Programplaner og emneplaner - Student
GLPEL2ÅR5-10 Den lærende eleven Emneplan
- Engelsk emnenavn
- null
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du lære om pasienter og pårørende i en akutt, kritisk og kronisk kontekst, og hva som inngår i sykepleiernes funksjonsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Videre blir du kjent med sentrale fenomener i sykepleie som håp, utrygghet, frykt, utmattelse, smerte og kvalme. Systematisk observasjon og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet.
Forkunnskapskrav
- Godkjente arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
- kan forklare sykepleie ved ulike sykdommer
- kan forklare hvordan depresjon, angst og rusavhengighet kan påvirke pasientens reaksjoner på sykdom (f.eks delir)
- kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
- kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie til barn og voksne
- kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
- kan gjøre rede for tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser, problemer og behov samt iverksette tiltak, og evaluere og dokumentere effekt (sykepleieprosessen)
- kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy i utøvelse av sykepleie
- kan dokumentere ved bruk av standardisert terminologi i sykepleie
- kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
- kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
- kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
- kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
- behersker generell førstehjelp etter ABCDE-prinsippet
- kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser
- kan identifisere etiske dilemma i praksis og reflektere over ulike handlingsvalg
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og progresjon
- kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av sykepleie
Innhold
Begge deleksamener: Intern og ekstern sensor
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier: i spesialisthelsetjenesten, i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) (8 uker), veiledet av praksisveileder og kontaktlærer og simulering og ferdighetstrening (4 uker). Inkluderer digitale læringsressurser, casestudier, simulerings- og ferdighetstrening og seminarer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være gjennomført før bacheloroppgaven kan leveres til sensur:
- Innlevering av et kort notat (ca. en side) om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på inntil 1500 ord.
Frister for levering av arbeidskrav går fram av undervisningsplanen.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
- Deltakelse på flerfaglig undervisning om utdanningsvitenskap og metode, knyttet til felles pensum og tema og faglige og fagdidaktiske tema i det faget studenten har valgt å skrive oppgaven innenfor.
- Deltakelse på kurs i akademisk skriving og IKT.
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Deltakelse på delingskonferanse med framlegg og som tilhører til medstudenter.
Tider for program med krav om deltakelse går fram av undervisningsplanen.
Vurdering og eksamen
Eksamen på Kroppsøving 2 består av to deleksamener:
Deleksamen 1: Praktisk-metodisk eksamen
Deleksamen 1 er en individuell praktisk-metodisk eksamen med en forberedende del og en praktisk del med objekter i sal, med påfølgende muntlig eksaminasjon.
- Forberedelse: 24 timer, alle hjelpemidler tillatt
- Gjennomføring: 40 minutter, ingen hjelpemidler tillatt
- Intern og ekstern sensor
Deleksamen 2: Skriftlig hjemmeeksamen
Deleksamen 2 er en individuell skriftlig hjemmeeksamen med varighet på fem dager.
Avsluttende karakter i Årsstudium i Kroppsøving (60 studiepoeng) oppnås når G5KRØ3110 og G5KRØ3210 er gjennomført med bestått karakter. Emnene vektes likt ved samlet karakter.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Vurderingsuttrykk
Deleksamen 1: Praktisk-metodisk eksamen
- Forberedelse: 24 timer, alle hjelpemidler tillatt
- Gjennomføring: 40 minutter, ingen hjelpemidler tillatt
Deleksamen 2: Skriftlig hjemmeeksamen
- Alle hjelpemidler tillatt
Sensorordning
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.