EPN-V2

G5MUS2100 Music, 5-10 Grade, Module 1 Course description

Course name in Norwegian
MUS Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn
Study programme
Music, Grades 5-10
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Teacher Education 5.-10. grade
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Learning outcomes

The following coursework requirements must be approved for the student to be eligible to take the exam:

  1. Coursework 1: Explore and present a case of cross-border investigative collaboration in journalism. This assignment will be done in groups to encourage collaboration between students.
  2. Coursework 2: Presentation and analysis of literature from the reading list. This assignment will also be done in groups to facilitate critical discussions about the texts.
  3. Coursework 3: A brief analysis of the long-term outcomes of the cases described in Coursework 1, based on insights from the reading list.

All assignments must be written in English

Purpose of the Coursework Requirements:

The aim of the coursework is to familiarize students with landmark cases of cross-border investigative journalism to understand the associated challenges and opportunities. Additionally, the coursework is designed to promote critical thinking about cross-border journalism’s role in society and engage students with relevant theories and concepts.

All coursework must be completed and approved by the given deadlines for the student to qualify for the exam. If any coursework is not approved, students will be allowed two opportunities to submit a revised version by a set deadline.

Scope of the Coursework:

The details of each assignment will be provided at the start of the semester. The expected length for each assignment is 3–5 pages. The scope of the presentations is 15-20 minutes. In case an assignment is not approved, students may submit a revised version within a set deadline. For reasons such as illness or other valid circumstances, an individual deadline can be set by the teacher. If a student fails to meet the deadline for at least four of the assignments, they will lose the right to submit the assignment and, consequently, the right to sit for the exam.

Course requirements

The exam is a four-days written individual home examination of approximately 10 pages (not including front page and literature list). The paper may be written in either English or Norwegian (or another Scandinavian language). Font and font size: Arial/Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.

Assessment

Eksamenen er praktisk-metodisk i form av et utøvende prosjekt med tilhørende muntlig eksamen. Begge komponenter må gjennomføres for at vurdering skal kunne gis. Det legges vekt på en helhetlig vurdering av studenten.

  • Utøvende prosjekt. Praktisk-metodisk eksamen på ca. 20 minutter i gruppe der instrumentale ferdigheter knyttet til spill på ulike klasseromsinstrumenter innen ulike sjangere vurderes.
  • Muntlig høring. I tillegg prøves kandidaten muntlig ca. ti minutter i populærmusikkhistorie og norsk folkemusikk.

Det benyttes interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA. Det benyttes gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter for bestått eksamen.

Pensum i emne 1

916 sider.

Musikkorientering (241 s.)

Aksdal, Bjørn m.fl. (1998) Trollstilt, s. 7-24, 137-146. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 28 s.

Hovland, Erlend (Red.) (2012) Vestens musikkhistorie , s. 368-430. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 62 s.

Molde, Audun og Salvesen, Geir (2000) Ekko 2, s. 240-339. Oslo: Gyldendal norsk forlag. 100 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis, s. 126-176. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 51 s.

Metodikk (240 s.)

Neby, Thor (2001) Verden i samspill. Oslo: Norsk Musikforlag. 45 s.

Ophus, Tone (2011) Nyt notene! Musikkteori og hørelære gjennom sang, spill og bevegelse, s. 3-33.Oslo: Norsk Musikforlag. 31 s.

Ophus, Tone (2014) Sang, spill og sprell 2. Sang og samspill for barn 6-13 år. Oslo: Norsk Noteservice. 16 s.

Sætre, Jon Helge & Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis , s. 199-215, 232-262. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 48 s.

Kompendium med utdrag fra læreverk for musikkfaget. Ca. 50 s.

Lyttestoff. 50 s.

Musikkteori (38 s.)

Ophus, Tone (2011) Nyt notene! Musikkteori og hørelære gjennom sang, spill og bevegelse , s. 34-53, 95-105, 177-188, 195-199. Oslo: Norsk Musikforlag. 38 s.

Fagdidaktikk (187 s.)

Blix, Hilde Synnøve og Bergby, Anne Katrine (red.) (2007) Øre for musikk. Om å undervise i hørelære, s. 15-23. Oslo: Unipub. 9 s.

Hanken og Johansen (2013) Musikkundervisningens didaktikk. Revidert utgave, s. 19-36, 174-195. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 40 s.

Kalsnes, Signe (2008) ¿Fagdidaktikk i musikk¿. I: Halvorsen, E. M. (red.) Didaktikk for grunnskolen , s. 236-261. Bergen: Fagbokforlaget. 26 s.

Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK06, midlertidig utgave). Læreplan i musikk, s. 137-143. 7 s.

Varkøy, Øivind (2003) Musikk ¿ strategi og lykke , s. 150-163. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 14 s.

Sæther, Morten og Angelo, Elin (2012) Barnet og musikken. Innføring i musikkpedagogikk for barnehagelærerstudenter, s. 43-66. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. 24 s.

Sætre, Jon Helge og Salvesen, Geir (2010) Allmenn musikkundervisning. Perspektiver på praksis , s. 13-38, 54-72, 156-177. Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. 67 s.

Sangbøker og noter (samlet utdrag: ca. 150 s. til ulike formål per semester)

Studenten velger minst én av følgende:

Gravlie, Tom (1997) Sang for alle. Oslo: Gyldendal undervisning. 483 s.

Neby, Thor & Per Arne Olsen (2012) Verden i sang. Rev. utg. Oslo: Norsk Musikforlag. 793 s.

Musikk i skolen (2008) Sang i Norge . 576 s.

Weisser, Hanne (2010) Følgesvenner. Sanger om små og store fortellinger. Fagernes: Olifant forlag. 319 s.

Noter fra ulike kilder (blant annet Internett) med sanger og stykker.

Individuelt spill (Utdrag, ca. 70 s.)

Individuelt tilpasset notemateriale tilpasset instrument og nivå, blant annet:

Ophus, Tone (2009) Den store bruksklaverboka . Rev. utg. Kompendium, 129 s.

Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.