EPN-V2

G5RLE3200 RLE Emne 4 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
Religion and Ethics, 5-10 Grade, Module 4
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal gjennom dette emnet etablere en forståelse for journalistiske bilders egenskaper. Emnet belyser forholdet mellom bilders egenskaper og menneskets visuelle persepsjon og kultur. I tillegg ser emnet på hvilke krav som stilles til journalistiske bilder utfra journalistikkens krav om sannferdighet. Studentene lærer å analysere mediebilder med et begrepsapparat som gir mening i en arbeidssituasjon.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

Læringsutbytte

Knowledge

After completion of the course, the student has

  • knowledge of universal design and the purpose behind this concept
  • an understanding of the difference between universal design and accessibility
  • knowledge of user diversity and user needs in relation to the design of ICT solutions in general, and libraries and archives in particular
  • knowledge of relevant conventions, legislations and guidelines
  • an understanding of usability and user testing

Skills

After completion of the course, the student is able to

  • carry out user analyses, based on different user demographics and contexts
  • conduct a selection of accessibility tests
  • evaluate whether products and services are universally designed

General competences

After completion of the course, the student

  • is aware of user diversity and potential barriers against equal participation in society
  • understands legislation and measures for developing an inclusive society

Innhold

Se fagplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

The course consists of lectures, group work, labs and self-study.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

A compulsory oral presentation of an academic paper on a relevant topic related to universal design. The presentation is either individual or a collaboration between two students. Course requirements must be completed and approved before the student can hand in the exam.

Vurdering og eksamen

Emnet har følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter:

  • Tre oppgaver, en for hvert delemne. Hver besvarelse har en lengde mellom 2000 og 3500 ord.
  • Til hver av de tre oppgavene hører evalueringer av to medstudenters oppgaver. Omfang 150-350 ord pr. evaluering.
  • Deltakelse på de til sammen åtte samlingsdagene.

Det er mulig å ha to fraværsdager i løpet av emnet som helhet og likevel kunne ta eksamen. Fravær ut over dette kompenseres med relevante tilleggsoppgaver uavhengig av grunn til fraværet.

Studentene må få godkjent alle arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides en gang og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen er en tre dagers hjemmeeksamen. Omfang: maksimalt 3000 ord. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Til eksamen vil studentene kunne bli prøvd i alt stoff som er gjennomgått i undervisningen. Dette gjelder også stoff som ikke er dekket spesielt i pensum.

Vurderingsuttrykk

The written examination is assessed by an internal and an external examiner. The external examiner grades a random sample consisting of approx. 25 percent. The grades given for this sample provide a basis for internal examiners.

Sensorordning

Gradert skala A-F