EPN-V2

G5RLE2100 RLE Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
Religion and Ethics, 5-10 Grade, Module 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi grunnleggende kultur- og religionsforståelse. Emnet omfatter de religiøse tradisjonene jødedom, kristendom og islam og deres grunnleggende ideer og praksiser. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk tilnærming til fagstoffet og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning. Emnet innbefatter også fagdidaktikk med fokus på historiske perspektiver og grunnleggende prinsipper, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i forhold til mangfold og inkludering.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • grunnleggende kultur- og religionsforståelse
  • religionshistorie og religionsvitenskapelig tenkemåte
  • grunnskolefagets historie i hovedtrekk; begrunnelse, innhold og formål
  • religions- og livssynsmangfoldet i grunnskolen
  • jødedom, kristendom og islam: grunnleggende trosinnhold og oppfatninger, praksis, etikk og estetiske uttrykk
  • jødedom, kristendom og islam: innhold og betydning av religiøse seremonier og høytider, kunnskap om hellige rom
  • jødedom, kristendom og islam: ulike forståelser av gud/det guddommelige og ulike forståelser av forholdet mellom tradisjonene
  • jødedom, kristendom og islam: hellige teksters hovedinnhold, historiske bakgrunn og sentrale fortellinger
  • kristendommens historie fram til og med reformasjonen
  • sentrale arbeidsmåter og vurderingsformer i faget i forhold til de aktuelle trinnene

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre en inkluderende undervisning som gir rom for ulike perspektiver på religion og livssyn
  • planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
  • sette seg inn i unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette
  • samtale med unge om forhold som oppstår i forbindelse med vanskelige livssituasjoner
  • bruke sentrale arbeidsmåter med vekt på dialog, utforskning, sammenlikning og kritisk og analytisk arbeid i undervisning og læring
  • samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
  • gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elevar med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
  • legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i undervisningen
  • kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
  • reflektere kritisk over innholdet i faget, over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
  • bruke internett og digitale læremidler på ein kritisk og pedagogisk måte i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
  • har forståelse for rollen som verdiformidler i den flerkulturelle skolen

Innhold

The admission requirements are, in accordance with the Regulations concerning Admission to Higher Education, the Higher Education Entrance Qualification or prior learning and work experience. The nursing programme also has special admission requirements.

  • An average grade of 3 or better is required in the subject Norwegian Vg3 (393 hours) from Norwegian upper secondary school (average of all the grades awarded in Norwegian first-choice form, second-choice form and oral).
  • An average of 3 or better in the common subject mathematics (224 hours). The grade requirement in mathematics does not apply to applicants who can document the completion of programme subjects in mathematics with a scope of at least 140 hours or equivalent.

Students must submit a transcript of police records at the start of the programme.

The use of clothing that covers the face is incompatible with taking the programme's theoretical and practical training courses. During the programme's periods of clinical training, the students must comply with the clothing regulations in force at all times at the institution where their practical training is taking place.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det stilles krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen. Dette kravet er begrunnet i studiets vektlegging av studentmedvirkning, samarbeidslæring, dialog og diskusjoner. Viktig læring skjer i samhandling med andre, blant annet gjennom å høre og forholde seg til andres kunnskaper og erfaringer og gjennom å måtte resonnere og forklare for andre, en avgjørende kompetanse for kommende-RLE lærere. Uten studentenes tilstedeværelse faller læring av en slik kompetanse bort, både for den enkelte student og for læringsfellesskapet. I spesielle tilfeller kan det etter søknad gjøres unntak fra deler av disse kravene, eventuelt stilles krav om tilsvarende aktiviteter.

Muligheten for å gjøre kompensatoriske aktiviteter når fraværet overstiger 20 %, gjelder fram til 40 % fravær fra undervisningen på hvert emne. Dersom fraværet overskrider 40 % av undervisningen på de respektive emnene, har studenten ikke oppfylt kravene for å gå opp til eksamen og må ta emnet på nytt. Dette gjelder uavhengig av årsaken til fraværet.

  • Deltakelse i to fagdidaktiske verksteder: fortellingsverksted og digitale læremidler i RLE-undervisningen.
  • Individuell veiledning i forbindelse med fordypningsoppgaven.
  • Deltakelse på ekskursjon til Den norske kirke, synagoge og moské. Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonen er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver om lag én A4-side fra besøket.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av en individuell, faglig fordypningsoppgave. Omfang: ca. 5000 ord. Studenten velger tema for oppgaven i samråd med faglærer. Temaet skal være knyttet til et av de faglige områdene på emne 1. Oppgaven skal også inneholde et fagdidaktisk perspektiv. Det er et arbeidskrav å motta individuell veiledning.

Dersom en student har fått karakteren F ved ordinær eksamen, skal det ved ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven. Dersom en student ikke leverer ved ordinær eksamen på grunn av sykdom (sykmelding kreves), skal oppgaven ferdigstilles til ny/utsatt eksamen. Ved ønske om forbedring av oppgaven, må ny oppgave leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

The Bachelor’s Programme in Nursing is a three-year programme of professional study (180 credits). Students who complete the programme are awarded a bachelor’s degree in Nursing (Bachelor of Nursing). The bachelor’s degree forms the basis for authorisation as a general nurse in accordance with the Act relating to Health Personnel.

;

The aim of nursing is to promote health, prevent, treat and help patients to cope with disease, and to ease suffering. Nursing is based on humanistic values and is both a field of knowledge and a profession. Nursing includes knowledge of physical, psychological, social and existential aspects of the human being. OsloMet has Norway's biggest research environment in nursing.;Research on the patients’ experiences and reactions to disease and suffering is a main focus, along with measures to support the patients to lead a healthy life and cope with disease. Patient safety is a key area of the programme. Microbiology and infection control are prioritised areas to meet the challenges in connection with antibiotic resistance and increased incidence of contagious diseases.

;

The nursing programme's knowledge base comprises nursing science, natural science, social sciences and the humanities. The programme is based on a holistic view of human beings with humanistic values. The requirement of the individual practitioner after graduating is to act professionally and ethically responsibly.

;

Throughout the course of study, the students will gain experience with patients in the specialist health service, in municipalities and city districts. OsloMet cooperates with the country's most competent treatment environments and our main cooperation partners are Oslo University Hospital, Akershus University Hospital, the City of Oslo and the municipalities of Romerrike.

;

Nurses encounter people of all ages, with different conditions, injuries and functional ability. In big cities and in the surrounding areas, the population consists of people from multiple ethnic origins and cultural backgrounds. During the study programme, the students will encounter this diversity and learn to provide healthcare in accordance with the patient’s cultural and linguistic background. Nurses have a duty to safeguard all individuals’ right to equal services.

;

Patient-centred nursing is practised via knowledge-based processes involving reasoning, which include mapping, assessment, decision-making and evaluation. The nursing profession consists of nursing and medical procedures, care and empathy, health counselling and information work, as well as facilitation in a health promoting environment. Nurses work with individuals and groups and

at the intersectoral system level. The professional group contributes to interprofessional cooperation and has part of the responsibility for ensuring that habilitation and rehabilitation processes maintain the user’s need for coordinated and cohesive services.

;

The programme description for the study is based on the national regulations relating to a common curriculum for health and social care education adopted by the Ministry of Education and Research, and the regulations relating to the national guidelines for nursing education adopted by the Ministry of Education and Research on the basis of the Act relating to Universities and University Colleges and the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University.

;

;

;

Relevance to working life

The bachelor’s degree in nursing qualifies students for work in all parts of the health services: hospitals, health centres, nursing homes, home nursing services, preventive health work, the occupational health service, offshore, the ambulance service and international aid organisations. The programme is also relevant for positions in the business sector.

Relevance to further studies

The bachelor’s programme qualifies students to take master’s degree programmes.

Sensorordning

The target group for the programme is people who wish to work with health promoting measures and people who are or could suffer from illness or failing health. As a nurse, you will also meet people in the final stages of life.