Programplaner og emneplaner - Student
G5PEL3100 Utvikling av lærerens profesjonelle rolle og identitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Educational Theory and Teacher Knowledge of Pupil Characteristics: Pupils Who Learn
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om organisasjon- og ledelse med relevans for forvaltning, tjenesteyting, styring og omstilling i offentlig virksomhet
- inngående kunnskap om endringsbehov og endringsatferd i organisasjoner
- kjennskap til nasjonale og internasjonale drivkrefter og forutsetninger for stabilitet og endring i offentlige virksomheter
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over organisasjon og ledelse som virkemiddel i offentlig sektor
- analysere organisasjonsforhold og identifisere utviklingsbehov i offentlige organisasjoner
- anvende; kunnskap om organisasjon og ledelse for å vurdere endringsstrategier og aktuelle organisatoriske løsninger
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende kunnskaper og;ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og;prosjekter innen administrasjon, styring og ledelse
- ha en aktiv rolle i fornyings- og omstillingsarbeid og bidra med kritiske perspektiver i slike prosesser
- anvende kunnskaper og;ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen;informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk
Forkunnskapskrav
Undervisningen gjennomføres som forelesninger, studentpresentasjoner, diskusjoner, gruppearbeid og oppgaveskriving. Stor grad av egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen av emnet.
Læringsutbytte
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Studenten skal levere;et presentasjonsnotat på;maks to sider;med tema og problemstilling for den individuelle semesteroppgaven (jf. Vurdering/eksamen).;
Arbeidskravet;må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet;ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Innhold
Emne 3 består av følgende tre temaer:
Tema 8: Skolen som organisasjon og institusjon:
- Skolens utfordringer i et demokratisk og flerkulturelt samfunn.
- Skole og undervisning i et historisk perspektiv.
- Demokratisk oppdragelse og elevmedvirkning.
- Organisasjons- og endringskunnskap.
- Overganger mellom trinn og skoleslag.
Tema 9: Skolen som inkluderende fellesskap:
- Lærerens utfordringer på skole - og klassenivå i møte med et sosialt, språklig, kulturelt og religiøst mangfold.
- Håndtering av konflikter og mobbing på skole- og klassenivå.
- Samarbeid med lokalt arbeids-, kultur - og samfunnsliv.
- Ulike læringsarenaer med hensyn til utviklingen av grunnleggende ferdigheter.
- Praktisk- estetiske læringsprosesser.
Tema 10: Lærerprofesjonalitet:
- Danning og utvikling av læreridentitet og profesjonsetikk.
- Didaktiske refleksjoner.
- Samarbeid med relevante instanser utenfor skolen.
- Utviklingssamtaler.
- Profesjonelle verdivalg.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A - F.
Vurdering og eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter A-F.
Vurderingskriterier
- A: Fremragende. Fremragende prestasjon, som skiller seg klart ut. Vitner om særdeles god og sammenhengende fagforståelse, selvstendig refleksjon og gjennomarbeidede og interessante perspektiv og kunnskapsvurderinger. Særdeles god struktur og sammenheng i fremstillingene.
- B: Meget god. Meget god prestasjon med omfattende og god fagforståelse, selvstendig refleksjon og gode kunnskapsvurderinger. Fremstillingene er sammenhengende og godt strukturert.
- C: God. En solid prestasjon. Studenten viser alminnelig god fagforståelse og evne til selvstendig refleksjon. Studenten viser god oversikt over det sentrale kunnskapsstoffet.
- D: Nokså god. Fremstillingene har noen mangler når det gjelder kunnskapsoversikt og sammenheng. Studentens forståelse og faglig refleksjon er ikke spesielt omfattende.
- E: Tilstrekkelig. Prestasjonen tilfredsstiller minimumskrav til kunnskapsoversikt og faglig forståelse. Det er klare mangler i det som presenteres av fagkunnskap og forståelse. Det er mangelfull sammenheng i fremstillingene.
- F: Ikke bestått. Prestasjonen tilfredsstiller ikke minimumskravene til kunnskapsoversikt, forståelse og til sammenheng i fremstillingene.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.