Programplaner og emneplaner - Student
G5KRØ2100 KRØ Emne 1 - grunnskolelærer 5-10 trinn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical Education, 5-10 Grade, Module 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets egenart
- har faglig og fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving for elever på trinn 5-10
- har kunnskap i leik, svømming, individuell idrett, lagidrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om hvordan de grunnleggende ferdighetene; uttrykke seg muntlig, lese, uttrykke seg skriftlig, regne og bruke digitale verktøy støtter læring i kroppsøving, og hvordan det ut fra fagets egenart er naturlig å inkludere disse
- har kunnskap om fysisk aktivitet og kroppsøving i et folkehelseperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i leik, svømming, individuell idrett, lagidrett, dans, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer som er aktuelle for trinn 5-10
- kan identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
- kan gjøre faglige og fagdidaktiske overveielser knyttet til undervisning og læring i kroppsøving for elever på trinn 5-10
Generell kompetanse
Studenten
- kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer
- kan vurdere analytisk og kritisk hvordan kroppsøving sammen med andre skolefag bidrar til elevens allmenndanning
Innhold
Emne 1 består av utvalgte emner i basisfag, fagdidaktikk og aktivitetslære.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i vårsemesteret kan avlegges:
- 80 prosent aktiv deltakelse i friluftsliv høst.
- 80 prosent aktiv deltakelse i praktiske emner på og rundt campusområdet.
- Godkjent orienteringsprøve.
- Godkjent oppgave i planlegging (øktplan og emneplan).
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til ¿Godkjent¿ eller ¿Ikke godkjent¿. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ¿Ikke godkjent¿, har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av en skriftlig individuell eksamen under tilsyn (fire timer). Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Karakterskala
Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Pensum i emne 1
Totalt 912 sider.
Basisfag
Gjerset, A. og Enoksen, E., 2016: Idrettens treningslære. Gyldendal forlag, Oslo. Utvalgte kapitler (ca. 150 s.)
Sand, Sjaastad, Haug, Bjålie, 2006: Menneskekroppen ¿ fysiologi og anatomi. Cappelen Forlag. s. 24-27, 44-51, 64-77, 78-145, 180-189, 234-265
Fagdidaktikk
Brattenborg, S. og Engebretsen, B. 2013: Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. 3. utgave. Cappelen Damm AS 2013. Kap. 1, 2, 4, 5, 6, 7 (138 s.)
Eriksen, Tove B. 2006: Født til bevegelse, Fagbokforlaget, s. 12-146
Vinje E. E.: 2016: Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer. Cappelen Damm, Oslo. 100 s.
Fellespensum «Barn, ungdom og helse» Pensumkompendium og pensumhefter i Fysisk aktivitet og helse
(50 s.)
Aktivitetslære
Utvalgte aktiviteter som friluftsliv, orientering, svømming, turn, dans, ballspill
Hollekim, I. og Vingdal I. M. (2001). Mestring og glede. Gyldendal (150 s.)
Hollekim, I. og Vingdal I. M. (2001). Barn i naturen Gyldendal (100 s.)
Kroppsøvingsseksjonen HiOA (2014): Pensumhefte (150 s.)
Rammedokumenter
I tillegg til ordinært pensum forutsettes det av kandidatene er kjent med følgende rammedokumenter:
Utdanningsdirektoratet (www.udir.no): Kunnskapsløftet ¿ Generell del av læreplanen, s. 1-22
Utdanningsdirektoratet (www.udir.no): Kunnskapsløftet ¿ Prinsipper for opplæringen, s. 1-6
Utdanningsdirektoratet (www.udir.no): Kunnskapsløftet ¿ Læreplan i kroppsøving, s. 1 - 8