EPN-V2

GLU-ENG-E1 Engelsk Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
English, 5-10 Grade, Module 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Engelsk er et verdensspråk som spiller en helt sentral rolle i utdanning, arbeidsliv, fritid og for den enkeltes utvikling. For å være best mulig i stand til å møte denne utfordringen for barn og unge i dag, må engelsklærerne ha nødvendig faglig, fagdidaktisk og generell utøverkompetanse, slik at de kan lede læringsarbeidet til beste for en mangfoldig elevgruppe, der alle er likestilte. Samtidig skal de bidra til at elevene kan bruke det engelske språkets tekster i vid forstand til personlig vekst og berikelse, så de etter hvert kan ta aktiv del i det globale fellesskapet.

Engelskfaget er et danningsfag og et redskapsfag, og engelsklærerne må være trygge modeller i klasserommet, med gode språk­ferdigheter og god innsikt i egne læringsstrategier. Engelsklærere skal legge til rette for helhetlig engelskundervisning i tråd med relevant forsknings- og utviklingsarbeid, med gjeldende læreplan og det verdigrunnlaget skolen bygger på.

Engelskfaget på Høgskolen i Oslo og Akershus er profesjonsrettet. Studentene skal gjennom studiet opparbeide solid kunnskap om engelsk i et fagdidaktisk perspektiv og om fagets plass i det helhetlige opplæringsløpet, med vekt på overgangene mellom trinn og skoleslag. Som lærere må de vite hvordan de grunnleggende ferdighetene - muntlige ferdigheter, å kunne skrive, lese og regne, og digitale ferdigheter - er en integrert del av arbeidet med engelsk ut fra fagets egenart, slik at de kan utøve en læringsfremmende vurderingspraksis og være i stand til å legge til rette for videreutvikling av grunnleggende ferdigheter for alle elever fra 5. til 10. trinn i grunnskolen.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • har kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer og dets betydning for internasjonalisering innen utdanning og arbeidsliv
  • har innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene og tilrettelegge for progresjon i overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
  • har kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråkperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
  • har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
  • har kjennskap til et vidt spekter av lærebøker og andre læringsressurser som kan brukes i opplæringen
  • har kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
  • har kjennskap til hvordan en kan tilpasse språkopplæringen til den enkelte elev
  • har kunnskap om ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, i opplæringen for barn og unge

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være god språkmodell for elevene
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • kan bevisstgjøre elevene om språkets oppbygning og veilede dem i deres språkutvikling, eksempelvis gjennom kunnskap om kontrastive problemer
  • kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og legge til rette for elevenes selvstendige språklæring ved å bevisstgjøre dem i valg av læringsstrategier
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan kritiske vurdere og bruke egnede lærebøker og andre læremidler
  • kan bruke digitale læringskilder og verktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og i pedagogisk arbeid med elever

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Innhold

Tema 1: Å være engelsklærer:

  • Engelskopplæring i et andrespråkperspektiv: språklæringsteorier, strategier og metoder.
  • Engelsk som verdensspråk.
  • Læreplan- og lærebokanalyse.

Tema 2: Engelsk som struktur og system:

  • Grunnleggende grammatikk, uttale og intonasjon - del A.
  • Ordlæring - del A.
  • Engelsklæreren som språkmodell med vekt på muntlige ferdigheter.
  • Kulturelle konvensjoner for språkbruk.

Tema 3: Grunnleggende ferdigheter med fokus på muntlig engelsk og bruk av IKT:

  • Planlegging, ledelse og vurdering av arbeid med muntlige ferdigheter i klasserommet.
  • Elevvurdering med fokus på muntlige ferdigheter.
  • Pedagogisk bruk av IKT i forbindelse med muntlig engelsk.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidet med emnene 1-3 innebærer en gradvis gjennomgang av alle de grunnleggende ferdigheten e i faget og bygger samtidig opp en progresjon i forhold til emne 4, der arbeid med integrerte ferdigheter i forhold til en mangfoldig elevgruppe og i studentens eget fagstudium står i sentrum. Studentene får anledning til å arbeide med videreutvikling av de grunnleggende ferdighetene i klasserommet i praksisperiodene underveis i studiet. Den praktiske utprøvingen i skolen vil så langt det er mulig følge samme progresjon som i undervisningen på høgskolen.

Arbeidsspråket i studiet er engelsk, både muntlig og skriftlig. Samtidig er alt fagstoff på målspråket.

Digitale verktøy og medier brukes både som studiefaglig hjelpemiddel, som ressurs i arbeidet med egen og elevers språkutvikling og med henblikk på å utvikle kompetanse i didaktisk bruk i skolen. Studentene vil få opplæring i å lage og redigere muntlige, skriftlige og sammensatte tekster til bruk i sin fremtidige undervisning. I tillegg vil studentene få opplæring i å finne informasjon på nettet og ved passende høve mulighet til å publisere på nett (som for eksempel nettsider, wiki eller blogg) og lage enkle digitale læremidler. De vil også få erfaring med ulike typer av presentasjons- og videoverktøy (for eksempel interaktive tavler), og lære om digital dømmekraft. Flere av arbeidskravene i engelskfaget inkluderer krav til digital kompetanse i form av krav til utforming av tekster til pedagogisk bruk av digitale verktøy, og de bidrar i utviklingen av studentenes digitale kompetanse ved å stille krav til etisk kildebruk og nettvett.

Engelsk er et språk som studenter i grunnutdanningen og elever i skolen møter og arbeider med i tillegg til sitt skolespråket norsk. Studentene utvikler sin evne til å se flerspråklighet som en ressurs i arbeidet med engelsk. Flerkulturelle perspektiver i engelskfaget tematiseres i arbeidet med selve språket som uttrykk for kultur, gjennom arbeidet med tekster fra ulike land og perioder, ulike varianter av engelsk og ikke minst fokus på språkbruk tilpasset kontekst.

GLUENG(5-10) legger vekt på å gjøre studentene i stand til å ta de grep innenfor engelskfaget som kan bidra til å lette elevenes overgang fra ett trinn til et annet i opplæringsløpet . Sentralt i dette arbeidet er utviklingen av de kommende lærernes vurderingskompetanse i faget og et bredt repertoar av arbeidsformer og undervisningsmetoder , slik at de kan gi støtte og tilpasse opplæringen til den enkelte eleven i forhold til behov.

Studiearbeidet i faget vil bestå av varierte arbeidsmåter. Noe av lærestoffet vil bli formidlet gjennom forelesninger; annet vil tas opp i ulike former for verksteder ( workshops ) og seminarer ledet av faglærere eller studenter. I tillegg vil fagstoff være tilgjengelig på høgskolens læringsplattform. Det forventes at studentene tilegner seg en del av lærestoffet på egen hånd.

I tillegg til forelesninger og profesjonsfaglige verksteder vil studiearbeidet være knyttet til innlevering av ulike typer tekster til en professional learning journal . Studentene lager muntlige, skriftlige eller sammensatte tekster som svar på relevante oppgaver enten som forberedelse i forkant eller som konsolidering i etterkant av ulike undervisningstemaer. I et språkfag som engelsk er det rike muligheter til å bruke digitale verktøy til nettopp å lage enkle og sammensatte tekster med både lyd og bilde i tillegg til vanlig skrift.

Det blir gitt oppgaver til journalen innenfor hvert av emnene i studiet, men studentenes samling av journal entries er å oppfatte som én dynamisk professional learning journal . Studentene får tilbake- og framovermelding på tekstene sine, hovedsakelig av faglærer som har ansvaret for temaet som er behandlet, eller av medstudenter. Enkelte oppgaver vil være innleveringer i grupper eller par. Beskrivelse av professional learning journal i hvert emne vil foreligge ved begynnelsen av undervisning i emnet, med tidsrammer, vurderingskriterier og krav til de enkelte tekstenes antall og omfang.

Forsknings- og utviklingsperspektivet er gjennomgående i faget, både i undervisningen og i studentenes eget arbeid. Mens pensumbøker gir studenter basiskunnskap i fag og fagdidaktikk, vil den elektroniske delen av pensumet inneholde aktuelle forskningsarbeider. All pensumlitteratur bidrar til å fremme kritisk tenking. Professional learning journal skal hjelpe studentene til å utvikle bevissthet om kravene til vitenskapelig forskning og framstilling, med vekt på saklighet og kritisk vurdering av kilder. Utvikling av egen undervisningskompetanse gjennom kritisk vurdering av læreplan, samt egen og andres undervisning står sentralt både i praksisperioden og i arbeidsoppgavene i engelskfaget.

Flerfaglige temaer

I hvert studieår vil det inngå enkelte flerfaglige temaperioder, der overordnede temaer som angår alle studentene tas opp. Disse flerfaglige temaperioder blir brukt som ressurs i arbeidet med engelskfaget. Utfyllende informasjon om fellesopplegg er å finne i programplanen.

Studiearbeidet i GLUENG(5-10) er knyttet opp mot faget pedagogikk og elevkunnskap, med fokus på lærerens rolle og arbeid i klasserommet i første studieår og på eleven, elevmangfoldet og elevens møte med skole og fa g i andre studieår.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskravene er knyttet til innlevering av et bestemt antall tekster til studentens professional learning journal (se kapittelet -Arbeids- og undervisningsformer- ovenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

To journal entries :

  • Journal entry relatert til Tema 1 (individuell skriftlig oppgave, tekst på 800-1000 ord).
  • Journal entry relatert til Tema 3 (oppgave i par, lydfil på 1-2 minutter og skriftlig tekst på 400-600 ord fra hver student).
  • Tre timers individuell skriftlig oppgave under tilsyn i grunnleggende språklære, relatert til Tema 2. Skriveoppgaven gjennomføres på høgskolen.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til -Godkjent- eller -Ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -Ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Engelsk trinn 5-10 har derfor følgende krav om deltakelse:

  • Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Muntlig eksamen i grupper på tre studenter (eller par hvis nødvendig pga. studenttall), med varighet på 15 minutter til presentasjon og 10 minutter til spørsmål fra sensorer per gruppe. Det gis individuell karakter.

Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.