Programplaner og emneplaner - Student
G5NAT2100 Naturfag Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Natural Sciences, 5-10 Grade, Module 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte (hentet fra nasjonale retningslinjer) definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om navnsetting, oppbygning og egenskaper hos vanlige kjemiske stoffer, og hvordan periodesystemet kan brukes til å forklare dette
- har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
- har kjennskap til hvordan energibegrepet kan brukes i beskrivelsen av kjemiske prosesser
- har kunnskap om fysiske fenomener på makro og mikronivå knyttet til vann, luft, lyd og lys
- har kunnskap om mekanikk med spesielt fokus på energi og ulike energiformer, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
- har kunnskap om hverdagsforestillinger knyttet til relevant fagstoff
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i naturfag
- kan anvende naturfaglige kunnskaper i samtaler med elever om naturen og naturfaglige fenomener
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, modeller og praktiske aktiviteter som støtte for elevers læring
- kan anvende varierte undervisningsmetoder inne og ute, som fremmer elevers undring og læring i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan gjeldende læreplan for grunnskolen kan brukes som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kjenner krav til sikkerhet i naturfagundervisningen, og kan anvende disse i undervisningen
Innhold
Emne 1 er delt inn i to hovedtemaer:
- Fysikk 1.
- Kjemi 1.
Fysikk 1
Emnet omfatter grunnleggende fysiske begreper og fenomener og belyser didaktiske utfordringer knyttet til fysikkundervisning i grunnskolen.
- Fysikk i skolen og fysikkdidaktikk.
- Undervisning og læring av begreper som brukes om vann, luft, lyd og lys; kraft, arbeid, effekt og energi.
- Kjennskap til noen fysiske fenomener i dagliglivet, før og nå, knyttet til vann, luft, lyd, lys eller energibruk.
- Om praktisk arbeid i fysikk.
Kjemi I
Emnet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen.
- Kjemi i skolen og kjemididaktikk.
- Undervisning og læring av begreper som brukes om stoffer.
- Om praktisk arbeid i kjemi.
- Sikkerhet, oppbevaring og håndtering av stoffer.
- Grunnstoffene og periodesystemet.
- Stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur - belyst ved modeller.
- Generelt om kjemisk reaksjoner.
- Hovedtyper av kjemiske reaksjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Kriterier for hvert arbeidskrav, med tidsfrister, blir publisert på høgskolens læringsplattform.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i Emne 1 kan avlegges:
I hovedemnet ¿Fysikk 1¿:
- Gruppepresentasjon (ca. 30 minutter) og Individuell skriftlig rapport (ca. 1500 ord).
- Individuelt arbeid med beregninger i fysikk (en time).
I hovedemnet ¿Kjemi 1¿:
- Praktisk prøve i stoffkunnskap og laboratorieteknikker (20 minutter).
- Prøve i navn og formler for uorganiske forbindelser (20 minutter).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om deltakelse på de aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved manglende deltakelse er det kompensatoriske arbeidskrav.
I hovedemnene «Fysikk I»:
- Deltakelse på presentasjonsdag i fysikk I.
Annen faglig aktivitet med krav om deltakelse
- Deltakelse på faglig-pedagogisk dag i regionen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i Emne I består av en individuell praktisk eksamen inkludert rapportskriving, og med faglige spørsmål fra høstens pensumlitteratur. Eksamen har et omfang på fire timer. De praktiske oppgavene gjøres kjent minimum én uke før eksamensdagen. Nærmere retningslinjer og vurderingskriterier oppgis ved studiestart og publiseres på høgskolens digitale læringsplattform. Eksamen i høstsemesteret vurderes av to interne sensorer.
En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Karakterskala
Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp.
Pensum emne 1
Totalt antall sider: Ca. 480.
Frøyland, M., Hannisdal, A., Hannisdal, M., Haugan, J., Nyberg, J., Munkvik, M. & Synnes, K. (2007 -2009). Eureka! 8 ¿ 10, Naturfag for ungdomstrinnet. Oslo: Gyldendal forlag. Kapitlene oppgis ved studiestart, og bøkene kan lånes etter avtale. (70 s.)
Hannisdal, M. & Ringnes, V. (2013). Kjemi for lærere (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. Kapittel 1¿7. (ca. 150 s.)
Pople, S. (2001). Complete Physics . Oxford University Press. Kapittel 1 - 7 (130 s.). Det er også mulig å bruke en norsk fysikkbok. Nærmere beskjed om dette i undervisningen.
Kompendium
Naturfagseksjonen (red.) (2015). Kompendium i fysikkdidaktikk (100 s.)
Støttelitteratur for skriving av feltrapport:
Haraldsen, K. B., Isager, O. A, Poléo, T. & Stedje, B. (1991). Feltbiologi . Oslo: Universitetet I Oslo. Kompendium på LMS (30 s.)
Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.