EPN-V2

GLSAM-E1-510 Samfunnsformer: Fra de første elvekulturene til det moderne samfunn. Norge og verden. Emneplan

Engelsk emnenavn
Course 1
Studieprogram
Allmennlærerutdanning
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de lange linjer i historien, fra elvekulturer til det postindustrielle samfunn
  • har kunnskap om industrialisering, samt sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
  • har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, og verden fra antikken til i dag
  • har kunnskap om de historiske forutsetningene for det moderne Norge
  • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
  • har kjennskap til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
  • har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter
  • kan lede elever i selvstendig arbeid innenfor fagets rammer
  • kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene skal bli kjent med en rekke metoder for å innsamle, bearbeide og videreformidle fagstoff i samfunnsfag. Digitale verktøy og medier har en sentral plass i undervisning. Vi legger vekt på at studentene utvikler ferdigheter i å bruke IKT, og at de oppøver et kritisk og reflektert forhold til internett og sosiale medier.

Flerkulturell forståelse er et eget tema i samfunnsfag, og i tillegg et gjennomgripende perspektiv i fagdidaktiske tilnærminger og i tilknytning til praksis. Det flerkulturelle perspektivet i samfunnsfag inkluderer levemåter, etnisitet, kjønn og klasse. En forståelse for mangfoldet i skole og samfunn vil gi bedre forutsetninger for tilpasset opplæring i klasserommet.

Gjennom arbeidsmåter og varierte vurderingsformer arbeider vi med bevisstgjøring om og kompetanseutvikling i både grunnleggende ferdigheter og elevvurdering i samfunnsfag.

Undervisningen bygger på, og henter inspirasjon fra nyere faglig og fagdidaktisk forskning. Studenten vil få innsikt i, og opplæring i samfunnsvitenskapelige og historiefaglige arbeidsmåter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Deltakelse på ekskursjon langs Akerselva.
  • IKT-oppdrag som forarbeid til ekskursjon langs Akerselva.
  • Skriftlig arbeid fra studietur.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en skriftlig komponent og en muntlig komponent. Begge komponenter må være gjennomført for at vurdering skal kunne foretas.

Individuell skriftlig oppgave som skal bygge på erfaringer fra praksis i høstsemesteret (omfang om lag 4000 ord). Oppgaven skal inkludere både et faglig og et fagdidaktisk perspektiv.

Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.