EPN-V2

GLMATMUN5-10 Matematikk Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics, 5-10 Grade, Module 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2016/2017
Emnehistorikk

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, særlig tallforståelse og regning, overgangen fra aritmetikk til algebra, algebra og funksjoner
  • har kunnskap om språkets rolle for læring av matematikk
  • har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
  • har kunnskap om den betydningen semiotiske representasjonsformer har i matematikk, og hvilke utfordringer som er knyttet til overganger mellom representasjonsformer
  • har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
  • har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole, og om overgangene mellom trinnene i grunnskolen og ungdomstrinn/videregående skole
  • har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
  • har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk
  • har innsikt i og erfaring med bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling
  • har kunnskap om bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
  • har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter hos elevene
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis
  • kan kommunisere med elever, enkeltvis og i ulike gruppesammensetninger, lytte til, vurdere og gjøre bruk av elevers innspill, og institusjonalisere kunnskap
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for deltakelse i et demokratisk samfunn

Innhold

Tall, tallregning og tallteori:

  • De fire regneartene, med spesiell vekt på multiplikasjon og divisjon.
  • Multiplikativ tenkning.
  • Bruk av regnelovene for tall.
  • Undersøkelser i tallteori knyttet til f.eks. partall og oddetall, kvadrattall, primtall, delelighet.

Algebra og funksjonslære:

  • Bruk av algebra i tallregning og tallteori.
  • Likninger, inkludert andregradslikninger, og ulike løsningsmetoder.
  • Likningssystemer.
  • Proporsjonalitet og omvendt proporsjonalitet.
  • Lineære funksjoner.
  • Andregradsfunksjoner.

Læringsteorier og teorier om matematikkompetanse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • To skriftlige oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 4000-6000 ord per oppdrag. Ett av oppdragene kan alternativt ha muntlig framføring på ca. 20 minutter. Gruppeinnlevering.
  • To skriftlige oppgaveinnleveringer knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Omfang maks. 2000 ord per oppgave. Minst ett av disse skal kreve bruk av IKT som hjelpemiddel. Individuell innlevering.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn og uten hjelpemidler. Omfang seks timer. Det benyttes to interne sensorer. Eksamen gjennomføres i første semester. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Karakterskala

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Pensumliste

Totalt antall sider: ca. 840.

Hinna, Rinvold & Gustavsen (2011). QED 5-10. Matematikk for grunnskolelærerutdanningen. Bind 1.Kristiansand: Høyskoleforlaget. (Del 1 kapittel 1, 2, 3, og del 2 kapittel 1, 2 og 4) (569 s.)

Anghileri, J. (2006). Teaching Number Sense. 2nd Edition . London: Continuum International Press. (utvalg ca. 90 s.)

Van de Walle, J. m.fl. (2010). Elementary and Middle School Mathematics. Teaching Developmentally. 7th Edition . Boston: Pearson Education. (kapittel 3 og 18) (45 s.)

Kværnes, L og Heiberg Solem, I (2009). "Matematikk som resonnerende og problemløsende aktivitet - Fokus på multiplikasjon" i Stålsett (et.al.) (red.) Veiledning i tilpasset opplæring. Fagbokforlaget. 2009 (13 s.)

Kjøsnes, N. J. (1997). "Divisjonsalgoritmen - Gudeskapt eller skapt av mennesker?" Tangenten 4. 1997 (6 s.)

Heiberg Solem, I og Strand, T "Gylne øyeblikk og tapte sjanser. Norsk og matematikk i 2. klasse» i Skjong (red.) GLSM - grunnleggjande lese-, skrive- og matematikkopplæring. Samlaget 2005 (15 s.)

Et utvalg på inntil 100 sider av artikler eller kapittelutdrag kan komme i tillegg.

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.