EPN-V2

G5RLE3500 Kultur- og religionsforståelse, med religion, livssyn, filosofi og fagdidaktikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Religious and Cultural Studies, Philosophies og Life, Philosophy and Didactics
Studieprogram
Religion, livssyn og etikk for 2 for 5.-10. trinn i grunnskolen
Religion, livssyn og etikk, trinn 5-10
Skolefag for kroppsøving og idrettsfag
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Se omtale av praksisi programplanen

Forkunnskapskrav

Se omtale av praksis i programplanen

Læringsutbytte

Se omtale av praksis i programplanen

Innhold

Se omtale av praksis i programplanen

Arbeids- og undervisningsformer

Se omtale av praksis i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen. Dette kravet er begrunnet i studiets vektlegging av studentmedvirkning, samarbeidslæring, dialog og diskusjoner. Viktig læring skjer i samhandling med andre, blant annet gjennom å høre og forholde seg til andres kunnskaper og erfaringer og gjennom å måtte resonnere og forklare for andre, en avgjørende kompetanse for kommende RLE-lærere. Uten studentenes tilstedeværelse faller læring av en slik kompetanse bort, både for den enkelte student og for læringsfellesskapet. I spesielle tilfeller kan det etter søknad gjøres unntak fra deler av disse kravene, eventuelt stilles krav om tilsvarende aktiviteter.

Muligheten for å gjøre kompensatoriske aktiviteter når fraværet overstiger 20 %, gjelder fram til 40 % fravær fra undervisningen på hvert emne. Dersom fraværet overskrider 40 % av undervisningen på de respektive emnene, har studenten ikke oppfylt kravene for å gå opp til eksamen og må ta emnet på nytt. Dette gjelder uavhengig av årsaken til fraværet.

  • Deltakelse i gruppearbeid i forbindelse med fellesuken om det miljøbevisste menneske (tredje studieår).
  • Deltakelse i arbeid og framføringer knyttet til den flerfaglige uka om entreprenørskap (tredje studieår).
  • Deltakelse i byvandring i Oslo (verksted).
  • Deltakelse i fagdidaktisk seminar med grunnskolelærer. Fravær fra verkstedet kan kompenseres etter avtale med faglærer.
  • Veiledning i forbindelse med den fagdidaktiske fordypningsoppgaven.
  • Deltakelse på ekskursjoner til sikhtempel og til Humanismens hus. Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonene er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver om lag én A4-side fra besøket.
  • Hvert annet år tilbys, om mulig, studietur til India. Studieturen regnes som en fordypning. Det tilbys alternative fordypninger: Arbeid med digitale læremidler i RLE og fordypning i filosofi og muntlige ferdigheter. Alle deltar på en av disse fordypningene som tilbys. Det er ulike arbeidskrav knyttet til de alternative fordypningene.

Vurdering og eksamen

Se omtale av praksis i programplanen

Hjelpemidler ved eksamen

Se omtale av praksis i programplanen

Vurderingsuttrykk

Se omtale av praksis i programplanen

Sensorordning

Se omtale av praksis i programplanen