EPN-V2

G5SAM3300 Norsk og europeisk eldre historie Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian and European History until the beginning of the 19th Century
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, og verden fra antikken til i dag
    • har kunnskap om de lange linjer i historien, fra elvekulturer til det postindustrielle samfunn
    • har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
    • har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
    • har kunnskap om ungdoms historieforståelse og historiebruk
    • har kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier
    • kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 5.-10. trinn

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
    • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
    • kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
    • kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
    • kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
    • kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
    • kan lede elever i selvstendig arbeid innenfor fagets rammer

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
    • kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
    • kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studentene skal bli kjent med en rekke metoder for å innsamle, bearbeide og videreformidle fagstoff i samfunnsfag. Digitale verktøy og medier har en sentral plass i undervisning. Vi legger vekt på at studentene utvikler ferdigheter i å bruke IKT, og at de oppøver et kritisk og reflektert forhold til internett og sosiale medier.

    Flerkulturell forståelse er et eget tema i samfunnsfag, og i tillegg et gjennomgripende perspektiv i fagdidaktiske tilnærminger og i tilknytning til praksis. Det flerkulturelle perspektivet i samfunnsfag inkluderer levemåter, etnisitet, kjønn og klasse. En forståelse for mangfoldet i skole og samfunn vil gi bedre forutsetninger for tilpasset opplæring i klasserommet.

    Gjennom arbeidsmåter og varierte vurderingsformer arbeider vi med bevisstgjøring og kompetanseutvikling om både grunnleggende ferdigheter og elevvurdering i samfunnsfag.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse

    • Fagartikkel med selvvalgt problemstilling knyttet til temaet «norsk historie».
    • Skriftlig tekst om metakognitive læringsstrategier i omkring temaet Europa.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen med forberedelsestid. Studentene velger oppgave ut fra to oppgitte alternativer og forbereder seg i to timer før eksamen. Temaer kan hentes fra Emne 3 og 4. Nærmere retningslinjer for notater ved eksamen blir gitt ved studiestart.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Inntil 30 paginerte sider egenproduserte notater fra forelesninger, seminarer, kollokvier, ekskursjoner og litteraturlesing kan benyttes ved to timers forberedelse til muntlig eksamen. Forberedelse skjer under tilsyn.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.