EPN-V2

GLPEL2ÅR5-10 Den lærende eleven Emneplan

Engelsk emnenavn
null
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emneplanen gjelder for andre studieår. Emne 2 bygger på emne 1. Emne 2 har den lærende eleven i sentrum. Hovedfokuset er tilrettelegging av læringsprosesser for enkeltelever innenfor et stort elevmangfold der hver enkelt elev med sine unike personlige, sosiale og kulturelle bakgrunn for læring, er en del av skolens fellesskap. Emnet vektlegger flerspråklighet som et område i lærerens tilrettelegging av opplæringen.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om mangfoldet i familieformer og barns og unges oppvekst, utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om variasjoner i kjønnsidentitet og likheter og forskjeller i gutter og jenters oppvekstbetingelser
  • har kunnskap om hvilke utfordringer og muligheter skolen står over for når det gjelder elever med særskilte behov for tilrettelagt opplæring
  • har kunnskap om elever med flerkulturell og flerspråklig bakgrunn
  • har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og andre vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i
  • har kunnskap om medias påvirkning av barn og ungdom og om barn og unges aktive deltakelse i ulike mediesamfunn
  • har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike ungdomskulturer og den betydning dette har for ungdoms identitet
  • har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter støtter opp under elevenes forståelse av egne læringsprosesser og blir viktige redskap i elevenes strategier for læring
  • har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale reguleringene som gjelder elever og deres rettigheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle og anvende kunnskaper om barn og unges utvikling og analysere de pedagogiske konsekvensene dette kan ha for arbeidet i skolen
  • kan bidra til at alle elever får utvikle sine grunnleggende ferdigheter i muntlig, lesing og skriving for å gjøre dem i stand til å møte skolens og samfunnets utfordringer
  • kan legge til rette for elevenes læring med utgangspunkt i kunnskap om elevrelasjoner, kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser
  • kan analysere elevenes læringsstrategier og læringsutbytte ved hjelp av ulike vurderingsformer og kartleggingsmetoder og trekke konsekvenser for arbeidet med læringen
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan gjennomføre læringsrettet tilbakemelding
  • kan analysere populærkulturelle medieuttrykk og knytte dette opp til barn og unges identitetskonstruksjon

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for betydningen av skolens rammefaktorer når det gjelder elevenes læring
  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, personlige og sosiale læring og utvikling

Innhold

Tema 4: Elevens utvikling og læring

  • Individuelle elevforutsetninger (personlige, faglige, sosiale).
  • Identitetsutvikling; mellom og ungdomstrinnseleven.
  • Elevenes læringsprosesser.
  • Elevrelasjoner, gruppeprosesser og samhandling.
  • Kommunikasjon med elever og foresatte om elevenes faglige, personlige og sosiale læring og utvikling.

Tema 5: Sosialisering og flerkulturelle perspektiv

  • Sosialisering og oppvekstbetingelser.
  • Skolens oppgaver: Danning og utdanning.
  • Kjønnsidentitet og kjønnsroller.
  • Media og ungdomskultur.
  • Barn, ungdom og helse.

Tema 6: Tilpasset opplæring

  • Reguleringer som gjelder elever og deres rettigheter.
  • Elever med særskilte behov.
  • Elever i spesielle livssituasjoner.
  • Ulike differensieringsformer.
  • Elevenes medbestemmelse og deltakelse.

Tema 7: Tilrettelegging for læring

  • Utvikling av grunnleggende ferdigheter.
  • Undervisnings- og arbeidsformer i skolen.
  • Kartleggingsmetoder og vurderingsformer.
  • Læringsstrategier.
  • Rammefaktorer.

Arbeids- og undervisningsformer

I studiet vil studentene møte ulike arbeidsmåter, som for eksempel individuelt studiearbeid, gruppe- og klassearbeid, vurderingssamtaler og andre vurderingsprosesser, digitalt arbeid, skriftlig og muntlig arbeid, formidling/presentasjon, seminardeltakelse, undervisningsøvelser, arbeid med case og rollespill.

Undervisningen kan foregå i grupper, klasser eller trinn og kan være én - eller flerfaglig. Det legges også vekt på at arbeidsmåter i pedagogikk og elevkunnskap skal kobles til praksisopplæringen.

Flerfaglig samarbeid

I andre studieår er det flerfaglige temaperioder knyttet til fag 1 og 2:

  • Kulturelt og språklig mangfold i skolen.
  • Barn, ungdom og helse.
  • Elevenes grunnleggende ferdigheter - samarbeid med fag 2.

Praksisopplæring

Praksisopplæringen i andre studieår er lagt til 5.-7. trinn og har et omfang på 30 dager. Hovedtema er eleven, elevmangfoldet og elevenes møte med skole og fag.

Profesjonstemaer

For at studentene skal kunne oppnå det forventede læringsutbyttet er noen nøkkeltema i hvert emne felles for undervisning og praksisopplæring (jf. praksisplanen).

  • Kulturelt og språklig mangfold.
  • Jenter og gutter i skolen.
  • Samhandling og gruppeprosesser.
  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning.
  • Samarbeid med eksterne samarbeidspartnere.
  • Vurdering for læring.
  • Profesjonsetikk.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Utvalgte arbeidskrav gjennomføres på motsatt målform av den studenten til vanlig bruker. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav må studentene avtale med den aktuelle faglærer i hvert enkelt tilfelle.

Arbeidskrav vurderes til -Godkjent- eller -Ikke godkjent-. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen -Ikke godkjent-, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk.

Studentene skal lage en individuell digital dokumentasjonsmappe som skal inneholde følgende arbeidskrav:

  • Gjennomføre semesterprøve (3 timer). 1. del muntlig oppgave i gruppe . 2. del individuell skriftlig oppgave.
  • Gjennomføre en analyse av en faglig elevsamtale og levere et skriftlig fagnotat på ca. 1200 ord.
  • Skriftlig analyse av case med vekt på tilpasset opplæring. Oppgaven skal ha et omfang på 1200 - 1400 ord.
  • Deltakelse i prosjektet Kulturelt mangfold (1 uke) med undervisningsopplegg i praksis.
  • Deltakelse i seminargrupper og gjennomføring av egenundervisning.
  • Deltakelse i flerfaglig tema Barn, ungdom og helse (1 uke) med innlevering av prosjektrapport (praksisgruppen).

Studentenes forsknings- og utviklingsarbeid

Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.

Andre studieår: Intervju som vitenskapelig metode.

Akademisk skriving knyttet til Analyse av faglig elevsamtale og Caseoppgave.

Muntlig presentasjon av forskningsbasert kunnskap i seminargruppe.

Analyse av forskningsartikler.

Felleskurs andre studieår er:

  • Førstehjelpskurs

Underveis i studiet kan det også forekomme krav om deltakelse i andre faglige aktiviteter. Slike krav spesifiseres i undervisningsplanen. Studenten må selv sørge for at disse kursene er godkjent. Tidspunkt, omfang og ytterligere informasjon om flerfaglige temaer og seminargruppearbeid blir publisert på høgskolens digitale læringsplattform.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke får deltatt på faglig aktiviteter med krav om deltakelse, avtaler i hvert enkelt tilfelle alternativt arbeidskrav med den aktuelle læreren. Dokumentasjon på gjennomført førstehjelpskurs av minst tilsvarende omfang og kvalitet i løpet av de to siste årene, fritar for førstehjelpskurs.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen på inntil 30 minutter.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Vurderingskriterier:

  • A: Fremragende. Fremragende prestasjon, som skiller seg klart ut. Vitner om særdeles god fagforståelse, selvstendig refleksjon og originalitet. Særdeles god struktur og sammenheng i fremstillingene.
  • B: Meget god. Meget god prestasjon som ligger klart over gjennomsnittet. Studenten viser meget god fagforståelse og selvstendig refleksjon. Fremstillingene er sammenhengene og godt strukturert.
  • C: God. Gjennomsnittlig prestasjon. Studenten viser alminnelig god fagforståelse og evne til selvstendig refleksjon. Studenten viser oversikt over det sentrale kunnskapsstoffet.
  • D: Nokså god. Prestasjonen er under gjennomsnittet. Fremstillingene har mangler når det gjelder kunnskapsoversikt, strukturering, sammenheng og sentrering. Studentens forståelse og egen refleksjon over stoffet er overfladisk.
  • E: Tilstrekkelig. Prestasjonen tilfredsstiller minimumskrav til kunnskapsoversikt og faglig forståelse. Det er store mangler i det som presenteres når det gjelder fagkunnskap og fagforståelse. Det er mangelfull sammenheng i fremstillingene.
  • F: Ikke bestått. Prestasjonen tilfredsstiller ikke minimumskravene til kunnskapsoversikt, forståelse og til sammenheng i fremstillingene.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.