EPN-V2

GLMATMUN5-10 Matematikk Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics, 5-10 Grade, Module 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk
  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, særlig tallforståelse og regning, overgangen fra aritmetikk til algebra, algebra og funksjoner
    • har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
    • har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
    • har kunnskap om den betydningen semiotiske representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
    • har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
    • har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
    • har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole, og om overgangene mellom trinnene i grunnskolen og ungdomstrinn/videregående skole
    • har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
    • har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
    • har innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
    • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling
    • har kunnskap om bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
    • har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
    • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
    • kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
    • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
    • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
    • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
    • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
    • har innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn
  • Innhold

    Tall, tallregning og tallteori:

    • De fire regneartene, med spesiell vekt på multiplikasjon og divisjon.
    • Multiplikativ tenkning.
    • Bruk av regnelovene for tall.
    • Undersøkelser i tallteori knyttet til f.eks. partall og oddetall, kvadrattall, primtall, delelighet.

    Algebra og funksjonslære:

    • Bruk av algebra i tallregning og tallteori.
    • Likninger, inkludert andregradslikninger, og ulike løsningsmetoder.
    • Likningssystemer.
    • Proporsjonalitet og omvendt proporsjonalitet.
    • Lineære funksjoner.
    • Andregradsfunksjoner.

    Læringsteorier og teorier om matematikkompetanse.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

    • To skriftlige oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 4000-6000 ord per oppdrag. Ett av oppdragene kan alternativt ha muntlig framføring på ca. 20 minutter. Gruppeinnlevering.
    • To skriftlige oppgaveinnleveringer knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Omfang maks. 2000 ord per oppgave. Minst ett av disse skal kreve bruk av IKT som hjelpemiddel. Individuell innlevering.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn og uten hjelpemidler. Omfang seks timer. Det benyttes to interne sensorer. Eksamen gjennomføres i første semester. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

    Karakterskala

    Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

    Pensumliste

    Totalt antall sider: ca. 840.

    Hinna, Rinvold & Gustavsen (2011). QED 5-10. Matematikk for grunnskolelærerutdanningen. Bind 1.Kristiansand: Høyskoleforlaget. (Del 1 kapittel 1, 2, 3, og del 2 kapittel 1, 2 og 4) (569 s.)

    Anghileri, J. (2006). Teaching Number Sense. 2nd Edition . London: Continuum International Press. (utvalg ca. 90 s.)

    Van de Walle, J. m.fl. (2010). Elementary and Middle School Mathematics. Teaching Developmentally. 7th Edition . Boston: Pearson Education. (kapittel 3 og 18) (45 s.)

    Kværnes, L og Heiberg Solem, I (2009). "Matematikk som resonnerende og problemløsende aktivitet - Fokus på multiplikasjon" i Stålsett (et.al.) (red.) Veiledning i tilpasset opplæring. Fagbokforlaget. 2009 (13 s.)

    Kjøsnes, N. J. (1997). "Divisjonsalgoritmen - Gudeskapt eller skapt av mennesker?" Tangenten 4. 1997 (6 s.)

    Heiberg Solem, I og Strand, T "Gylne øyeblikk og tapte sjanser. Norsk og matematikk i 2. klasse» i Skjong (red.) GLSM - grunnleggjande lese-, skrive- og matematikkopplæring. Samlaget 2005 (15 s.)

    Et utvalg på inntil 100 sider av artikler eller kapittelutdrag kan komme i tillegg.

    Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.