Programplaner og emneplaner - Student
G5SAM3300 Norsk og europeisk eldre historie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian and European History until the beginning of the 19th Century
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, og verden fra antikken til i dag
- har kunnskap om de lange linjer i historien, fra elvekulturer til det postindustrielle samfunn
- har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
- har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
- har kunnskap om ungdoms historieforståelse og historiebruk
- har kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier
- kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 5.-10. trinn
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
- kan lede elever i selvstendig arbeid innenfor fagets rammer
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
-
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene skal bli kjent med en rekke metoder for å innsamle, bearbeide og videreformidle fagstoff i samfunnsfag. Digitale verktøy og medier har en sentral plass i undervisning. Vi legger vekt på at studentene utvikler ferdigheter i å bruke IKT, og at de oppøver et kritisk og reflektert forhold til internett og sosiale medier.
Flerkulturell forståelse er et eget tema i samfunnsfag, og i tillegg et gjennomgripende perspektiv i fagdidaktiske tilnærminger og i tilknytning til praksis. Det flerkulturelle perspektivet i samfunnsfag inkluderer levemåter, etnisitet, kjønn og klasse. En forståelse for mangfoldet i skole og samfunn vil gi bedre forutsetninger for tilpasset opplæring i klasserommet.
Gjennom arbeidsmåter og varierte vurderingsformer arbeider vi med bevisstgjøring og kompetanseutvikling om både grunnleggende ferdigheter og elevvurdering i samfunnsfag.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse
- Fagartikkel med selvvalgt problemstilling knyttet til temaet «norsk historie».
- Skriftlig tekst om metakognitive læringsstrategier i omkring temaet Europa.
-
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen med forberedelsestid. Studentene velger oppgave ut fra to oppgitte alternativer og forbereder seg i to timer før eksamen. Temaer kan hentes fra Emne 3 og 4. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Inntil 30 paginerte sider egenproduserte notater fra forelesninger, seminarer, kollokvier, ekskursjoner og litteraturlesing kan benyttes ved to timers forberedelse til muntlig eksamen. Forberedelse skjer under tilsyn.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.