Programplaner og emneplaner - Student
GLU-ENG-E1 Engelsk Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English, 5-10 Grade, Module 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
- har kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer og dets betydning for internasjonalisering innen utdanning og arbeidsliv
- har innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene og tilrettelegge for progresjon i overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
- har kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråkperspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
- har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
- har kjennskap til et vidt spekter av lærebøker og andre læringsressurser som kan brukes i opplæringen
- har kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
- har kjennskap til hvordan en kan tilpasse språkopplæringen til den enkelte elev
- har kunnskap om ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, i opplæringen for barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig og være god språkmodell for elevene
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
- kan bevisstgjøre elevene om språkets oppbygning og veilede dem i deres språkutvikling, eksempelvis gjennom kunnskap om kontrastive problemer
- kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og legge til rette for elevenes selvstendige språklæring ved å bevisstgjøre dem i valg av læringsstrategier
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
- kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kan kritiske vurdere og bruke egnede lærebøker og andre læremidler
- kan bruke digitale læringskilder og verktøy på en kritisk måte i egen kunnskapsutvikling og i pedagogisk arbeid med elever
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Innhold
Tema 1: Å være engelsklærer:
- Engelskopplæring i et andrespråkperspektiv: språklæringsteorier, strategier og metoder.
- Engelsk som verdensspråk.
- Læreplan- og lærebokanalyse.
Tema 2: Engelsk som struktur og system:
- Grunnleggende grammatikk, uttale og intonasjon - del A.
- Ordlæring - del A.
- Engelsklæreren som språkmodell med vekt på muntlige ferdigheter.
- Kulturelle konvensjoner for språkbruk.
Tema 3: Grunnleggende ferdigheter med fokus på muntlig engelsk og bruk av IKT:
- Planlegging, ledelse og vurdering av arbeid med muntlige ferdigheter i klasserommet.
- Elevvurdering med fokus på muntlige ferdigheter.
- Pedagogisk bruk av IKT i forbindelse med muntlig engelsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Arbeidskravene er knyttet til innlevering av et bestemt antall tekster til studentens professional learning journal (se kapittelet "Arbeids- og undervisningsformer" ovenfor). Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
To journal entries :
- Journal entry relatert til Tema 1 (individuell skriftlig oppgave, tekst på 800-1000 ord).
- Journal entry relatert til Tema 3 (oppgave i par, lydfil på 1-2 minutter og skriftlig tekst på 400-600 ord fra hver student).
- Tre timers individuell skriftlig oppgave under tilsyn i grunnleggende språklære, relatert til Tema 2. Skriveoppgaven gjennomføres på høgskolen.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Læringen i engelskstudiet forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og utvikling av muntlige ferdigheter. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Engelsk trinn 5-10 har derfor følgende krav om deltakelse:
- Deltakelse i minimum 80 prosent av undervisningen. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må levere kompensasjonsoppgaver om sentrale profesjonsrelevante temaer.
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Vurdering og eksamen
Eksamen i høstsemesteret av første studieår
Muntlig eksamen i grupper på tre studenter (eller par hvis nødvendig pga. studenttall), med varighet på 15 minutter til presentasjon og 10 minutter til spørsmål fra sensorer per gruppe. Det gis individuell karakter. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur. Det gis gradert karakter (A-F).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen.
Pensum
Faglitteratur (ca. 800 sider)
Språklære
Collins, Beverley og Inger Mees (2013). Practical Phonetics and Phonology: A Resource Book for Students (3. utg.). London: Routledge. (utdrag på ca. 120 sider)
Dypedahl, Magne, Hilde Hasselgård og Berit Løken (2012). Introducing English Grammar (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (utdrag på ca. 105 sider)
Fagdidaktikk
Harmer, Jeremy (2007). The Practice of English Language Teaching (4. utg.). London: Longman. (utdrag på ca. 120 sider)
Lysvåg, Per og Gjertrud Flermoen Stenbrenden (2014). Academic Writing in English: A practical handbook . Oslo: Cappelen Damm (utdrag på ca. 30 sider)
Munden, Juliet (2014) Engelsk på mellomtrinnet: A teacher¿s guide . Oslo: Gylendal Akademisk (utdrag på ca. 170 sider)
Thornbury, Scott (1999) How to Teach Grammar . Harlow: Pearson. (utdrag på ca. 28 sider)
I tillegg kommer pensumlitteratur i form av handouts samt nettressurser (ca. 200 sider).
Anbefalte tekster ut over pensumbøkene vil bli kunngjort i Fronter.
Utover det ordinære pensumet forutsettes det at studenten gjør seg kjent med følgende:
Kunnskapsløftet: Læreplan for engelsk i grunnskolen
English Subject Curriculum (LK06 in English)