Programplaner og emneplaner - Student
GLU-ENG-E3 Engelsk Emne 3 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English, 5-10 Grade, Module 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om nyanser ved lydsystemet i engelsk, ved språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles
- har kjennskap til noen varianter av engelsk
- har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
- har kunnskap om lesing og skriving som prosesser
- har kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke læring av engelsk
- har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
- kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
- kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt
- kan bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
- kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
Innhold
Tema 7: Fordypning i det engelske språkets system og struktur:
- Fordypning i grammatikk, lydlære og intonasjon - del B.
- Videreutvikling av ordtilfang i engelsk - del B.
- Engelsk i det flerspråklige klasserommet.
Tema 8: Tekst som prosess:
- Skriving og lesing som prosess.
- Akademiske tekster på engelsk.
- Engelsklæreren som språkmodell med vekt på skriftlige ferdigheter.
- Tekstbinding og tegnsetting.
Tema 9: Grunnleggende ferdigheter med fokus på skriving og IKT:
- Planlegging, ledelse og vurdering av arbeid med skriving i klasserommet.
- Elevvurdering med fokus på skriftlige ferdigheter.
- Muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlig tekstproduksjon og omvendt.
- Utforming av sammensatte tekster ved hjelp av IKT.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Arbeidskravene er knyttet til innlevering av et bestemt antall tekster til studentens professional learning journal (se kapittelet "Arbeids- og undervisningsformer" ovenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Tre journal entries .
- Journal entry relatert til Tema 7 (gruppeoppgave, sammensatt tekst av valgfri størrelse og tekst på 200-300 ord).
- Journal entry relatert til Tema 8 (individuell oppgave, skriftlig tekst på 1500-2000 ord).
- Journal entry relatert til Tema 9 (gruppeoppgave, skriftlig tekst på 800-1000 ord).
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Engelsk trinn 5-10 har derfor følgende krav om deltakelse:
- Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer i form av lydfiler.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Vurdering og eksamen
Eksamen i vårsemesteret av første studieår
Muntlig eksamen i par (eller individuelt hvis nødvendig pga. studenttall) med varighet på 15 minutter til presentasjon og 5 minutter til spørsmål fra sensorer per par. Det gis individuell karakter. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Eksamenen er underlagt tilsynssensur. Det gis gradert karakter (A-F).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil eksamen i par kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen.
Pensum
Faglitteratur (ca. 800 sider)
Språklære
Collins, Beverley og Inger Mees (2013). Practical Phonetics and Phonology: A Resource Book for Students (3. utg.). London: Routledge. (utdrag på ca. 100 sider)
Dypedahl, Magne, Hilde Hasselgård og Berit Løken (2012). Introducing English Grammar (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (utdrag på ca. 80 sider)
Fagdidaktikk
Harmer, Jeremy (2007). The Practice of English Language Teaching (4. utg). London: Longman. (utdrag på ca. 100 sider)
Lysvåg, Per og Gjertrud Flermoen Stenbrenden (2014). Academic Writing in English: A practical handbook. Oslo: Cappelen Damm (utdrag på ca. 100 sider)
Munden, Juliet (2014) Engelsk på mellomtrinnet: A teacher¿s guide. Oslo: Gylendal Akademisk (utdrag på ca. 70 sider)
Thornbury, Scott (1999) How to Teach Grammar . Harlow: Pearson. (utdrag på ca. 65 sider)
I tillegg kommer pensumlitteratur i handouts samt nettressurser (ca. 280 sider).
Anbefalte tekster ut over pensumbøkene vil bli kunngjort i Fronter.
Utover det ordinære pensumet forutsettes det at studenten gjør seg kjent med følgende:
Kunnskapsløftet: Læreplan for engelsk i grunnskolen
English Subject Curriculum (LK06 in English)