Programplaner og emneplaner - Student
G5PEL3100 Utvikling av lærerens profesjonelle rolle og identitet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Educational Theory and Teacher Knowledge of Pupil Characteristics: Pupils Who Learn
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Arbeidsmåtene vil være praktisk undervisning, forelesninger, kollokviearbeid, diskusjoner, individuelt skriftlig arbeid, studiebesøk, gruppearbeid med fremlegg, drama/teaterverksted og teaterbesøk.
I studiet vil studentene observere, delta og tilrettelegge for lek med utgangspunkt i spontane situasjoner og i mer planlagte estetiske forløp i barnehagehverdagen.
Tilbud om studietur
I emnet vil studentene og faglærerne planlegge en tredagers studietur til en barneteaterfestival i Skandinavia. Kostnader: 3000 - 4000 kroner. Studieturen betales i sin helhet av studentene selv. Prisen vil kunne variere etter studentenes valg av reisemåte og overnatting. Studenter som ikke har anledning til å reise vil få alternative tilbud.
Forkunnskapskrav
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Læringsutbytte
Del 1 vurderes av to interne sensorer. Del 2 vurderes av to interne og én ekstern sensor.
Innhold
Emne 3 består av følgende tre temaer:
Tema 8: Skolen som organisasjon og institusjon:
- Skolens utfordringer i et demokratisk og flerkulturelt samfunn.
- Skole og undervisning i et historisk perspektiv.
- Demokratisk oppdragelse og elevmedvirkning.
- Organisasjons- og endringskunnskap.
- Overganger mellom trinn og skoleslag.
Tema 9: Skolen som inkluderende fellesskap:
- Lærerens utfordringer på skole - og klassenivå i møte med et sosialt, språklig, kulturelt og religiøst mangfold.
- Håndtering av konflikter og mobbing på skole- og klassenivå.
- Samarbeid med lokalt arbeids-, kultur - og samfunnsliv.
- Ulike læringsarenaer med hensyn til utviklingen av grunnleggende ferdigheter.
- Praktisk- estetiske læringsprosesser.
Tema 10: Lærerprofesjonalitet:
- Danning og utvikling av læreridentitet og profesjonsetikk.
- Didaktiske refleksjoner.
- Samarbeid med relevante instanser utenfor skolen.
- Utviklingssamtaler.
- Profesjonelle verdivalg.
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A – F
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav må studentene avtale med den aktuelle faglærer i hvert enkelt tilfelle.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak får ingen nye forsøk.
- Skriftlig fagnotat på motsatt målform . Studenter som ikke har valgt faget norsk i grunnskolelærerutdanningens trinn 5-10 skal levere et skriftlig fagnotat på omlag 1000 ord. I dette skriftlige arbeidet skal det benyttes motsatt målform av den studenten til vanlig bruker. Vurderes til godkjent/ikke godkjent av en faglærer i norsk.
- Fagnotatet skal utvikles på grunnlag av pensumlitteratur, samt LK-06s generelle del.
- Lage skriftlig case på en side og delta på dagsseminar om konflikthåndtering.
- Deltakelse i flerfaglig uke om entreprenørskap og innovasjonsarbeid i yrkesliv og skole
- Deltakelse på to-dagers prosjekt med tema Det miljøbevisste menneske. Prosjektet avsluttes med en forestilling.
- Deltakelse på dagsseminar om skolejuss.
Studentenes forsknings- og utviklingsarbeid
- Studentene skal i løpet av studiet utvikle kompetanse til å forstå sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis og utvikle sin egen forsknings- og utviklingskompetanse.
- Tredje studieår: Skriftlig fagnotat med framlegg i seminargruppe.
- Analyse av forskningsartikler.
Frister for levering av arbeidskrav og tider for program med krav om deltakelse går fram av undervisningsplanen (se innledningen i fagplanen).
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over, medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke får deltatt på faglig aktiviteter med krav om deltakelse, avtaler i hvert enkelt tilfelle alternativt arbeidskrav med den aktuelle læreren.
Vurdering og eksamen
Se fagplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter A-F.
Vurderingskriterier
- A: Fremragende. Fremragende prestasjon, som skiller seg klart ut. Vitner om særdeles god og sammenhengende fagforståelse, selvstendig refleksjon og gjennomarbeidede og interessante perspektiv og kunnskapsvurderinger. Særdeles god struktur og sammenheng i fremstillingene.
- B: Meget god. Meget god prestasjon med omfattende og god fagforståelse, selvstendig refleksjon og gode kunnskapsvurderinger. Fremstillingene er sammenhengende og godt strukturert.
- C: God. En solid prestasjon. Studenten viser alminnelig god fagforståelse og evne til selvstendig refleksjon. Studenten viser god oversikt over det sentrale kunnskapsstoffet.
- D: Nokså god. Fremstillingene har noen mangler når det gjelder kunnskapsoversikt og sammenheng. Studentens forståelse og faglig refleksjon er ikke spesielt omfattende.
- E: Tilstrekkelig. Prestasjonen tilfredsstiller minimumskrav til kunnskapsoversikt og faglig forståelse. Det er klare mangler i det som presenteres av fagkunnskap og forståelse. Det er mangelfull sammenheng i fremstillingene.
- F: Ikke bestått. Prestasjonen tilfredsstiller ikke minimumskravene til kunnskapsoversikt, forståelse og til sammenheng i fremstillingene.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.