EPN-V2

G5PEL3100 Utvikling av lærerens profesjonelle rolle og identitet Emneplan

Engelsk emnenavn
Educational Theory and Teacher Knowledge of Pupil Characteristics: Pupils Who Learn
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Eksamen er et praktisk, skapende prosjekt med tilhørende skriftlig refleksjon og gjennomføres individuelt.;

1. Praktisk skapende arbeid

Et ferdigstilt praktisk skapende arbeid med skisser, material- og teknikkutprøvinger som vedlegg.

2. Skriftlig oppgave

Skriftlig refleksjon der fagteori, fagdidaktikk og HMS inngår. Omfang på 2000-2500 ord. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Arbeidet og den skriftlige refleksjonen vurderes samlet. Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått. Eksamensresultatet kan påklages.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.;

Forkunnskapskrav

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Læringsutbytte

Gradert skala A-F

Innhold

Emne 3 består av følgende tre temaer:

Tema 8: Skolen som organisasjon og institusjon:

  • Skolens utfordringer i et demokratisk og flerkulturelt samfunn.
  • Skole og undervisning i et historisk perspektiv.
  • Demokratisk oppdragelse og elevmedvirkning.
  • Organisasjons- og endringskunnskap.
  • Overganger mellom trinn og skoleslag.

Tema 9: Skolen som inkluderende fellesskap:

  • Lærerens utfordringer på skole - og klassenivå i møte med et sosialt, språklig, kulturelt og religiøst mangfold.
  • Håndtering av konflikter og mobbing på skole- og klassenivå.
  • Samarbeid med lokalt arbeids-, kultur - og samfunnsliv.
  • Ulike læringsarenaer med hensyn til utviklingen av grunnleggende ferdigheter.
  • Praktisk- estetiske læringsprosesser.

Tema 10: Lærerprofesjonalitet:

  • Danning og utvikling av læreridentitet og profesjonsetikk.
  • Didaktiske refleksjoner.
  • Samarbeid med relevante instanser utenfor skolen.
  • Utviklingssamtaler.
  • Profesjonelle verdivalg.

Arbeids- og undervisningsformer

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.;

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav må studentene avtale med den aktuelle faglærer i hvert enkelt tilfelle.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk.

  • Skriftlig fagnotat på motsatt målform . Studenter som ikke har valgt faget norsk i grunnskolelærerutdanningens trinn 5-10 skal levere et skriftlig fagnotat på omlag 1000 ord. I dette skriftlige arbeidet skal det benyttes motsatt målform av den studenten til vanlig bruker. Vurderes til godkjent/ikke godkjent av en faglærer i norsk.
  • Fagnotatet skal utvikles på grunnlag av pensumlitteratur, samt LK-06s generelle del.
  • Lage skriftlig case på en side og delta på dagsseminar om konflikthåndtering.
  • Deltakelse i flerfaglig uke om entreprenørskap og innovasjonsarbeid i yrkesliv og skole
  • Deltakelse på to-dagers prosjekt med tema Det miljøbevisste menneske. Prosjektet avsluttes med en forestilling.
  • Deltakelse på dagsseminar om skolejuss.

Studentenes forsknings- og utviklingsarbeid

  • Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.
  • Tredje studieår: Skriftlig fagnotat med framlegg i seminargruppe.
  • Analyse av forskningsartikler.

Frister for levering av arbeidskrav og tider for program med krav om deltakelse går fram av undervisningsplanen (se innledningen i fagplanen).

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke får deltatt på faglig aktiviteter med krav om deltakelse, avtaler i hvert enkelt tilfelle alternativt arbeidskrav med den aktuelle læreren.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering

Avsluttende vurdering gjennomføres i høstsemesteret og består av følgende eksamen:

  • Individuell skriftlig fagoppgave med tema Utvikling av lærerens profesjonelle rolle og identitet . Besvarelsen skal være på 3800-4000 ord. Fagoppgaven gjennomføres som en hjemmeeksamen over en uke.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen (samme tema). Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter A-F.

Vurderingskriterier

  • A: Fremragende. Fremragende prestasjon, som skiller seg klart ut. Vitner om særdeles god og sammenhengende fagforståelse, selvstendig refleksjon og gjennomarbeidede og interessante perspektiv og kunnskapsvurderinger. Særdeles god struktur og sammenheng i fremstillingene.
  • B: Meget god. Meget god prestasjon med omfattende og god fagforståelse, selvstendig refleksjon og gode kunnskapsvurderinger. Fremstillingene er sammenhengende og godt strukturert.
  • C: God. En solid prestasjon. Studenten viser alminnelig god fagforståelse og evne til selvstendig refleksjon. Studenten viser god oversikt over det sentrale kunnskapsstoffet.
  • D: Nokså god. Fremstillingene har noen mangler når det gjelder kunnskapsoversikt og sammenheng. Studentens forståelse og faglig refleksjon er ikke spesielt omfattende.
  • E: Tilstrekkelig. Prestasjonen tilfredsstiller minimumskrav til kunnskapsoversikt og faglig forståelse. Det er klare mangler i det som presenteres av fagkunnskap og forståelse. Det er mangelfull sammenheng i fremstillingene.
  • F: Ikke bestått. Prestasjonen tilfredsstiller ikke minimumskravene til kunnskapsoversikt, forståelse og til sammenheng i fremstillingene.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.