Programplaner og emneplaner - Student
G5SAM3402 Nyere norsk historie, geografi og det norske samfunn i dag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Course 4
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om det norske politiske systemet, rettsvesen og samfunnsøkonomi
- har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
- har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
- har kunnskap om ungdoms historieforståelse og historiebruk
- har kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier
- kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 5.-10. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
- kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
Generell kompetanse
Studenten
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
- kan kritisk analysere samfunnsfaglige problemstillinger og stimulere til dette i opplæringen
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene skal bli kjent med en rekke metoder for å innsamle, bearbeide og videreformidle fagstoff i samfunnsfag. Digitale verktøy og medier har en sentral plass i undervisning. Vi legger vekt på at studentene utvikler ferdigheter i å bruke IKT, og at de oppøver et kritisk og reflektert forhold til internett og sosiale medier.
Flerkulturell forståelse er et eget tema i samfunnsfag, og i tillegg et gjennomgripende perspektiv i fagdidaktiske tilnærminger og i tilknytning til praksis. Det flerkulturelle perspektivet i samfunnsfag inkluderer levemåter, etnisitet, kjønn og klasse. En forståelse for mangfoldet i skole og samfunn vil gi bedre forutsetninger for tilpasset opplæring i klasserommet.
Gjennom arbeidsmåter og varierte vurderingsformer arbeider vi med bevisstgjøring om og kompetanseutvikling i både grunnleggende ferdigheter og elevvurdering i samfunnsfag.
Undervisningen bygger på, og henter inspirasjon fra nyere faglig og fagdidaktisk forskning. Studenten vil få innsikt i, og opplæring i samfunnsvitenskapelige og historiefaglige arbeidsmåter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Gruppeoppgave, muntlig presentasjon knyttet til det norske samfunn (geografi, politikk, moderne historie).
- Fagartikkel fra perioden i nyere norsk historie. Selvvalgt problemstilling. Om lag 2500 ord.
- Forberedelse og deltakelse på eksamensseminar.
Vurdering og eksamen
Muntlig individuell eksamen. Eksamen vil være en kombinasjon av presentasjon av arbeidskrav i nyere norsk historie i emne 4 og prøving i pensumrelaterte emner i emne 3 og 4. Nærmere beskrivelse av rammene for muntlig eksamen vil foreligge ved semesterstart.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.