særlig knyttet til metaspråklig bevissthet og skriveutvikling).
- Nynorsk og bokmål.
- Språkdidaktikk, nynorsk- og bokmålsdidaktikk.
- Elevtekstanalyse og -vurdering.
- Skriving i ulike sjangre, særlig sakprosasjangre.
- Skrivestrategier og teorier om skriving.
- Retorikk (knyttet til skriving).
- Bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser i skriving.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Prøve om språk: En kunnskapsprøve (elektronisk) i grunnleggende grammatikkunnskap (fonologi, morfologi og syntaks) og en kunnskapsprøve (elektronisk) i nynorsk formverk.
- Argumenterende tekst: En skriftlig innlevering (på bokmål), i form av en fagartikkel (på ca. 1000 ord) om et undervisningsopplegg om argumenterende skriving. I arbeidet skal studentene dokumentere kompetanse i bruk av kilder. Faglærer gir respons på teksten.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Læring i norskstudiet forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene for emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Emne 1 har derfor følgende krav om deltakelse:
- Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer. Form og innhold til kompensasjonsoppgavene presiseres av faglæreren.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn og uten hjelpemidler. Omfang seks timer. Vekt på språklige temaer som er relatert til skriving. Målform: Bokmål. Det benyttes intern og ekstern sensor.
Eksamen gjennomføres i første semester.
Karakterskala
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Pensum Emne 1
Oppdatert 6. juni 2016.
FAGLITTERATUR
Språket som system og språket i bruk
Rønning, M., Sørland, K. og Vaagen, O. (2014). Norsk grammatikk for grunnskolelæreren , Oslo: Cappelen Damm (186 sider)
Kulbrandstad, L. A. (2005). Språkets mønstre . Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 2: "Betydningsmønstre" (10 sider)
Norsk språk i et nordisk og internasjonalt perspektiv
Torp, A. (2004). Nordiske språk i fortid og nåtid Nordens språk med røtter og føtter . Foreningen Norden (http://eplads.norden.org/nordenssprak/kap2/2a/01.asp) ( 40 sider )
Språkutvikling og språklæring, også når norsk er et andrespråk
Rønning, M., Sørland, K. og Vaagen, O. (2014). Norsk grammatikk for grunnskolelæreren ,
Oslo: Cappelen Damm (kap 5) (38 sider)
Elevtekstanalyse og -vurdering
Haugaløkken, O. K. (m.fl.) (red.) (2009). Tekstvurdering som didaktisk utfordring. Oslo: Universitets- forlaget. (Disse artiklene: Evensen, L.S.: Vurdering av skrivekompetanse; Igland, M-A.: Ein ettertankens didaktikk; Dysthe, O. & Hertzberg, F.: Den nyttige tekstresponsen) (25 sider).
Senje T og Skjong S (2005). Elevfortellinger . Kap: "En didaktisk beskrivelse av fortellingen". Oslo: Cappelen Damm . (19 sider)
Skjelbred, D. (2014). Elevens tekst - et utgangspunkt for skriveopplæring . Oslo: LNU/Cappelen
Akademiske Forlag (Kap. 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10) (134 sider)
Skriving i ulike sjangre, særlig sakprosasjangre
Skjelbred, D. (2014). Elevens tekst - et utgangspunkt for skriveopplæring . Oslo: LNU/Cappelen
Akademiske Forlag. (Kap. 4, 5, 6) (Se også ovenfor) (46 sider)
Ytre språkhistorie etter 1800
Torp, A. og Vikør, l. (2003). Hovuddrag i norsk språkhistorie. Oslo: Gyldendal akademisk. (Kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 13) (Boka brukes også i emne 4) (88 sider)
Teorier om lesing og skriving
Fjørtoft, H. (2014). Norskdidaktikk, Bergen: Fagbokforlaget, (kap 6: Skriving) (31 sider)
Matre, S., Sjøhelle, D. K. og Solheim, R. (2012). Ekspressive tekstar av unge skrivarar: om kjensleutløp, identitetsarbeid og skriveutvikling. I: Matre, S., Sjøhelle, D.K, Solheim, R.
(red.). Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser . Oslo: Universitetsforlaget (s. 101-113)(12 sider) .
Kalleberg, K. og Kleiveland, A. E. (red.) (2010). Sakprosa i skolen . Bergen: LNU/Fagbokforlaget
(Boka er også brukt i emne 4)
(Kap 4: Skjelbred, D.: Sakprosa i lærebøkene - et historisk perspektiv.) (s. 55 - 64) (8 sider)
(Kap 6: Frønes, S. og Roe, A.: Sakprosalesing i skolen (s. 72 - 90) (15 sider) .
Øgreid, A. K. (2008). Stjålen skrivefrihet? Om argumenterende skriving på ungdomstrinnet. I:
Nergård, M. E. og Tonne, I. (red .): Språkdidaktikk for norsklærere. Mangfold av språk og tekster i undervisningen. Oslo: Universitetsforlaget (s. 68 - 81) (13 sider)
Språkholdninger og etikk & Språk og kjønn
Mæhlum, B. m.fl. (red.) (2008). Språkmøte. Innføring i sosiolingvistikk . Oslo: Cappelen Damm. (Kap. 6) (Boka brukes også i emne 3 og emne 4) (21 sider)
Språkdidaktikk, normer, nynorsk- og bokmålsdidaktikk & Nynorsk og bokmål
Kolberg Jansson, B. og Skjong, S. (red.) (2011). Norsk = Bokmål og nynorsk . Oslo: Det Norske Samlaget. (s. 33-108) (s.136 -160) (99 sider)
Fretland, J.O og Søyland, A. (2013). Rett og godt. Handbok i nynorskundervisning , Oslo: Det Norske Samlaget (s. 21-48 og s.101-112) (38 sider)
Mæhlum, B. (m. fl.) (2008). Språkmøte. Innføring i sosiolingvistikk . Oslo: Cappelen Akademisk forlag.
(Kap. 5: Normer og Kap. 9: Skriftvariasjon). (Boka brukes også i emne 3) (50 sider)
Nergård, M. E. og Tonne, I. (red.) (2008): Språkdidaktikk - mangfold i språk og tekster i undervisningen.
Oslo: Universitetsforlaget. Disse artiklene: Innledninga; Herzberg, F.; Nergård, M. E. og Tonne, I.; Tonne, I. og Sakshaug, L.; Skjong, S. og Vederhus, I. ( 80 sider )
Bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser i skriving
Bjarnø, V. (2013).Internett som portåpner til skriving. I: Bjarnø, V., Nergård M. E. & Aarsæther, F.:
Språklig mangfold og læring. Oslo: Gyldendal Akademisk (10 sider).
Iversen, H.M. og Otnes, H. (2016) Å lære å skrive , Oslo: Universitetsforlaget (Kap 3 og 4) (55 sider). Denne boka er også aktuell på Emne 4.
Retorikk
Bakken, J. (2014). Retorikk i skolen. Oslo:Universitetsforlaget. (Kap 2-8) (Boka er også relevant for elevtekstanalyse, se over. Den brukes også i emne 3.) (56 sider)
Totalt faglitteratur Emne 1: 1074 sider
Nettressurser, grammatikkøvelser mm.
http://www.sprakrad.no/Tema/Skole/
http://www.nynorsksenteret.no/ http://www.tekstlab.uio.no/grei/
Øvingsbok i nynorsk: Almenningen, Bjørkvold og Søyland (2012). Praktisk
nynorsk for lærarstudentar. Oslo: Samlaget.
OPPSLAGSVERK FOR ALLE EMNER
Andersen, P. T. (2012). Norsk litteraturhistorie. Oslo: Universitetsforlaget
Birkeland, T., Risa, G. og Vold, K.B. (2005). Norsk barnelitteraturhistorie . Oslo: Det Norske Samlaget
Claudi, M. B. (2010). Litterære grunnbegreper . Fagbokforlaget. (197 sider)
Lothe, J., Refsum, C. & Solberg, U. (2007). Litteraturvitenskapelig leksikon . Oslo: Kunnskapsforlaget
Faarlund, J. T., Lie, S. & Vannebo, K.I. (1995). Norsk referansegrammatikk. Oslo: Universitetsforlaget Grepstad, O. (1997). Det litterære skattkammer. Sakprosaen i teori og retorikk. Oslo: Samlaget
Johnsen, E. B. og Eriksen, T.B. (red.) (1998). Norsk litteraturhistorie. Sakprosa. Bind I og 2. Oslo: Universitetsforlaget
Nynorskordboka og bokmålsordbok. For eksempel ordbøkene Lingua fra Kunnskapsforlaget, som ble revidert i 2009 og fikk flere ordklassebetegnelser i tråd med ny ordklasseinndeling (nettressursene nevnt under er oppdatert fra høsten 2012).
Bokmålsordboka og Nynorskordboka på nett: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Læreplanverket for Kunnskapsløftet LK06 (Utdanningsdirektoratet, 2013)