EPN-V2

G5RLE3600 Religion, Ethics and Didactics Course description

Course name in Norwegian
Religion, etikk og fagdidaktikk
Study programme
Religion, Philosophies of Life and Ethics 2, Grade 5-10
Religion, Philosophies of Life and Ethics for Teachers, Grades 5-10
School Subjects for Physical Education and Sports
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Se omtale av praksis i programplanen

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • jødedom, kristendom, islam, nyreligiøsitet og annet religiøst mangfold i historisk og aktuelt perspektiv, med vekt på europeiske og globale forhold
  • kristendommens historie fra reformasjonen til nyere tid
  • hellige tekster med sentrale fortellinger i religionene, deres litterære uttrykk og sjangrer, samtvirkningshistorie
  • hermeneutikk og historisk-vitenskapelige perspektiv på tekstene
  • komparasjon av religiøse tradisjoner
  • ulike etiske perspektiver, som universalisme og partikularisme
  • religiøse, humanistiske og naturalistiske verdiperspektiver i møte med aktuelle utfordringer
  • FNs internasjonale konvensjoner om menneskerettighetene og ILO-konvensjonen om urfolk og stammefolk i selvstendige stater, samt aktuell diskusjon om menneskerettighetsbegrepet

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke et bredt utvalg av varierte arbeidsmåter med vekt på utforskende samtaler
  • vurdere lærebøker og andre læremidler i faget
  • reflektere over rollen som RLE-lærer
  • integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen
  • tolke hvordan tekster, kunst og arkitektur uttrykker mening i RLE-emnene, gjennom sjangrer, symboler, metaforer og andre virkemidler
  • bruke digitale verktøy med vekt på kildekritikk og etikk

Generell kompetanse

Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
  • har forståelse for rollen som verdiformidler i den flerkulturelle skolen

Content

Se programplanen.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Se programplanen.

Assessment

Se programplanen.

Permitted exam materials and equipment

Se programplanen.

Grading scale

Se programplanen.

Examiners

Se programplanen.