EPN-V2

GLSAM-E1-510 Samfunnsformer: Fra de første elvekulturene til det moderne samfunn. Norge og verden. Emneplan

Engelsk emnenavn
Course 1
Studieprogram
Allmennlærerutdanning
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Læringsutbytte

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de lange linjer i historien, fra elvekulturer til det postindustrielle samfunn
  • har kunnskap om industrialisering, samt sammenhenger mellom naturgrunnlag, bosetting, næringsveier og miljø
  • har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, og verden fra antikken til i dag
  • har kunnskap om de historiske forutsetningene for det moderne Norge
  • har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
  • har kjennskap til undervisningspraksis i samfunnsfag i grunnskolen
  • har kjennskap til sentrale kilder i faget og til kritisk vurdering av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid og gi læringsrettede tilbakemeldinger
  • kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter
  • kan lede elever i selvstendig arbeid innenfor fagets rammer
  • kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
  • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
  • kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
  • har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Deltakelse på ekskursjon langs Akerselva.
  • IKT-oppdrag som forarbeid til ekskursjon langs Akerselva.
  • Skriftlig arbeid fra studietur.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emne 1 består av en skriftlig komponent og en muntlig komponent. Begge komponenter må være gjennomført for at vurdering skal kunne foretas.

Individuell skriftlig oppgave som skal bygge på erfaringer fra praksis i høstsemesteret (omfang om lag 4000 ord). Oppgaven skal inkludere både et faglig og et fagdidaktisk perspektiv. Oppgaven skal leveres i slutten av høstsemesteret.

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det gis individuell gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått. Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart. Emnet er underlagt tilsynssensur.

Pensum i emne 1

Harnæs, Hilde, 1996: "¿flittigere elv finnes ikke i Norge¿" , HiO-notat nr.11(60 s)

Knutsen, Gunnar W., 2006: Lange linjer i historien . Gyldendal Akademiske forlag (110 s)

Marks, R., 2007: Den moderne verdens opprinnelse , Pax (200 s)

Helle m.fl. (2013) Grunnbok i Norges historie. Fra vikingtid til våre dager. Universitetsforlaget

Kompendium «Industrisamfunnet» kjøpes i Akademika (100 s)

Storhaug, Marit, 2009: Kap. 6 om Storyline i "Veiledning i tilpasset opplæring" , Fagbokforlaget (28 s)