EPN-V2

G5SAM3402 Nyere norsk historie, geografi og det norske samfunn i dag Emneplan

Engelsk emnenavn
Course 4
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om det norske politiske systemet, rettsvesen og samfunnsøkonomi
  • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk i Sàpmi
  • har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
  • har kunnskap om ungdoms historieforståelse og historiebruk
  • har kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier
  • kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 5.-10. trinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
  • kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
  • kan kritisk analysere samfunnsfaglige problemstillinger og stimulere til dette i opplæringen
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene skal bli kjent med en rekke metoder for å innsamle, bearbeide og videreformidle fagstoff i samfunnsfag. Digitale verktøy og medier har en sentral plass i undervisning. Vi legger vekt på at studentene utvikler ferdigheter i å bruke IKT, og at de oppøver et kritisk og reflektert forhold til internett og sosiale medier.

Flerkulturell forståelse er et eget tema i samfunnsfag, og i tillegg et gjennomgripende perspektiv i fagdidaktiske tilnærminger og i tilknytning til praksis. Det flerkulturelle perspektivet i samfunnsfag inkluderer levemåter, etnisitet, kjønn og klasse. En forståelse for mangfoldet i skole og samfunn vil gi bedre forutsetninger for tilpasset opplæring i klasserommet.

Gjennom arbeidsmåter og varierte vurderingsformer arbeider vi med bevisstgjøring om og kompetanseutvikling i både grunnleggende ferdigheter og elevvurdering i samfunnsfag.

Undervisningen bygger på, og henter inspirasjon fra nyere faglig og fagdidaktisk forskning. Studenten vil få innsikt i, og opplæring i samfunnsvitenskapelige og historiefaglige arbeidsmåter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Gruppeoppgave, muntlig presentasjon knyttet til det norske samfunn (geografi, politikk, moderne historie).
  • Fagartikkel fra perioden i nyere norsk historie. Selvvalgt problemstilling. Om lag 2500 ord.
  • Forberedelse og deltakelse på eksamensseminar.

Vurdering og eksamen

Muntlig individuell eksamen. Eksamen vil være en kombinasjon av presentasjon av arbeidskrav i nyere norsk historie i emne 4 og prøving i pensumrelaterte emner i emne 3 og 4. Nærmere beskrivelse av rammene for muntlig eksamen vil foreligge ved semesterstart.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor.