EPN-V2

GLPEL2ÅR5-10 Den lærende eleven Emneplan

Engelsk emnenavn
null
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære om pasienter og pårørende i en akutt, kritisk og kronisk kontekst, og hva som inngår i sykepleiernes funksjonsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Videre blir du kjent med sentrale fenomener i sykepleie som håp, utrygghet, frykt, utmattelse, smerte og kvalme. Systematisk observasjon og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet.

Forkunnskapskrav

  • Godkjente arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.

 

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.

eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
  • kan forklare sykepleie ved ulike sykdommer
  • kan forklare hvordan depresjon, angst og rusavhengighet kan påvirke pasientens reaksjoner på sykdom (f.eks delir)
  • kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
  • kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie til barn og voksne
  • kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
  • kan gjøre rede for tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser, problemer og behov samt iverksette tiltak, og evaluere og dokumentere effekt (sykepleieprosessen)
  • kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy i utøvelse av sykepleie
  • kan dokumentere ved bruk av standardisert terminologi i sykepleie
  • kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
  • kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
  • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
  • kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
  • behersker generell førstehjelp etter ABCDE-prinsippet
  • kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
  • kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
  • kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
  • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
  • kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie

Innhold

Begge deleksamener: Intern og ekstern sensor

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten, i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) (8 uker), veiledet av praksisveileder og kontaktlærer og simulering og ferdighetstrening (4 uker). Inkluderer digitale læringsressurser, casestudier, simulerings- og ferdighetstrening og seminarer. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført før bacheloroppgaven kan leveres til sensur:

  • Innlevering av et kort notat (ca. en side) om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
  • Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på inntil 1500 ord.

Frister for levering av arbeidskrav går fram av undervisningsplanen.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

  • Deltakelse på flerfaglig undervisning om utdanningsvitenskap og metode, knyttet til felles pensum og tema og faglige og fagdidaktiske tema i det faget studenten har valgt å skrive oppgaven innenfor.
  • Deltakelse på kurs i akademisk skriving og IKT.
  • Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
  • Deltakelse på delingskonferanse med framlegg og som tilhører til medstudenter.

Tider for program med krav om deltakelse går fram av undervisningsplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen på Kroppsøving 2 består av to deleksamener:

Deleksamen 1: Praktisk-metodisk eksamen

Deleksamen 1 er en individuell praktisk-metodisk eksamen med en forberedende del og en praktisk del med objekter i sal, med påfølgende muntlig eksaminasjon.

  • Forberedelse: 24 timer, alle hjelpemidler tillatt
  • Gjennomføring: 40 minutter, ingen hjelpemidler tillatt
  • Intern og ekstern sensor

Deleksamen 2: Skriftlig hjemmeeksamen

Deleksamen 2 er en individuell skriftlig hjemmeeksamen med varighet på fem dager.

Avsluttende karakter i Årsstudium i Kroppsøving (60 studiepoeng) oppnås når G5KRØ3110 og G5KRØ3210 er gjennomført med bestått karakter. Emnene vektes likt ved samlet karakter.

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Vurderingsuttrykk

Deleksamen 1: Praktisk-metodisk eksamen

  • Forberedelse: 24 timer, alle hjelpemidler tillatt
  • Gjennomføring: 40 minutter, ingen hjelpemidler tillatt

Deleksamen 2: Skriftlig hjemmeeksamen

  • Alle hjelpemidler tillatt

Sensorordning

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.