EPN-V2

G5MUS2100 MUS Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
Music, 5-10 Grade, Module 1
Studieprogram
Musikk årsenhet 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om psykologiske og kulturelle faktorer som virker inn på utviklingen av barn og unges musikalitet, uttrykksformer, kreativitet og identitet
  • har grunnleggende kunnskap om norsk og internasjonal musikk fra ulike sjangre og musikkhistoriske epoker, om norsk og samisk tradisjonsmusikk og om musikk fra ulike kulturer
  • har kunnskap om grunnleggende musikkteori og ulike former for musikkanalyse
  • har kunnskap om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike former for samfunnsuttrykk, for eksempel i film og media, og om hvordan musikk kan være et formende element i slike sammenhenger
  • har kunnskaper om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring på 5. til 10.trinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen på varierte måter, uttrykke seg musikalsk og meningsfullt på eget hovedinstrument og akkompagnere sang på piano, gitar eller annet akkordinstrument
  • kan danse til og med musikk og mestre et representativt utvalg av tradisjonelle og moderne danser fra ulike kulturer til bruk i musikkundervisningen på 5. til 10. trinn
  • kan lede og instruere sang-, samspill- og danseprosesser med medstudenter og med elever på 5. til 10. trinn
  • kan lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer
  • kan komponere musikk på varierte måter, improvisere med instrument og stemme og lede improvisasjons- og komposisjonsprosesser for elever på 5. til 10. trinn
  • kan bruke analoge og digitale musikkinstrumenter og tekniske og elektroniske hjelpemidler med tanke på musikalsk skaping, formidlingsvirksomhet og musikkproduksjon
  • kan ta i bruk og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og læringsmateriell som over tid er utviklet i skolefaget musikk for 5. til 10. trinn
  • kan legge til rette for musikalsk opplæring og utvikling for elever med spesielle evner eller vansker
  • kan gjennomføre tilpasset opplæring for elever med ulik bakgrunn, ulike forutsetninger og interesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere faglig samarbeid og bruke musikk både som regifag og som støttefag i flerfaglig tema- og prosjektarbeid
  • har innsikt i og kan drøfte musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium ogkulturuttrykk i skolehverdagen og i et flerkulturelt samfunn
  • kan aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

  • Innlevering av to nærmere definerte lytte- og arbeidsoppgaver i musikkteori.
  • Prøve i musikkteori. Varighet: to timer.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til ¿godkjent¿ eller ¿ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ¿ikke godkjent¿, har anledning til maksimum én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Studietur til Ole Bull Akademiet på Voss. Studenter som ikke har anledning til å være med på studieturen, gjennomfører et tilsvarende arbeidsprogram.

Det er obligatorisk frammøte (minimum 80 prosent tilstedeværelse) i følgende faglige emner:

  • Spill på akkompagnementsinstrument.
  • Metodiske emner inkludert klassesang og bandsamspill.
  • Musikkteori (dersom ikke annet er avtalt).

Det vil normalt ikke gis fritak fra framføringer.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Kravet om deltakelse er knyttet til at læringen foregår i timene gjennom praktiske arbeidsmåter som musisering, komponering, sang, bevegelsesaktivitet, kor og lytting. Læringen er her avhengig av at studentene møter opp og deltar aktivt i undervisningen.

Vurdering og eksamen

Eksamenen er praktisk-metodisk i form av et utøvende prosjekt med tilhørende muntlig eksamen. Begge komponenter må gjennomføres for at vurdering skal kunne gis. Det legges vekt på en helhetlig vurdering av studenten.

  • Utøvende prosjekt. Praktisk-metodisk eksamen på ca. 20 minutter i gruppe der instrumentale ferdigheter knyttet til spill på ulike klasseromsinstrumenter innen ulike sjangere vurderes.
  • Muntlig høring. I tillegg prøves kandidaten muntlig ca. ti minutter i populærmusikkhistorie og norsk folkemusikk.

Det benyttes interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA. Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått eksamen.

Pensum i emne 1

916 sider.

Musikkorientering (241 s.)

Aksdal, Bjørn m.fl. (1998) Trollstilt, s. 7-24, 137-146. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 28 s.

Hovland, Erlend (Red.) (2012) Vestens musikkhistorie , s. 368-430. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 62 s.

Molde, Audun og Salvesen, Geir (2000) Ekko 2, s. 240-339. Oslo: Gyldendal norsk forlag. 100 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 126-176. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 51 s.

Metodikk (240 s.)

Neby, Thor (2001) Verden i samspill. Oslo: Norsk Musikforlag. 45 s.

Ophus, Tone (2011) Nyt notene! Musikkteori og hørelære gjennom sang, spill og bevegelse, s. 3-33.Oslo: Norsk Musikforlag. 31 s.

Ophus, Tone (2014) Sang, spill og sprell 2. Sang og samspill for barn 6-13 år. Oslo: Norsk Noteservice. 16 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis , s. 199-215, 232-262. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 48 s.

Kompendium med utdrag fra læreverk for musikkfaget. Ca. 50 s.

Lyttestoff. 50 s.

Musikkteori (38 s.)

Ophus, Tone (2011) Nyt notene! Musikkteori og hørelære gjennom sang, spill og bevegelse , s. 34-53, 95-105, 177-188, 195-199. Oslo: Norsk Musikforlag. 38 s.

Fagdidaktikk (187 s.)

Blix, Hilde Synnøve og Bergby, Anne Katrine (red.) (2007) Øre for musikk. Om å undervise i hørelære, s. 15-23. Oslo: Unipub. 9 s.

Hanken og Johansen (2013) Musikkundervisningens didaktikk. Revidert utgave, s. 19-36, 174-195. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 40 s.

Kalsnes, Signe (2008) ¿Fagdidaktikk i musikk¿. I: Halvorsen, E. M. (red.) Didaktikk for grunnskolen , s. 236-261. Bergen: Fagbokforlaget. 26 s.

Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK06, midlertidig utgave). Læreplan i musikk, s. 137-143. 7 s.

Varkøy, Øivind (2003) Musikk ¿ strategi og lykke , s. 150-163. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 14 s.

Sæther, Morten og Angelo, Elin (2012) Barnet og musikken. Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, s. 43-66. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. 24 s.

Sætre, Jon Helge og Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis , s. 13-38, 54-72, 156-177. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 67 s.

Sangbøker og noter (samlet utdrag: ca. 150 s. til ulike formål per semester)

Studenten velger minst én av følgende:

Gravlie, Tom (1997) Sang for alle. Oslo: Gyldendal undervisning. 483 s.

Neby, Thor & Per Arne Olsen (2012) Verden i sang. Rev. utg. Oslo: Norsk Musikforlag. 793 s.

Musikk i skolen (2008) Sang i Norge . 576 s.

Weisser, Hanne (2010) Følgesvenner. Sanger om små og store fortellinger. Fagernes: Olifant forlag. 319 s.

Noter fra ulike kilder (blant annet Internett) med sanger og stykker.

Individuelt spill (Utdrag, ca. 70 s.)

Individuelt tilpasset notemateriale tilpasset instrument og nivå, blant annet:

Ophus, Tone (2009) Den store bruksklaverboka . Rev. utg. Kompendium, 129 s.

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.