EPN

G5NAT3110 Naturfag Emne 3 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences, 5-10 Grade, Module 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Se fagplanen.

Forkunnskapskrav

Ingen. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om årsaker til usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater, og hvordan disse vurderes og håndteres
  • har kjennskap til eksempler på hvordan naturvitenskapene har utviklet seg gjennom historien
  • har kunnskaper om grunnleggende magnetisme, elektronikk, elektrisitet og det elektriske energisystemet, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
  • har gode kunnskaper om energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
  • har kjennskap til kreftene i naturen, atom- og kjernefysikk og samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse av kjerneenergi
  • har kjennskap til eksempler på teknologi som har ført til store sprang i historien
  • har kjennskap til hvordan universet har oppstått og utviklet seg, og hvordan romfart og romforskning har bidratt til kunnskap om solsystemet og universet
  • har kunnskap om kjemiske stoffer og deres reaksjoner på et kvantitativt nivå
  • har kjennskap til sentrale laboratorieteknikker og tester med relevans til kjemi i hverdagen og miljøet
  • har kjennskap til oppbygning av viktige organiske stoffgrupper og egenskaper, samt deres betydning for levende organismer og miljøet
  • har kunnskap om kroppens organsystemer, fosterutvikling og fødsel
  • har kjennskap til helsemessige aspekter relatert til humanfysiologien
  • har kunnskap om pubertet, seksualitet og helsemessige tema knyttet til dette
  • har kjennskap til næringsstoffer og kan sette disse i sammenheng med kosthold og livsstilsykdommer
  • har oversikt over cellens oppbygging og viktige livsprosesser, kjenner til forskjeller mellom celletyper og kan beskrive hvordan celler deler seg
  • har forståelse av DNA-molekylets funksjon både som arvestoff og i styring og regulering i cellen, og kjenner mekanismer for hvordan egenskaper hos levende organismer påvirkes av arv og miljø
  • har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak biologisk evolusjon, og evolusjon som grunnlaget for moderne biologi
  • har oversikt over virkninger av rusmidler og rusmiddelrelaterte helseskader
  • har kjennskap til de mest sentrale stoffers kretsløp i naturen, og hvordan dette kan knyttes til miljøspørsmål og andre hovedområder i naturfag
  • har oversikt over global oppvarming, og miljøutfordringer knyttet til kjemiske stoffers innvirkning på miljøet, samt konsekvenser av disse miljøutfordringene 

Ferdigheter

Studenten

  • kan håndtere kjemikalier og lage kjemiske blandinger og løsninger
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til bruk av elektronikk
  • kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
  • kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
  • kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer
  • kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og gi tilpasset tilbakemelding
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
  • kan bruke faget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Innhold

Emne III er delt inn i sju hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 2.
  • Fysikk 2.
  • Teknologi i skolen 2.
  • Kjemi 2.
  • Det miljøbevisste menneske 2.
  • Jorda, planeten som ble levende 2.
  • Kropp og helse.

Naturfagdidaktikk 2

Temaet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer på 5.-10. trinn i grunnskolen. Det undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.

Naturfag i skolen:

  • Naturfagdidaktisk forskning.
  • TIMSS og PISA.
  • ASE konferansen.

Vurdering:

  • Vurdere læringsutbytte.
  • Sluttvurdering.

Varierte arbeidsformer:

  • Elever som forskere i naturfag.
  • Åpne forsøk og variasjon av parameter.

Grunnleggende ferdigheter:

  • Regning i naturfag (diagrammer, grafer ol.).
  • Fagtekster.

Fysikk 2

Temaet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning på grunnskolens 5.-10. trinn.

  • Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk.
  • Undervisning og læring av begreper som brukes om
    • elektrisitet, magnetisme og elektronikk
    • energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
    • atom- og kjernefysikk
    • solsystemet, universet, universets utvikling, romfart og romforskning
  • Samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse av kjerneenergi
  • Om praktisk arbeid i fysikk

Teknologi i skolen 2

Temaet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.

  • Teknologi og teknologididaktikk.
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter innen elektrisitet, elektronikk og elektroniske kommunikasjonssystemer. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.

Kjemi 2

Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i 5.¿10. klasse.

  • Organiske stoffer i hverdagen.
  • Næringsstoffer.
  • Beregninger og tillaging av løsninger.
  • Mer om syrer og baser.
  • Mer om redoksreaksjoner.

Det miljøbevisste mennesket 2

Temaet omfatter kunnskap om miljøutfordringer og miljøundervisning i skolen. Det er delvis prosjektorganisert.

  • Prosjektarbeid som metode.
  • Miljøundervisning i skolen.
  • Bærekraftig utvikling og miljøutfordringer.

Jorda, planeten som ble levende 2

Temaet omfatter emner fra geofag og biologi med vekt på evolusjon.

  • Darwins evolusjonsteori og tidlige teorier om utvikling.
  • Biologiske mekanismer bak evolusjon.
  • Mer om tilpasninger til miljø i et naturlig økosystem.

Kropp og helse

Temaet gir kunnskap om kroppens organsystemer, en innføring i cellenes biologi, hvordan egenskaper påvirkes av arvestoffet og miljøet og kunnskaper om aktuelle emner innenfor helse og livsstil. Emnet belyser

  • Utvalgte organsystemer (fordøyelsessystemet, urinveissystemet, sirkulasjon og respirasjon, hormoner, nervesystemet og sansene, skjelett og muskler).
  • Immunforsvaret.
  • Fra befruktning til voksen, pubertet.
  • Cellebiologi (eukaryote celler).
  • DNA-molekylet, genetikk og bioteknologi.
  • Helse og livsstil.
  • Rusmidler og skader fra rusmidler.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens digitale læringsplattform. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 3 kan avlegges:

I hovedtemaet Naturfagdidaktikk 2:

  • Et individuelt -over-tid--prosjekt med framlegg (fem minutter) Det knyttes IKT-krav til prosjektet.
  • Grupperapport fra praksis inkludert individuell del (ca. 2000 ord).
  • Deltakelse på naturfagkonferansen (en dag).
  • Gruppepresentasjon fra ASE-konferansen eller fra alternativ konferanse for de som ikke har deltatt på studieturen (15 minutters presentasjon).

I hovedtemaet -Fysikk 2-:

  • Individuell praktisk prøve (ca. 20 minutter).

I hovedtemaet -Teknologi i skolen 2-:

  • Individuelt Loddesertifikat (en time).
  • Designe og lage et teknologisk produkt med vurdering og dokumentasjon etter nærmere definerte spesifikasjoner (30 minutters presentasjon og grupperapport ca. 1500 ord).

I hovedtemaet -Kjemi 2-:

  • Individuell prøve i navn og formler for organiske forbindelser (20 minutter).
  • Individuell flervalgstest i hovedemnet (to timer).

I hovedtemaet  -Det miljøbevisste mennesket 2 -;

  • Prosjektorganisert gruppearbeid (ca. fire studenter per gruppe).

I hovedtemaet -Jorda, planeten som ble levende 2-;

  • Objektsamling (20 objekter).

I hovedtemaet -Kropp og helse -;

  • Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til et av kroppens organsystemer, fremlegg i gruppe og individuell skriftlig rapport (30 minutters presentasjon og rapport ca. 1500 ord).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved manglende deltakelse er det kompensatoriske arbeidskrav.

I hovedtemaet -Det miljøbevisste mennesket 2 -;

  • Obligatorisk gruppeveiledning.
  • Tverrgruppeinformasjon.
  • Deltakelse på presentasjonsdag for prosjektarbeidet.

I hovedtemaet -Naturfagdidaktikk 2-:

  • Deltakelse på naturfagkonferanse (en dag).
  • Studietur. Studenter som ikke har anledning til å være med på studieturen, gjennomfører et tilsvarende arbeidsprogram med tilhørende arbeidskrav (se avsnittene «Arbeidskrav» og «Studietur»).
  • Deltakelse på presentasjon av faglig ASE-opplevelse eller alternativt arbeidsprogram.

I hovedtemaet  -Teknologi i skolen 2-

  • Deltakelse på presentasjonsdag for Teknologi i skolen 2.

I hovedtemaet  -Kropp og helse -:

  • Deltakelse på presentasjonsdag for kropp og helse.

I hovedtemaet -Jorda, planeten som ble levende 2-:

  • Feltkurs med for- og etterarbeid (inntil to dager).

Vurdering og eksamen

Eksamen i Emne III er en individuell muntlig eksamen med praktisk(e) innslag. Omfanget er 50 minutter forberedelsestid og 50 minutter eksaminering. Temaene gjøres kjent senest tre uker før eksamensdagen. Eksamen omfatter faglig teori, fagdidaktikk og praktisk arbeid knyttet til ett tema.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle trykte og skrevne hjelpemidler kan brukes i forberedelsestiden. Fagseksjonens samlinger er tilgjengelig. 

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter A-F 

Sensorordning

Eksamenen vurderes av intern og ekstern sensor.