EPN-V2

G5NAT2200 Naturfag Emne 2 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences, 5-10 Grade, Module 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Denne fagplanen i Naturfag bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn. Naturfag henter sine kunnskaper fra biologi, fysikk, kjemi, geofag, teknologi og naturfagdidaktikk. Faget i lærerutdanningen tar sikte på å utdanne lærere som skal kunne undervise naturfag som et helhetlig fag, tilpasset alle elever på 5. - 10. trinn.

Naturfag er både et teoretisk og et praktisk fag, og gjennom studiet skal studenten skaffe seg erfaring med varierte arbeidsformer. En grunnskolelærer skal kunne ta utgangspunkt i elevenes hverdagserfaringer og oppfatning av sammenhenger, og studenten skal derfor også gjøres kjent med forskningsbasert kunnskap om elevers naturfagforståelse.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til vanlige begrunnelser for naturfagets plass i skolen
  • har kunnskap om naturvitenskapens metoder og tenkemåter
  • har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
  • har oversikt over navn, egenskaper og karakteristiske trekk til noen vanlige arter/grupper av organismer
  • forstår hvordan vekselvirkning skjer innen og mellom økosystemets biotiske og abiotiske komponenter
  • har innsikt i hvordan økosystemer kan endres over tid, både som resultat av naturlige og menneskeskapte påvirkninger, samt konsekvenser av dette for det biologiske mangfoldet
  • har kjennskap til navn, egenskaper og karakteristiske trekk til vanlige mineraler og bergarter, og til hovedtrekkene i den geologiske utviklingen på jorda
  • har kjennskap til vanlige værelementer og lokale værfenomener
  • har kjennskap til begrepet bærekraftig utvikling og miljøutfordringer knyttet til biologisk mangfold
  • har oversikt over global oppvarming, og miljøutfordringer knyttet til kjemiske stoffers innvirkning på miljøet, samt konsekvenser av disse miljøutfordringene

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
  • kan anvende naturfaglige kunnskaper i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
  • kan anvende relevant naturfagsutstyr, modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
  • kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
  • kan tilrettelegge naturfagundervisning som fremmer alle grunnleggende ferdigheter
  • har strategier for å avdekke og eventuelt endre elevenes hverdagsforestillinger
  • kan drøfte problemstillinger i naturfagundervisningen knyttet til tilpasset opplæring og undervisning i et flerkulturelt miljø
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til utnyttelse og overføring av energi
  • kan bruke naturfaget som støttefag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • har god forståelse av sin egen rolle og praksis som naturfaglærer
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Innhold

Emne II er delt inn i fire hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk I.
  • Jorda, planeten som ble levende 1.
  • Teknologi i skolen 1.
  • Det miljøbevisste menneske I.

Naturfagdidaktikk 1

Emnet ivaretar kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å være naturfaglærer i grunnskolen. Emnet undervises både som eget tema, som del av de andre hovedtemaene og i flerfaglige sammenhenger.

Naturfag i skolen:

  • Fagets plass i skolen.
  • Læreplan.
  • Naturfag som kultur.

Vurdering:

  • Kompetanse og læringsmål.
  • Veiledning.

Praktisk arbeid:

  • Ferdigheter i praktisk arbeid og rapportskriving.
  • Feltarbeid.

Varierte arbeidsformer:

  • Ulike arbeidsformer i naturfag.
  • Nysgjerrigper.

Grunnleggende ferdigheter:

  • Lesing, skriving og argumentering.

Jorda, planeten som ble levende 1

Emnet omfatter emner fra geofag og biologi, med vekt på økologi, artskunnskap og bærekraftig utvikling. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid i biologi og geofag.

  • Økosystemer og populasjonsdynamikk.
  • Fotosyntese og celleånding, energioverganger.
  • Kretsløp i naturen (kretsløpene til C, N, P og H2O).
  • Det biologiske mangfoldet. Artskunnskap.
  • Suksesjon og menneskeskapte påvirkninger på økosystemer.
  • " Bærekraftig utvikling" og miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold.
  • Tilpasninger til miljø i et naturlig økosystem.
  • Livets og jordas opprinnelse - geologisk og biologisk utvikling.
  • Mineraler, bergarter og bergartsdannelse.
  • Vær og klima.

Teknologi i skolen 1

Emnet omfatter teknologi og teknologibegreper til skolebruk.

  • Teknologi og teknologididaktikk.
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv.

Det miljøbevisste menneske 1

Emnet omfatter kunnskap om miljøutfordringer og miljøundervisning i skolen.

  • Jordas klima.
  • Den normale drivhuseffekten, endring i drivhuseffekten og klimaendringer, årsaker, konsekvenser og tiltak.
  • FNs klimapanels scenarier for fremtidig klima.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Emne II kan avlegges:

I hovedemnet "Naturfagdidaktikk 1":

  • Individuell forsøksrapport (ca. 1500 ord).
  • Grupperapport fra praksis inkludert individuell del (ca. 2000 ord).

I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende":

  • Individuell artsprøve (20 minutter).
  • Test av sentrale begreper (to timer).
  • Individuell skriftlig feltkursrapport (ca. 1500 ord).

I hovedemnet "Teknologi i skolen 1":

  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet. Omfang 30 minutters presentasjon og prosjektrapport i gruppe (ca. 1000 ord).

I hovedemnet "Det miljøbevisste menneske 1":

  • Utvikle en argumenterende tekst (ca. 1500 ord).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi det er vanskelig å tilegne seg kunnskap om feltarbeid på egenhånd og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved manglende deltakelse er det kompensatoriske arbeidskrav.

I hovedtemaene «Teknologi i skolen I» og «Naturfagdidaktikk 2»:

  • Deltakelse på presentasjonsdag i teknologi i skolen.
  • Deltakelse på presentasjonsdag for arbeidskravet «Over-tid-prosjektet».

I hovedemnet "Jorda, planeten som ble levende":

  • Feltkurs med for- og etterarbeid (inntil tre dager).
  • Deltakelse på artsprøve.

Vurdering og eksamen

Eksamen i Emne II består av en digital mappe som skal inneholde tre selvvalgte arbeider blant arbeidskravene og et didaktisk refleksjonsdokument på 1500 ord ± 10 %. Nærmere retningslinjer for mappen gis ved oppstart av studiet. Mappen vurderes av to interne sensorer.

En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Karakterskala

Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått individuell skriftlig eksamen.

Ny/utsatt eksamen

Det vilbli organisert ny/utsatt innlevering av den digitale mappen. Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet mappe leveres til ny eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp.

Pensum emne 2

Totalt antall sider: Ca. 900.

Dahlin, L. K., Svorkmo, A. -G. & Voll, L. O. (2013). Teknologi og design i skolen . Oslo: Cappelen Akademisk. Kapittel 1 - 4 (ca. 60 s.)

Erlien, W. & Mork, S. M. (2010). Språk og digitale verktøy i naturfag, Oslo: Universitetsforlaget. (150 s.)

Kamperud, K. A., Nordholm, L. & Nygaard, N. E. (2004). Teknologi og design. Mangfoldig mekanikk - om mekanikk og mekaniske innretninger. Trondheim: Teknologi i skolen. Renate. (20 s.)

Hansen, P.J.K. (1999). «La oss snakke om været!» Værbok for lærere i grunnskolen. HiO-naotat 1999 nr.17. (24 sider: kap. 4, 5, 6, 7, 9. Ikke spesialbokser. Ny utgave ventet i 2015.)

Henriksen, T., Henriksen, E. K., & Svendby, T. (2005). Deilig er den himmel blå. Hentet fra: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/fys/FYS1010/v07/undervisningsmateriale/Hefte1.pdf (45 s.)

Henriksen, T. & Kanestrøm, I. (2012). Klima, drivhuseffekt, energi. Hentet fra:http://www.mn.uio.no/fysikk/forskning/grupper/biofysikk/Klima-2012-01-versjon.pdf (80 s.)

NB! Pensum i biologi avtales ved studiestart.

Kompendier

Naturfagseksjonen (red.) (2015): Digitalt kompendium i «Jorda, planeten som ble levende» (150 s.)

Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium i naturfagdidaktikk 2 (200 s.)

Naturfagseksjonen (red.) (2015): Kompendium i miljø (50 s.)

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.

Opptakskrav

Studenter i grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn.

Opptakskrav

Faget er tilgjengelig som valgfag for studenter ved grunnskolelærerutdanningen, i tråd med utdanningenes programplaner.