Programplaner og emneplaner - Student
G5SAM3401 Bærekraftig utvikling, demokrati og menneskerettigheter Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Course 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Emnet skal gi grunnleggende kultur- og religionsforståelse. Emnet omfatter de religiøse tradisjonene jødedom, kristendom og islam og deres grunnleggende ideer og praksiser. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk tilnærming til fagstoffet og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning. Emnet innbefatter også fagdidaktikk med fokus på historiske perspektiver og grunnleggende prinsipper, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i forhold til mangfold og inkludering.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide med samfunnsverdier og holdninger i grunnskolens samfunnsfag
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt perspektiv med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
- kan anvende faglig kunnskap og resultat fra forsknings- og utviklingsarbeid
- kan arbeide selvstendig med faglige og fagdidaktiske spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
- kan ta i bruk og veilede elever i sentrale samfunnsfaglige metoder
- kan arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
Generell kompetanse
Studenten
- kan oppdatere seg faglig og reflektere over egen praksis
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene skal bli kjent med en rekke metoder for å innsamle, bearbeide og videreformidle fagstoff i samfunnsfag. Digitale verktøy og medier har en sentral plass i undervisning. Vi legger vekt på at studentene utvikler ferdigheter i å bruke IKT, og at de oppøver et kritisk og reflektert forhold til internett og sosiale medier.
Flerkulturell forståelse er et eget tema i samfunnsfag, og i tillegg et gjennomgripende perspektiv i fagdidaktiske tilnærminger og i tilknytning til praksis. Det flerkulturelle perspektivet i samfunnsfag inkluderer levemåter, etnisitet, kjønn og klasse. En forståelse for mangfoldet i skole og samfunn vil gi bedre forutsetninger for tilpasset opplæring i klasserommet.
Gjennom arbeidsmåter og varierte vurderingsformer arbeider vi med bevisstgjøring om og kompetanseutvikling i både grunnleggende ferdigheter og elevvurdering i samfunnsfag.
Undervisningen bygger på, og henter inspirasjon fra nyere faglig og fagdidaktisk forskning. Studenten vil få innsikt i, og opplæring i samfunnsvitenskapelige og historiefaglige arbeidsmåter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse i gruppearbeid i forbindelse med fellesuken om det miljøbevisste menneske.
- Deltakelse i arbeid og framføringer knyttet til den flerfaglige uken om entreprenørskap.
- Deltakelse i prosjektarbeid og prosjektframføring om bærekraftig utvikling
- Gruppeoppgave. Lage et radioprogram som tematiserer menneskerettigheter.
- Læremiddelanalyse
Vurdering og eksamen
Individuell fordypningsoppgave (omfang om lag 4000 ord). Fordypningsoppgaven skal bygge på et prosjektarbeid om bærekraftig utvikling. Oppgaven skal inkludere både et faglig og et fagdidaktisk perspektiv. Nærmere beskrivelse av rammene for oppgaven vil foreligge ved semesterstart.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.